Когато на Русия бяха наложени санкции след нахлуването в Украйна на 24 февруари, анализатори казаха, че ще отнеме около два месеца, за да се види въздействието им върху авиационния сектор на страната. Бяха прави, пише европейската редакция на американското списание "Политико".

На руските авиокомпании е забранено да летят над по-голямата част от Европа и Северна Америка. Американските и европейските производители нямат право да продават самолети, части или да предоставят техническа поддръжка. Русия по същество е откраднала милиарди долари под формата на наети самолети, но те ще бъдат иззети, ако напуснат страната. Има опасения, че Русия все повече ще се отклонява от глобалните изисквания за безопасност.

Пълният ефект от тези мерки вече е очевиден.

По време на пандемията руските летища надминаха конкуренти като лондонския Хийтроу и Франкфурт благодарение на процъфтяващия вътрешен пазар. Но от началото на войната Федералната агенция за въздушен транспорт на Русия, "Росавиация", затвори 11 по-малки летища, предимно в южната част на страната, поради опасения за безопасността.

Изправени пред нисък трафик, летищата бяха принудени да уволняват служители. На "Шереметиево", най-голямото московско летище, близо една пета от служителите са в отпуск; Внуково, също в столицата, миналата седмица уведоми близо 2000 служители за евентуални съкращения.

Търсенето на вътрешни полети спада; продажбите на билети в туристическия портал Tutu.ru спаднаха с една трета през март и април в сравнение със същия период на 2021 г. "Аерофлот", държавният превозвач, посочен още в първоначалния кръг от западните санкции, отбеляза спад на броя на пътниците през март с една пета спрямо предходната година.

Руските държавни медии съобщиха миналия месец, че Кремъл преценява дали да използва около 107 милиарда рубли (1,5 милиарда евро) от своя суверенен фонд за рекапитализация на авиокомпанията.

"Трудно е да се поставят някакви срокове, но следим потенциално продължителна ситуация", каза Владимир Билоткач, професор по управление на въздушния транспорт в Сингапурския технологичен институт. "Въздушното пространство ще бъде затворено за известно време, на руските авиокомпании ще бъде забранено да летят до Европа и други страни, а сега руските превозвачи са в черния списък на ЕС.

Черният списък по същество определя руските превозвачи като опасни, нещо, което комисарят по транспорта Адина Валеан каза, че е неполитически акт. "Ние не смесваме безопасността с политиката."

В дългосрочен план изолацията на Русия повдига въпроси за това как превозвачите ще имат достъп до резервни части и поддръжка или ще компенсират зейналата дупка, оставена от лизинговите компании, които е малко вероятно да искат да правят бизнес с Русия отново. Русия изгори мостовете с лизинговите компании с нов закон, който разреши пререгистрацията на наетите самолети като руски, нарушавайки международните авиационни правила.

"Ще отнеме много, много дълго време, ако изобщо някога имаме апетит за постепенно отваряне към Русия", каза Донал Слатъри, изпълнителен директор в ирландския лизингов гигант Avolon.

Реактивни самолети в беда

Освен това се усеща въздействието на 79-те самолета, които лизинговите компании успяха да си върнат. Те представляват около 10 процента от комбинирания руски флот, според CNN.

Без резервни части и актуализации на ръководството за ремонт от Запад, Русия е изправена пред нарастващи трудности при обслужването на своя флот и възможност да гарантира, че документацията за поддръжка отговаря на международните стандарти.

От 187-те самолета на "Аерофлот", всички освен 10 са произведени от Airbus или Boeing, на които е забранено да ги обслужват.

"Аерофлот" спира всички полети извън Русия от 8 март

"Аерофлот" спира всички полети извън Русия от 8 март

Това съобщи авиокомпанията

Руският собствен самолет "Сухой Супрджет" 100 също е в беда. Въпреки базирания в Москва производител, двигателите му се доставят от PowerJet, съвместно предприятие между руската НПО "Сатурн" и френската компания Safran. Производството на двигателите спря през март, след като PowerJet прекрати договора си с руските собственици на компанията, според руски доклад.

Миналата седмица Росавиация отхвърли "всякакви притеснения, изразени от името на чужди държави относно безопасността на полетите на руски самолети", но експерти от индустрията казват, че не е ясно до какво ще доведе липсата на обслужване, достъп до нови резервни части и водене на регистри за поддръжката по отношение на стойността и безопасността от тези самолети

Някои авиокомпании заплашиха да приземят самолети заради липсата на достъп до части.

