Българската тол система обслужва частни интереси и работи срещу нейните потребители.

Това се казва в становище на Института за пътна безопасност, ден след като от Сметната палата информираха, че АПИ дала 118 млн. лв. за поддръжка на тол системата без поръчка

Новите тол такси взимали от джоба на всяко семейство 500 лв. през 2023 г.

Новите тол такси взимали от джоба на всяко семейство 500 лв. през 2023 г.

Българско обединение на шофьорите: Магистралите ще струват колкото в Германия

"Националното тол управление (НТУ) е създадено с постановление на Министерски Съвет № 231 от 31 октомври 2018 г. за изпълнение на проекта. Някъде в средата на август 2019 г. представителят на Капш Михаел Вебер в рамките на една лъскава PR кампания предаде официално "ключа" от българската тол система на АПИ. В края на 2020 г. АПИ тихомълком "върна ключа" защото "уж" нямала капацитет да управлява тол системата. Както по късно се установи това е било добре режисирано още с избора на изпълнител и единствената цел е била 7% от всички такси да остават в частни/технологично подставени лица. Това е най-високият процент в ЕС за този вид услуга, като средно в ЕС той е между 0,8-2 %. Целта Капш да контролира българския тол се оказа стратегия", пишат от Института. 

Снимка 581336

Източник: ИПБ

Сметната палата на Република България на 15 юли 2022 г. излезе със становище, че изборът за поддръжка и управление на тол системата е незаконосъобразен. Регионалният министър в оставка Гроздан Караджов е получил от ИПБ през февруари анализ на сега действащата тол система. 

Поетапно увеличават тол таксите

Поетапно увеличават тол таксите

А Крум Пенчев е назначен за областен управител на област Плевен

"Министър Караджов обеща да извърши промени в управлението на тол системата, но за пореден път излъга, заставайки на страната на частните интереси", пишат от Института.

Според Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ тогава и архитект на тол системата, всички договори са проверявани многократно и не са открити нередности. Явно четем различни документи, защото становището на Агенцията по Обществените Поръчки (с Изх.№ Д-38 от 31.08.2020 г.), с което е сключен скандалния Договор РД-37-22/23.12.2020 г. за "Проактивен мониторинг..." се оказа един изключително интересен и поучителен документ. 

Караджов готов на компромис да разсрочи скока на тол таксите, но толкоз
Обновена

Караджов готов на компромис да разсрочи скока на тол таксите, но толкоз

От бранша обаче смятат за недостатъчни предложенията на регионалното министерство

Някой наистина се е постарал да легализира схемата на обръч от фирми около тол системата, пишат от ИПБ и дават пример на страница 3 в точка 3 се казва, че становището е изготвено от независим ръководител на проекти, но неговото име е неоткриваемо в нито един от публикуваните документи. В същото време това лице е и старши консултант на ITS. Та този "независим експерт" посочва, че: "тол системата е без аналог в ЕС и трябва да има договаряне без предварително обявление".

От института дават пример, че в това становище е написано, че: "поради липса на конкуренция, дължаща се на технически причини, поръчката може да бъде изпълнена само от определено физическо или юридическо лице". Така Капш поема контрола на тол системата срещу допълнителни 141 милиона лева. 

За одит на тол системата настояват превозвачите

За одит на тол системата настояват превозвачите

Срещат се с еврокомисаря по транспорта заради неизпълняване на европейски регламент у нас

Експертите от неправителствената организация питат кадрите от АПИ ли се оказаха неквалифицирани или липсваше обучение, за да се справят с тол системата.

"В момента сме свидетели на една добре изградена хранителна верига. Защо беше премахната възможност GPS провайдърите да изпращат директно данните от тракерите към системата на АПИ? Обяснението се крие във следното: ⇒ в момента всички GPS провайдери са задължени да предават телеметричните си данни, от което се оформят тол декларациите към външна система, контролирана от Капш, независимо дали са сключили договор с ITS или Digitoll - двата национални доставчика", пишат от ИПБ.

Те питат защо процесът за изготвянето на тол декларациите не остана в системата на АПИ и си обясняват, че това е златната кокошка, която щеше да снася златните яйца директно в бюджета, а не в частни ръце.

Новите кодове за тол системата са в ръцете на АПИ

Новите кодове за тол системата са в ръцете на АПИ

На всеки 6 месеца тези кодове ще бъдат актуализирани

Като пример от ИПБ дават новата полска тол система, където изготвянето на тол декларациите е в ръцете на държавата и на доставчиците на данни не се плаща никакъв комисион. А в Унгария изготвянето на тол декларациите е задължение на GPS провайдърите, без никакви посредници, за което те получават 1,8 %. И в двете държави парите на превозвачите се управляват от държавата, а не от частни фирми.

Защо тогава първоначално заложената възможност за изготвянето на тол декларациите не се предостави и на GPS провайдърите в България, питат от ИПБ.

МВР изпраща проверка на ТОЛ системата в прокуратурата

МВР изпраща проверка на ТОЛ системата в прокуратурата

За договор, подписан от АПИ през декември 2020 г.

Те цитират, че има няколко български GPS провайдъри, които притежават експертиза, познания и технологии да се справят с подобно предизвикателство. Тези фирми биха се справили не по-лошо от Капш, категорични са от ИПБ. Не трябва да се съмняваме в качеството на родните софтуерни специалисти. Не само че ще се справят по-добре, но определено това ще е и по-евтино от сумите на Капш, които са заложили ценовото предложение в договора си с АПИ за 141 милиона, а именно: техните часови ставки варират от 258.00 до 290.40 лв., което при 23 работни дни на месец прави трудово възнаграждение в размер от 47 000.00 до 53 000.00 лв. на месец.

Изготвянето на тол декларациите е алфата и омегата на тол-а. Някои специалисти смятат този процес за един от най-важните процеси на безпроблемно функциониране на една здрава тол система. Изготвянето на достоверни тол декларации е ключова и отговорна работа, която изисква много добро познаване на материята, свързана с GNSS технологиите. Глобите вървят ръка за ръка с недостоверните тол декларации и това ще продължи, ако не се предприемат незабавни мерки.

Либерализацията на пазара е задължителна, за да започне да се решават проблемите на тол системата. Държавата на всяка цена трябва да поеме контрола върху тол системата, ако иска да има аргументи за увеличаване на обхвата и цените на тол системата, пишат от ИПБ.