Битката с мръсния въздух е от доста време и тя изисква много усилия, а мерките за подобряването на въздуха в населените места в България трябва да се не само рестриктивни, но и стимулиращи, обяви пред БНТ Ивелина Василева - председател на парламентарната комисия по околната среда и водите и депутат от ГЕРБ.

"Проблем има и исканията на хората са легитимни, защото вскеи има право да живее в здравословна среда", обясни тя  и посочи, че в България основният проблем остава замърсяването на въздуха с фини прахови частици, но до голяма степен е решен проблемът с останалите видове атмосферни замърсители като азотен диоксид.

Качеството на въздуха - основен приоритет по време на европредседателството

Качеството на въздуха - основен приоритет по време на европредседателството

Комисар Вела: качеството на въздуха е тест на, който не можем да се провалим

"Реално в населените места в България няма проблеми с други замърсители като азотни оксиди. Проблемът с фините прахови частици е валиден за 29 големи града в България. Той е проблем и в други държави, което е установено от Европейската комисия. Има и осъдително решение на Европейския съд", коментира Василева.

Председателят на парламентарната комисия по околната среда и водите иска усъвършенстване на нормативната уредба, като се позова на промените в Закона за чистотата на въздуха от 2015 г., които дават по-големи права на общините да се справят с проблема на местно ниво. Според нея е необходимо да се въведе стандарт при използваното в домакинствата твърдо гориво като дърва, въглища и пелети.

"2016 г. беше сформирана работна група за стандарт за въглищата, например. Необходимо е да се въведе строг стандарт и да не се използват въглища с високо съдържание на сяра и пепел, като така ще се ограничи замърсяването. Истината е, че ако се използват сухи дърва за отопление, замърсяването е с 40 процента по-малко".

Стандарти за твърдо гориво борят мръсния въздух

Стандарти за твърдо гориво борят мръсния въздух

В страната има 38 станции за измерване на чистотата на въздуха

Според Василева членовете на комисията на околната среда са готови да разгледат максимално бързо законодателните решения, за да влязат те в сила. Тя допълни, че има пълна подкрепа от парламентарните групи за законодателни решения, които ще помогнат за подобряването на чистотата на въздуха.

Като разрешения тя очерта развитието на градския транспорт и закупуването на екологични автобуси и мотриси за метрото за София, например. Тя посочи, че е стартирана програма за насърчаване хората да закупуват електромобили - превозни средства, които нямат двигател с вътрешно горене, а използват електромотор, захранван от батерия. Василева допълни, че трябва да се насърчава и използването на градския транспорт като той се подобрява постоянно.

СО иска двойно поскъпване на синята зона в столицата
Обновена

СО иска двойно поскъпване на синята зона в столицата

Мерките са за чист въздух

"Две трети от автомобилите в България са на възраст над 20 години, което означава, че не отговарят на съвременните екологични изисквания", обясни Василева.

Тя коментира, че ще има финансови стиумли за закупуването не само на екелктромобили, но и на хибридни такива.

Според Василева миенето на улиците в градските зони също допринася за намаляването на замърсяването на въздуха. Тя се обяви не само за рестриктивни мерки, но и за стимулиращи. Като пример тя посочи идея да се облекчават финансово онези, които купуват отоплителни печки с щадящо гориво.

Колко е чист въздухът в България?

Колко е чист въздухът в България?

Мръсният въздух убива 15 000 българи годишно