Научих се да се радвам на малките победи, на решаването на конкретни проблеми на гражданите. Това заяви от парламентарната трибуна омбудсманът Мая Манолова при представяне на доклада за дейността на институцията за 2018 г.
Тя подчерта, че резултатите са благодарение на неуморна шестдневна работа от 7 дни в седмицата.
Въпреки това по думите ѝ напоследък била заподозряна в кариерни цели.
Със сигурност би могло да се работи по-добре и да има по-добри резултати, призна Манолова, като отбеляза, че за нея е огромна привилегия да работи за българските граждани.
Общественият защитник изтъкна, че на терен човек може да прецени колко далеч са институциите от хората.
Това, което правим с моя екип, е да проправяме пътеки там, където администрацията е непроходима, отбеляза омбудсманът.
Българските граждани имат много проблеми, но и големи очаквания към институцията на омбудсмана, допълни тя. По думите ѝ гражданите очакват от тях да предлагат сериозни и експертни решения. Според нея решаването на тези проблеми е възможно само чрез доброто сътрудничеството между омбудсмана и институциите.
Манолова не пропусна да благодари на неправителствените организации и гражданските проблеми.
Тя подчерта и че работата ѝ със социалния министър Бисер Петков се е превърнала от кошмар в приятел по отношение на хората с уврежданията и приемането на законите за тях.
Според данните от доклада на омбудсмана общият брой на жалбите и сигналите, които са постъпили през 2018 г., е 12 890. Омбудсманът е посетил 139 населени места, организирани са 54 изнесени приемни, както и 4 мобилни приемни. През 2018 г в приемната на институцията са консултирани над 24 000 граждани, като тези, които са получили непосредствено съдействие от омбудсмана, са 36 892 души.
През изминалата година най-голям е бил броят на жалбите и сигналите от потребителите на обществени услуги - 3009. Отчита се увеличение на жалбите срещу ВиК операторите.
Значима тема в работата ѝ е била защитата на хората с увреждания. Като резултат Манолова отчита приемането на Закона на хората с увреждания, Закона за личната помощ и Закона за социалните услуги.
Друго основно направление в работата на Омбудсмана е свързано с проблемите на децата. Акцент в институцията на омбудсмана се поставя и на социалните права на гражданите.
От особено важно значение в работата на Манолова е кампанията, превърнала се в кауза - европейската кампания за срещу двойния стандарт на храните.
Анализът показал, че половината от препоръките на Омбудсмана се изпълняват от институциите.
Дразни ли рейтингът на Омбудсмана институциите. Този въпрос отправи депутатът от ДПС Хасан Адемов от парламентарната трибуна към своите колеги.
По думите му този проблем е преекспониран.
Адемов посочи, че 2/3 от предложенията към институцията са завършили с положителен край и това я поставя в по-благоприятна среда.
Депутатът подчерта, че трябва да се спре обаче с порочната практика на фалшивите телкове. "Тези, които се ползват от фалшиви телкове трябва да бъдат санкционирани", настоя Адемов. Той не пропусна и да благодари на институцията на националния омбудсман.