С 42% е намалял търговският поток през Суецкия канал през последните два месеца заради атаките на йеменските хуси. Това съобщава "Франс прес", позовавайки се на ООН.

Данните пораждат опасения за световната търговия.

Подкрепяните от Иран хуси твърдят, че атаките им са насочени към свързаното с Израел търговско и военно корабоплаване в региона и са в знак на солидарност с палестинците в Газа. Набезите им принудиха част от товарните превозвачи да предпочетат по-дълги и по-скъпи маршрути, за да избегнат евентуално нападение

"Силно сме обезпокоени, че атаките срещу корабоплаването в Червено море добавят напрежение към световната търговия, като изострят вече съществуващите смущения в търговията вследствие на геополитиката и изменението на климата", заяви ръководителят на Конференцията на ООН за търговия и развитие (УНКТАД) Ян Хофман.

Кораби започват да избягват Червено море

Кораби започват да избягват Червено море

Решението идва след поредицата нападения на йеменските хуси

Според УНКТАД корабите, които избягват Червено море и вместо това предприемат обиколка около южноафриканския нос Добра надежда, са довели до 42% спад в търговския поток през Суецкия канал през последните два месеца.

Суецкият канал в Египет свързва Средиземно с Червено море.

Над 80% от обема на международната търговия със стоки се извършва по море, отчете Хофман и подчерта, че морският транспорт е спасителната линия на световната търговия.

Данните на УНКТАД сочат, че броят на контейнеровозите, прекосяващи Суецкия канал за седмица, е намалял с 67% на годишна база.

"Като се има предвид, че преди всичко по-големите контейнеровози се отклоняват от Суецкия канал, спадът в капацитета за превоз на контейнери е още по-голям", отбеляза Хофман.

Потокът на танкери е спаднал с 18%, този на кораби за насипни товари, превозващи зърно и въглища, е намалял с 6%, а преносът на газ е в застой.

Хусите прогониха търговски и военни кораби на САЩ в Червено море

Хусите прогониха търговски и военни кораби на САЩ в Червено море

Експлозии са им попречили да прекосят протока Баб ел-Мандеб

Като цяло между 12 и 15% от световната търговия - 20 000 кораба годишно - преминава през Червено море, като по този начин се осигурява връзка между Европа и Азия.

Ситуацията се усложнява допълнително от факта, че други световни морски търговски пътища също са изправени пред прекъсвания. Транзитът през Черно море беше силно ограничен след инвазията на Русия в Украйна преди две години, което доведе до скок на световните цени на храните.

Засушаването в Централна Америка пък доведе до спадане на нивото на водата в Панамския канал, което намали значително потока от кораби с възможност да използват маршрута.

"Продължителните прекъсвания на основните търговски пътища биха нарушили глобалните вериги за доставки, което би довело до забавени доставки на стоки, повишени разходи и потенциална инфлация", предупреждава УНКТАД.

Maersk нареди на корабите си да обикалят Африка

Maersk нареди на корабите си да обикалят Африка

Четири кораба са върнати обратно към Суецкия канал от Червено море