Евродепутатът Ангел Джамбазки призова да няма заглавия и изказвания от типа "победа" или "победихме" днес, тъй като борбата по пакета "Мобилност" продължава и ще продължи да се води.
Това заяви евродепутатът на импровизираната трибуна по време на протеста на родните превозвачи пред сградата на Европейския парламент в Страсбург срещу мобилния пакет.
По думите му непосредствената опасност е отминала, но предстои разглеждане на предложенията в транспортна комисия на ЕП. Според Джамбазки застъпниците със сигурност ще се опитат да прокарат предложенията.
Успяхме в последния момент, на ръба, използвайки собствените процедури на ЕС, които се нарушават, обясни Ангел Джамбазки.
Петър Курумбашев пък обясни, че председателят Антонио Таяни се е възползвал от правото си да върне трите досиета в комисията по транспорт с аргумент, че са предложени над 50 изменения. А всъщност предложенията са били точно 1 224. Предстоят нови обсъждания в транспортна комисия и пленарна зала, ще има още три обсъждания.
Курумбашев допълни, че не е ясно каква ще бъде процедурата в транспортна комисия, като се очаква решение.
С удоволствие бихме гласували както в комисия, така и в пленарна зала по 1 224 предложения, заяви с ирония евродепутатът от името на българските представители в ЕП.
Няколко пъти сме подлагани на буквално изнудване с изказването, че ако не се приеме този пакет, държавите членки щели да приемат едностранни решения, разкри още Курумбашев.
Според него корпоративният дъмпинг, който са наложили компаниите от Западна Европа, е предизвикал социалния дъмпинг, тъй като са започнали да плащат два пъти по-малко на полските, румънските и българските превозвачи.
"Ние ви предложихме да избегнем тази битка и да не обсъждаме този пакет в края на мандата, а вие си помислихте, че това е слабост. Ние сме готови за тази битка и ще я водим до края на този мандат, както и в следващия", категоричен беше Курумбашев.
И превозвачите, и родните ни евродепутати са категорични, че част от промените в мобилния пакет имат за цел да ликвидират транспортния бизнес не само в България, но и в други държави от Източна Европа. Затова към протеста на българите се присъединиха и техни колеги от Румъния, Полша, Литва, Словения.
"С протеста си се надяваме да повлияем за разумното вземане на решение по текстовете по пакета", каза пред националното радио Ангел Траков от Сдружението на международните превозвачи.
"Организирали сме трибуна с радиоуредби, ще говорят наши колеги от всички държави, които подкрепят протеста, може би ще има изказвания от евродепутати. Ще бъдем всички с жълти жилетки и ще имаме вувузели, знамена, плакати, изразяващи нашата позиция и нашето мнение. Пряко ще изразим мнение пред хората, които ще вземат решение", допълни Траков.
На трибуната освен Джамбазки и Курумбашев говорили още родните представители в ЕП Илхан Кючюк, Момчил Неков и Андрей Новаков.
Стана ясно, че част от българските представители в Европарламента заедно с техни колеги от Централна и Източна Европа са подписали писмо до председателя Антонио Таяни.
С писмото евродепутатите искат той да върне пакета в Комисията по транспорт заради огромния брой предложени поправки, които били над 2 000. Те настояват също така предложението да не бъде подложено на гласуване, защото липсва превод на всички езици.
Евродепутатите ни ще искат също разделно гласуване на всяка поправка, което ще удължи процедурата с повече от 5 часа. Освен това те ще настояват и за прекъсване на заседанието на всеки 10 минути.
"Това е спасителният план, за да бъде осуетено приемането на спорния пакет в този Европарламент", както се изрази Джамбазки.
Припомняме, днес българските евродепутати са в Страсбург заради планираното гласуване на промените в правилата за дейността на международните превозвачи по пакета "Мобилност". В крайна сметка то беше отложено за 1 април.
Въпреки това български превозвачи излязоха на протест както пред сградата на Европейския парламент в Страсбург, така и в София.
По рано днес пък премиерът Бойко Борисов призова за мобилизация на българската позиция по пакета "Макрон" на следващото гласуване.
Да се надяваме, че при следващото гласуване всички евродепутати от България ще гласуват и ще са там", каза той.
И в София се проведе протест на превозвачи, паралелно с колегите им в Страсбург. Протестиращи с жълти жилетки се събраха на площад "Ал. Невски" и преминаха през центъра на столицата в шествие до крайната си точка - представителството на ЕК.
Пакетът Макрон поставя началото на края на ЕС. Това недоволство изразиха превозвачи с жълти жилетки пред катедралата "Александър Невски". Никой от Европа не чува превозвачите, водачите на товарни автомобили, никой не чува нуждата от диалогичност. Това каза за news.bg Йоана Лалова от Национално сдружение на българските превозвачи по време на протеста.
Тя коментира рестрикциите, които се предвиждат по пакет Мобилност 1, които са свързани с връщане на водачите на 3 или 4 седмици в страната. Според Лалова това връщане ще предизвика масови фалити на малките презвовачи и унищожаване на семейни бизнеси. Такива в страната са около 80 000 домакинства, по думите ѝ.
По-големите фирми ще се пререгистрират в големите държави, прогнозира тя. Няма да им се понижават заплатите, но автоматично те ще са по-малки, например в Германия, тъй като 50% от заплатата там отива за осигуровки. Български шофьори, работещи в немски фирма, ще се връщат в Германия, което пък ще доведе до масова емиграция, смята Лалова. Тя подчерта, че протестът не се отнася само за България, а засяга всички малки икономики в Източна Европа.
Протестиращите искат постигане на краен, балансиран ефект, защото има нужда всички поправки и предложения в процеса от последните две години да бъдат разгледани и оценени. Трябва да се вземе крайно решение и да се сближат всички страни в конфликта. Промени трябва да има в Европа и превозвачите не са против регламентацията, заключи Йоана Лалова.
Противопоставянето на предложенията в пакета "Мобилност", добил известност още като пакета "Макрон", продължава вече месеци наред. Предишният протест в Брюксел на родни превозвачи, подкрепени и от колеги от Румъния, Естония, Полша, Унгария и други страни, засегнати от предложенията, се проведе в началото на януари месец. Тогава лично министърът на транспорта Росен Желязков и българските евродепутатите излязоха на площада в Брюксел да протестират.
Почти цялата 2018 година премина под знака пакета "Мобилност", като за опасността за българския превозвачески бизнес алармираха още през пролетта на миналата година. На 17 май европейските лидери, които бяха в София в рамките на срещата ЕС - Западни Балкани, бяха посрещнати с протест на превозвачи.