Решението за спиране на процедура "Проектиране и строителство на автомагистрала "Струма" Лот 3.1 Тунел "Железница", не може да бъде причина за оставки. Това пише министърът на регионалното развитие и благоустройството Спас Попниколов в отворено писмо до Камарата на строителите в България, публикувано на страницата на МРРБ.
Неговото писмо е отговор на публикуваното малко по-рано писмо от Камарата, в което приканват служебния министър Попниколов и ръководството на АПИ да подадат оставки.
"Решението е в защита на правото, прозрачността и информираността на българския народ и с единствена цел да се избегне вероятността от бъдещи финансови корекции по проекта", пише служебният министър Попниколов.
Случилото се е криминален случай и само компетентните органи могат да установят виновните за опорочаването на процедурата лица, пише регионалният министър и призовава те да бъдат оставени да работят на спокойствие.
Към момента няма и не може да се говори за фатално забавяне за проекта за тунел "Железница" от въпросния криминален случай, принудил Възложителя да спре поръчката. Според него проектирането и строителството на обекта могат реалистично да приключат в сроковете по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020", чиито краен срок за верифициране на разходите е 2023 г.
Оттук нататък следва да се предприемат всички мерки за ново обявяване на същата процедура, без да се допуска забавяне, категоричен е Попниколов.
Попниколов обяснява, че прекратяването на тръжната процедура е единственият законосъобразен начин за действие. По този начин се защитава прозрачността, смята той. Всяко друго действие поставя под риск както репутацията на Пътната агенция, в която работят доказани специалисти с дългогодишен стаж, така и европейското финансиране за проекта. Доверието се гради с предприемане на законосъобразни действия и независимост от корпоративни интереси, а не с декларации.
Факт е, че договори по оперативните програми реално не са сключени през миналата 2016 година, което няма как да е отговорност на настоящото служебно правителство. Публичен факт е, че по процедурата за тунел "Железница" не се е работило от август 2016 г. Забавянето от 6 месеца е натрупано преди формиране на служебното правителство. Знам това и като специалист, който беше ангажиран в комисията по процедурата, пише той.
Ако Камарата на строителите в България работи за интереса на своите членове, стремежът на правителството е да работи в интерес на всички български граждани, които биха били ощетени при продължаване на една компрометирана обществена поръчка, пише служебният регионален министър.
Както сме декларирали пред ръководството на Камарата в ползотворните си контакти досега, ние винаги сме отворени за обмен на експертиза, добри практики и идеи как да се гарантира спокойствие и предвидимост в строителния бранш у нас. На финала министър Попниколов кани представители на Камарата на строителите на работна среща.