Защо повече от половин година липсват действия по приемането на проекта за Координационния механизъм за помощ и подкрепа на лица, пострадали от домашно насилие, питат 41 граждански организации в писмо, отправено към служебният премиер Димитър Главчев, Министерският съвет, ГЕРБ и ПП-ДБ, с чиито гласове беше приет законът за Защита от домашното насилие.

Организациите, обединени в НПО Коалиция "Заедно срещу насилието", посочват, че механизмът изработен от Националният съвет за превенция и защита от домашно насилие, чака повече от половин година да бъде разгледан и приет от Министерски съвет. До момента няма признаци на влизането на такава точка в дневния ред на заседанията, а без това Законът за защита от домашното насилие не може да бъде прилаган, изтъква "Заедно срещу насилието" и пита и къде са обещаните финансови средства в размер на 450 000 лв., определени за борба с домашното насилие през 2024 г.

Коалицията подчертава, че липсата на Координационен механизъм демонстрира упорита институционална толерантност към домашното насилие в България. Освен това "Заедно срещу насилието" припомня, че все още липсва информация защо няма никакви отпуснати средства за неправителствения сектор от обявените за 2024 г. 450 000 лева съгласно приетата с решение на Министерски съвет от 27.09.2024 г. Национална програма за превенция и защита от домашното насилие за 2024 - 2026 г.

Служебното правителство прие националната програма срещу домашното насилие

Служебното правителство прие националната програма срещу домашното насилие

Държавата ще финансира програми за работа с извършителите за справяне с гнева

Това допълнително уронва общественото доверие и вярата в сериозността на държавната намеса, в частност наличието на действителен стремеж към ефективност, вследствие на осъществената законодателната реформа, допълват още от Коалиция "Заедно срещу насилието", като обясняват, че Координационният механизъм е изключително важен, защото на основание чл. 6б, ал.1, т.3 вр. с чл. 6г от Закона за защита от домашното насилие, именно чрез разписаните в него правила и процедури следва да се осигури и гарантира взаимодействието между органите на изпълнителната власт, на местното самоуправление и местната администрация, неправителствения сектор и доставчиците на социални услуги, с цел да се постигнат синхронизирани действия при конкретни случаи на пострадали от домашно насилие лица или лица в риск и да се осигури бърза, ефективна и адекватна защита и подкрепа.

Сред основните принципи по прилагането на механизма са: осигуряването на спешна подкрепа и защита на пострадалото лице при зачитане на най-добрия му интерес и свободен личен избор, своевременност и координираност на действията на компетентните институции при спазване на взаимна информираност, прилагането на мултидисциплинарен подход, както и спазването на етика и конфиденциалност при решаване на всеки конкретен случай. В Координационния механизъм се съдържа подробно описание на действията, които отговорните институции и организации следва да предприемат, съобразно етапа на развитие на съответния случай, като се изясняват и разпределят правата и задълженията на съответните участници в прилагането му.

От гражданския сектор са учудени и от все по-честата практика на важни постове, свързани с осъществяването държавната политика в борбата с домашното насилие (като Дирекция "Превенция и защита от домашно насилие, сътрудничество по етническите въпроси и интеграционни въпроси и взаимодействие с гражданското общество" към Министерски съвет) да се назначават лица, които не притежават необходимата експертиза по този важен на нашето общество въпрос.

Над 50% ръст на домашното насилие отчита МВР

Над 50% ръст на домашното насилие отчита МВР

МВР и УНИЦЕФ стартират кампанията "Никога повече насилие у дома"