Сливането на авиокомпании ще намали конкуренцията в сектора и ще навреди на бизнеса. Това се посочва в писмо до Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател в Европейската комисия и еврокомисар по конкуренцията.

Писмото е подписано от Европейския комитет на асоциациите на туроператорите (ЕСТАА), Европейската организация на потребителите (BEUC), Европейската пътническа федерация, EU Travel Tech и Международният съвет на летищата - Европа (ACI - Eurоpe).

Основанията за подобни опасения дават както неотдавнашните придобивания, така и предстоящите, се посочва в писмото.

Авторите на писмото оценяват като "забележителен пример за успех на ЕС" вътрешния пазар на въздушния транспорт в Европа. Те припомнят, че през последните десетилетия либерализацията доведе до по-евтини, по-безопасни и по-всеобхватни въздушни връзки в целия ЕС. Това до голяма степен се дължи на активната конкуренция между авиокомпаниите, които прилагат постоянни усилия да изпреварят своите колеги, като развиват и подобряват услугите си.

В момента обаче авиосекторът се намира на кръстопът. В резултат на последователни сливания са се формирали големи и все по-нарастващи доминиращи групи авиокомпании. През 2005 г. петте най-големи европейски авиокомпаниите представляваха 47% от трафика в рамките на ЕС, а през 2024 г. се очаква този дял да достигне 73,5%, подчертават представителите на европейските организации базирайки се на последни проучвания.

Концентрацията ще се увеличи още повече, тъй като в момента са в ход няколко придобивания. Предстои те да бъдат оценени от Европейската комисия. Като примери се посочват придобиването на ITA от Lufthansa Group, на Air Europa от IAG, закупуването на миноритарен дял в SAS от Air France/KLM, както и очакваната продажба на TAP Air Portugal.

Консолидацията може драстично да ограничи конкуренцията по отношение на хиляди връзки. Това ще даде възможност на доминиращите на пазара участници да злоупотребяват с позициите си за сметка на европейските пътници, предупреждават авторите на документа. Фактът, че много европейски летища вече са или ще станат претоварени, в съчетание с остарелите правила на ЕС за разпределение на слотовете на летищата само засилва тези опасения.

Подобни примери вече се наблюдават на други пазари, като например в САЩ, където високото ниво на консолидация и произтичащите от това последици като липса на конкуренция доведоха до по-високи цени, по-ниско качество на услугите и по-малко доволни пътници.

Както наскоро обобщи професорът по право от Колумбийския Универститет Тим Ву, колкото по-големи стават авиокомпаниите, толкова са по-лоши.

Неотдавна Окръжен съд в САЩ блокира планираното сливане между JetBlue и Spirit поради опасения от неблагоприятни последици за потребителите. Консолидацията в САЩ обаче вече доведе до щети за свързаността, местните общности и потребителите.

ЕС все още може да избегне същите грешки, се подчертава в писмото.

Авторите призовават Комисията да разглежда внимателно всеки потенциален антиконкурентен ефект при оценяването на операциите, независимо от политическия натиск.

Когато възникнат сериозни опасения, Комисията не бива да се колебае и да използва инструментите, с които разполага, включително разглеждане на такива сливания като несъвместими с общия пазар или да изисква значителни корективни мерки, се посочва в заключение в документа.

Кой иска да блокира финансовата компенсация за авиокомпаниите?

Кой иска да блокира финансовата компенсация за авиокомпаниите?

Авиопревозвачите пострадаха най-тежко от пандемията, а в последствие и от войната