Антикризисните мерки да бъдат насочени към бедните хора, които получават социални помощи. За това призова пред БНР Никола Янков, основател и собственик на Експат Капитал, бивш зам.-министър на икономиката и на транспорта в кабинета "Сакскобургготски".
Целта е тези хора да усетят по джоба си няколко стотин лева помощи на месец, а не 20-30 лева, както ще се получи в момента, когато с хеликоптер раздава пари на всички, субсидирайки по този начин потреблението на най-заможните българи, каза той.
Според бившия зам.-министър на икономиката и на транспорта е по-точно да се каже антикризисни мерки, не антиинфлационни. Те са социални програми за подпомагане на доходите на населението. Те обаче са замислени като доста широки мерки без конкретна цел за конкретна група от нуждаещи се граждани. "Субсидирайки стоки като бензин, дизел, парно, ние субсидираме хората с най-голямо потребление, които са по-заможните", обясни Янков.
Според него исканията на бизнеса са политически.
"Тази част от бизнеса, която в момента протестира и се опитва да извива ръцете на правителството, не е представената част от българския бизнес. Много голяма част от бизнеса няма нужда от помощ от държавата или е готова да се справя самостоятелно, като прехвърли разходите, които са се увеличили, в цената на своите стоки и услуги", каза Никола Янков.
По думите му "така се прави в една нормална пазарна икономика, включително и в Европа. Държавната помощ е забранена от ЕС, защото ние се конкурираме с техните стоки и услуги".
Според него държавата може да помогне на бизнеса, като субсидира нови работни места, но "ние такива мерки не виждаме".
"Няма защо транспортните фирми да протестират. Това е в графа "политически протест", каза Янков. Той уточни, че столичните превозвачи са общинска фирма и трябва да се обърнат към собственика, който е Столичната община.
Относно искането европейското ембарго на руския петрол да не важи за България, Никола Янков смята, че то е достойно за съжаление. Той не е чул ясно формулирани и аргументирани искания.
"България няма причина да иска дерогация. Може да се справи перфектно, ако "Нефтохим" внася нефт, който не е руски, и го преработва - това технически е възможно. Не е вярно това, което казват, че не може да се случи такова нещо. България може да внася 100% от течните горива, без да участва изобщо "Лукойл Нефтохим" като производител. Това няма да се усети от потребителите - нито ще се вдигнат цените, нито ще има дефицит", смята Никола Янков.