Необходими са промени в законодателството за изискванията към въздушната медицинска помощ. Това е мнението на д-р Десислава Кателиева, председател на Националната асоциация на работещите в спешната помощ, цитирано от БНР.

България е сред малкото страни в света, в която няма изградена система за спешна медицинска помощ по въздуха. Няма устойчив механизъм за реакция, не е ясно в кои случаи се праща въздушен медицински транспорт и в кои - не, което поражда напрежение.

Припомняме, премиерът Бойко Борисов бе сериозно критикуван дни след спасителната операция в Стара планина, продължила 11 часа и с риск за самите спасители без вертолет. На следващия ден премиерът инспектира от борда на вертолет строежа на магистрала "Хемус". Събитието бе предадено на живо в профила му във Фейсбук при положение че България е единствената в Европейския съюз, която не разполага със система за спешна помощ по въздух.

След като военният министър Красимир Каракачанов обяви, че МО е готово да предостави 3-4 вертолета Кугър за спешна помощ, но тяхното преоборудване е отговорност и задачи на Министерство на здравеопазването, специалисти обясниха, че те са неподходящи.

Стартирана е и процедура за обявяване на обществена поръчка за закупуването на медицински хеликоптер с европейски средства, който ще бъде оборудван с цялата медицинска техника.

Припомняме също, че при закупуването на първите вертолети БЕЛ 206 за нуждите на Българската армия бе съобщено, че те могат да се преоборудват и за медицински цели. По-късно стана ясно, че те трудно маневрират в лоши метеорологични условия и така и нито един от тях не бе преоборудван за въздушна линейка.

Обикновено при спешни ситуации се използват военни машини или хеликоптери на Авиоотряд 28 след предварителна заявка до военния министър - субординацията е доста тромава. За сравнение - в Северна Македония има два медицински хеликоптера.

Седмица след трагедията в Стара планина д-р Кателиева смята, че това е поредното говорене, а не изграждане на единна система.

"Необходим е спешен медицински транспорт, който цели свързване с време за реакция до минути. Няма да говорим за чудесата, които правят в авиомедицинската служба в Гърция, камо ли алпийските държави (Австрия, Германия, Швейцария)", каза тя.

По думите й в Румъния още през 2014 г. са създадени 7 бази, които са направени така, че в рамките на 25 минути да стигат до точките, които облитат. Базата е структура към болница, в която заедно са обединени усилията на хора, които работят във външно министерство, военно министерство, министерството на извънредните ситуации и здравното министерство. Като работят обучени хора с медикоптери, а не просто адаптирани военни хеликоптери - а значително по-леки машини от военните хеликоптери, пригодени да кацат навсякъде, вътре има стандартизирана температура да работи в условията на въздушен медицински транспорт.

"Всяка една база извършва между 500 и 700 мисии на година. Това са спасени хора на магистрали, в отдалечени места, а не само в планината. Това са хора с инфаркти, с проблемни раждания", поясни д-р Кателиева.

Румъния е вложила една сериозна сума за купуване на медикоптери, в обучение и подготовка на персонал, което е стиковано към спешния телефон 112. При позвъняване координатор решава дали да ви консултира по телефона, дали да се прати сухопътна, или въздушна линейка.

Д-р Кателиева смята, че е необходимо няколко министерства да вложат ресурси в организиране на структура за въздушен медицински транспорт.

В началото на 2020 г. бяха събрани повече от 10 хиляди подписа в гражданска петиция с искане поетапно да бъдат купени 4 хеликоптера. Предвижда се България да закупи 1 нов хеликоптер и да ремонтира четири налични "Кугър"-а. Това предвижда пътната карта за евакуация на пострадали по въздух, представена от министъра на здравеопазването Костадин Ангелов на премиера Бойко Борисов. Стойността на хеликоптера е близо 20 млн. лв. (19 999 990, 62 лв.). Средствата са отпуснати по управляваната от МРРБ ОП "Региони в растеж".

Според Иван Кристоф, известен като Човекът-паяк, Българската армия също има потенциала да създаде свое елитно аварийно-спасително звено за суперекстремално спасяване. Кристоф няколко пъти представя достойно България с иновативните си концепции за въздушни височинно-въжени операции в Канада и в Дубай. Той редовно участва в тамошното "Хелишоу", най-голямото изложение в Близкия изток за вертолетна техника. Кристофф е единственият доброволец, който инициира серия от тренировки с частни хеликоптери.

"Бях свидетел на процеса на канибализъм в авиацията - и административен, и конкурентен, и служебен, правителствен, авиомедицински. Ние сме единствената страна в света, която не е във война, но се самоунищожава. Спасяване срещу заплащане - това не е спасяване", категоричен е човекът-паяк.