Начинът, по който са раздавани пари както за строителство на магистрали, така и за ремонт на язовири реално изкривява пазара и убива конкуренцията.

На съвместен брифинг двамата министри - на МРРБ и на икономиката Комитова и Петков, заявиха, че са достигнали до еднакви изводи по отношение на начина, по който държавата е управлявала парите на данъкоплатците. Чрез една шапка - ДКК и "Автомагистрали" раздават едни милиони, които заобикалят обществените поръчки, заплащането става по искане/желание на изпълнителя, на когото се дават и пари авансово. Пренебрегва се пазарната икономика и конкуренция, коментира министър Комитова, а Кирил Петков допълни с коментара си и друг извод - "Шапката осигурява липсата на конкуренция и изкривява пазара. Това се финансира през нашите данъци, а предприемачите вместо да се конкурират да създават най-добрия продукт, те се конкурират кой ще влезе в листата на привилегированите, които получават тези пари от държавата."

Предприет е огромен инвестиционен риск и към днешна дата строежите не могат да се започнат, отчете министърът.

220 души персонал в "Автомагистрали", но недостатъчно строители

220 души персонал в "Автомагистрали", но недостатъчно строители

Цветан Цветков уточни, че това е първият одит на "Автомагистрали"

Министър Комитова и министър Петков повториха основните си констатации за строителството на "Автомагистрали", укрепването на свлачища и ремонтите на язовирите.

И в двете министерства и при двете посоки на харчене на държавни пари са установени изключително малък брой фирми, които са получавали поръчките. Вместо 1000 или 1200 компании, в момента имаме 7, които са ремонтирали язовирите, посочи Кирил Петков и обясни, че концентрацията на фирми дава нула конкуренция, а това изкривява самия пазар. Също така ако тези компании, които са ремонтирали язовири, биха били 1000, те всички биха получили кредити от ББР, ако банката изпълнява функциите, за които е създадена.

Двамата министри са обединени около необходимостта да се включат повече малки и средни предприятия в изпълнението на проекти, възлагани от държавни компании.

С концентрацията на тези фирми конкуренцията е нула. Вместо малки и средни предприятия, участват огромни мастодонти, които сами могат да се финансират през търговски банки, коментира министър Петков.

Този модел трябва да бъде напълно насочен в друга посока - на повече малки и средни компании, които са гръбнакът на средната класа, заяви регионалният министър.

Петков към ГЕРБ: Не аз съм източвал язовири - милиони са давани за водоеми, стоящи неизползваеми

Петков към ГЕРБ: Не аз съм източвал язовири - милиони са давани за водоеми, стоящи неизползваеми

Министърът е открил нарушения при още два язовира

И двамата министри се надяват изнасяйки тези резултати обществото да бъде по-чувствително, по-внимателно и да реагира на тревожни сигнали.

Припомняме, епистоларен диалог на висок тон се разви между министър Комитова и шефът на "Автомагристрали" Беличев, след като тя обяви резултатите и желанието да го смени от поста ръководител. Реално обаче Комитова не може да направи това, докато Търговският регистър не впише новото ръководство.

В подобна ситуация е и министърът на икономиката Кирил Петков, който се оказа, че няма реален контрол върху подчинените на Държавната консолидационна компания дружества, които отговарят за ремонтите и поддържката на язовирите в страната.