Целта за въвеждане термин "качество на планински продукт" е да помогнем на общностите в планинските региони. Това заяви евродепутатът Момчил Неков,

Основното което им даваме, е видимост и възможност на затворен цикъл на производство в самите планини. Тези продукти да участват конкурентноспособно на пазарите. Над 40% от територията ни е планинска. България може да една от първите държави-членки в ЕС - петата, която да въведе този термин за качеството на планинските продукти.

Основните пазари са в равнините. България има много добра кулинария, но не предоставяме качествен продукт. Ако продължаваме по същия начин, ще загубим българския вкус и ще продължим да потребяваме полски ябълки, турски домати, македонски дини. Това ли искаме, запита реторично Неков.

Италия, Франция, Австрия и Румъния са въвели този термин. Това е много нова мярка по регламент 2014 г. Целта е този термин да стане общоевропейски. Когато си от първите, можеш да влияеш на процесите, смята Неков.

Хора в тези региони са склонни да правят по-рано семейство, ако им дадем възможност за достойно заплащане на тяхното производство - мед, растениевъдство, животновъдство, даваме им инструмент в ръцете, обясни евродепутатът.

60% от българите подкрепят въвеждане на термина за качество "планински продукт" в България, цитира Неков данните на проучване на АФИС. 27 % смятат, че може би ще има добър ефект, 10% нямат мнение, като само 3% са против.

"От изследването стана ясно, че основните привърженици на това нововъведение са живеещите в столицата, по-заможната част от населението, хората с високо образование и добро здраве; това са и хората, склонни да плащат повече за подобен тип продукти", коментира Стефан Георгиев, социолог от агенцията, провела изследването.

43% от анкетираните дават положителен отговор, че ако се въведе термина за качество "планински продукт", ще имат доверие в качеството на продуктите, върху чиито опаковки има знак.