Проектозаконът на служебното правителство, с който се въвежда 10-процентов таван на надценката на продукти от 17 основни групи стоки е "решение, което ще създаде множество проблеми другаде". Това заяви изпълнителният директор на Billa България Вигинтас Шапокас, който пред журналисти коментира насложилите се отношения между търговските вериги и служебното правителство.

"Имаме много негативно мнение за този закон. Ние вярваме в пазарната икономика, вярваме, че пазарът трябва да управлява търсенето, предлагането и цените. Във всяка държава правителствената намеса води до бедствие, имаме добър пример в Унгария - въведоха мерки и забрани и преди няколко месеца имаше 40% инфлация на цените на храните", отбеляза Шапокас.

По думите му има и чисто юридически проблеми с текстовете - може да се стигне до ситуация, при която веригите да продават на една и съща цена (което ограничава конкуренцията) или при която дадени стоки се продават дълго време на загуба (което пък е в противоречие с антидъмпинговото законодателство).

"Billa България печели по 2 стотинки от всеки лев. Ако трябва да ограничим маржа и да губим пари, ние просто няма да можем да си го позволим - този закон ще е контрапродуктивен, за да компенсираме цената на 17 артикула, ще трябва да повишим цената на 100 други", допълни Шапокас.

17 продукта в евтината кошница слагат Стоянов и Гечев

17 продукта в евтината кошница слагат Стоянов и Гечев

Четири институции ще следят търговските вериги

Диркеторът на Billa коментира и забраната на внос за 20 продукта от Украйна, и най-вече на зърното. В тази страна има много силно лоби на зърнопроизводителите - те не се интересуват от цената на хляба, интересуват се от своя бизнес и наличието на директни връзки с политиците им позволява да постигнат целите си, смята Шапокас. Той не вярва цените у нас да се повишат вследствие на тази забрана, а и смята, че ЕК ще намери решение.

Според него мерките за ограничаване на цените трябва да бъдат доброволни, но реално няма диалог с правителството - работна група с участието на властта е била сформирана през ноември с оглед евентуално въвеждане на еврото. "Дискусиите в тази работна група не са ползотворни, просто се хвърлят празни приказки. Не е имало заседания на работната група от ноември насам", допълни директорът.

На този фон, "в рамките на няколко седмици дойдоха всички възможни държавни институции на проверка", заяви Шапокас. По думите му някои от проверките са приключили с предписания, които компанията сега обжалва в съда.

Той посочи, че е логично да се пита защо при намаляващи цени на електричество, газ и суровини храните продължават да поскъпват. "Този въпрос трябва да се зададе на доставчиците - разбира се, цената на труда скочи съществено, но това са само част от елементите, които формират цената на стоките. И ние се питаме защо цените продължават да растат", призна Вигинтас Шапокас.

Той даде и данни, според които инфлацията в покупни цени (тези от доставчиците) е с 4% по-висока от тази в продажните цени, като това се постига от веригите чрез промоции.

Шапокас "не вижда логика" и в сайта с цените на хранителните продукти, който властта пусна. По думите му при първоначалните разговори с министър Христо Алексиев с веригите са били коментирани въпроси, по които мнението на бизнеса не е било взето под внимание. Когато 45% от потребителската кошница се формира от промоционални продукти, няма причина онлайн да се публикуват средните цени - потребителят търси най-добрата оферта, заяви изпълнителният директор на Billa България.

Изказванията на политиците по отношение на цените на храните в магазините ни изненадаха, защото виждаме, че хората в България се справят относително добре с кризата, отбеляза Шапокас.

Свежи критерии и патриотични етикети за родните млечни продукти

Свежи критерии и патриотични етикети за родните млечни продукти

В етикетирането на млечните продукти ще се посочва страната и мястото на произход на използваните суровини

Той даде данни от проучване, проведено в края на януари, според което се повишава броят на хората, които смятат, че през следващите 6 месеца финансовата им ситуация ще се подобри (те вече са 22% при 13% при предното проучване), докато намаляват тези, които се опасяват от влошаване (до 28% при 34% по-рано).

По думите на Шапокас потребителите компенсират ръста на цените с повече покупки на промоция и с намаляване на незадължителните покупки като закуски и захарни изделия.

Какво искат българите: таван на цените, строга държава и… комунизъм

Какво искат българите: таван на цените, строга държава и… комунизъм

Автоматично критично е обществото ни към търговските вериги, но пък над 50% пазаруват там