Базираната в Иркутск "ИрАеро", която извършва вътрешни и международни полети, призова за подкрепа от правителството, за да продължат самолетите й да летят. Неговият директор също така предложи Москва да прехвърли отговорността за ремонта на двигатели и резервните части на компанията майка на "Сатурн", "Държавната двигателна корпорация", която е частично собственост на руската държава.

Руската държавна отбранителна компания "Ростех", която има дял в корпорация, изрази "изненада" от коментарите на "ИрАеро", според ТАСС.

"Доколкото знаем, авиокомпанията няма проблеми със самолетния си флот. Всички суперджетове на компанията вече са в експлоатация, двигателите на самолетите са налични, няма обективни причини за вдигане на шум", казаха от "Ростех".

"ИрАеро" не е единствената притеснена авиокомпания. Други трима ръководители на авиокомпании, летящи със "Суперджет", казаха пред руското бизнес издание "РБК", че са изправени пред проблеми с поддръжката на двигателя след въвеждането на санкции на ЕС. Един изпълнителен директор каза, че неговият превозвач ще трябва да спре полетите на "Суперджет" през есента, ако техническата поддръжка не се подобри.

Кремъл очевидно е загрижен за бъдещето на сектора. През април Москва обяви фонд на стойност 100 милиарда рубли за подкрепа на местната индустрия в отговор на санкциите. Путин обеща, че мярката ще помогне за по-евтини полети и за увеличаване на производството на самолети.

Министерството на транспорта на Русия изготви проект на програма за развитие на въздушния транспорт на страната до 2030 г., която включва попълване на националния флот с 1000 самолета руско производство, според съобщения в руски медии.

Там също е вероятно да възникнат проблеми, тъй като засиленото производство няма вероятност да запълни празнината за една нощ. Завод, работещ върху новия самолет "Иркут" МС-21, който се реши да замени вносните компоненти на самолета, заяви, че доставката на руския самолет няма да бъде готова до 2024 г.

Базовата прогноза на министерството предвижда, че пътническия трафик няма да се върне към нивата отпреди пандемията през 2030 г. Неговата "песимистична" прогноза, която взема предвид проблемите с поддръжката на чуждестранни самолети, казва, че повече от половината от руския флот може да бъде разглобен за части до 2025 г. .

Китай, потенциален съюзник на руския авиационен сектор, не се отзова на помощ.

Москва и Пекин имат авиокосмически съюз - Китайско-руската международна корпорация за търговски самолети (CRAIC), която трябваше да конкурира Airbus и Boeing. Но не е ясно какво ще се случи с планирания самолет CRAIC CR929, който трябваше да появи към края на десетилетието, който също отчасти разчита на западни двигатели.

Китайската авиационна индустрия няма какво да спечели от подкрепата на Москва, каза Ричард Абулафия, анализатор на авиационния бизнес.

"Русия предлага много малко в сектора на гражданската авиация", каза той. "Това е малък пазар, а не растящ. От гледна точка на финансирането на самолетите, той се превърна в токсична яма за отпадъци, включително за китайците. Производствената страна е склонна към корупция и като цяло не разполага с достатъчно ресурси."

Ако е трудно да се намерят съюзници, много съперници се намесват, за да изчистят руския туристически пазар.

Air Serbia продължи да пуска полети до Москва, докато Турция стартира нов превозвач, Southwind Airlines, насочен към руските летовници, които имат малко други възможности за пътуване това лято.

Това е връщане към миналото на Студената война, когато съветската авиация беше почти напълно отделена по отношение на технологиите, производството, регулациите и дори езика на работа от останалия свят.

"Съветският съюз би могъл да направи това, нали? казва Билоткач. "Израснах в Киев, горе-долу в съседство със завода на "Антонов", точно там, където произвеждаха самолетите "Антонов" и където се произвеждаше (най-големият товарен самолет в света) "Мрия", който беше унищожен от руснаците в тази война (произведен е един-единствен самолет от този тип още през съветската епоха-бел.ред)."

"Така че докато Съветският съюз се справяше с това, не ми е съвсем ясно дали Русия ще успее," казва Билоткач.

ЕП настоява Русия да върне "откраднатите самолети"

ЕП настоява Русия да върне "откраднатите самолети"

Евродепутатите призовата за още санкции срещу Русия в морския сектор