Виновните за унищожението на БДЖ да носят наказателна отговорност. Това поискаха в нов сигнал до прокуратурата от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт. Те настояват да се разследва разпродажбата на имущество на железницата, стана ясно от сигнала им.

Поводът на сигнала от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт е, че българското правителство и ръководството на БДЖ допускат Български Държавни Железници да достигнат до състояние, близко до обявяване в несъстоятелност.

"В настоящия момент са запорирани сметки на железницата на стойност 40 млн. лв. (20 млн. евро) Годишната компенсация изплащана от българската държава е 170 млн. лв. (85 млн. евро). Стигна се до абсурда частен съдебен изпълнител да продава централата на БДЖ, намираща се на ул. Иван Вазов №3 в центъра на София - столицата на Република България. Продават се и други имоти на железницата", коментираха от инициативата.

От сдружението настояват да бъдат проверени фактите/причините, които водят до настоящето състояние на Български Държавни Железници. Кой носи отговорност за това, както и дали планираните продажба на имущество на железницата са законосъобразни и дали не са налице нарушения в обявените търгове за продажба на имоти на дружеството, питат от сдружението.

Снимка 361579

Източник: Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт

Те задават поредица от въпроси.

- Защо одобрената от ЕК държавна помощ не е отпусната вече 8-ма година. От инициативата обръщат внимание, че българските власти са получили разрешение за отпускане на държавна помощ за БДЖ още през 2010 г. в размер на 127 млн. евро. Фактът, че тези пари не са отпуснати, показва враждебни действия към железницата, заплашващи да ощетят и българските данъкоплатци, и европейската политика в сферата на транспорта в Република България.

- От сдружението виждат като злонамерени действия на българските власти непълното финансиране по договор. Между БДЖ и българската държава е подписан Договор за обществена услуга в периода през 2009-2018г. на БДЖ. По него е трябвало да бъдат отпуснати 1 124 500 000 лв. (576 млн. евро) за закупуването на нов подвижен състав. От тези средства са отпуснати едва 86 905 949 лв. (43 млн. евро).

Снимка 361580

Източник: Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт

"Ако тези средства бяха отпуснати навреме, можем да направим мотивираното предложение, че дружеството нямаше да бъде със запорирани сметки и активи, които да бъдат обявени за продажба",- коментира Георги Статков от инициативата.

От гражданското сдружение са поискали да провери дали в настоящата ситуация не са намесени и интереси на най-високите управленски нива в страната за заграбване на имущество на железницата и лобизъм за други видове транспорт, явяващи се конкурентни на железницата.

Те виждат още една причина за настоящия запор - покупката на мотрисите Сименс. Поради отказ на тогавашните власти за осигуряване на държавна гаранция, дружеството е принудено да пусне свои облигации при лихва от над 6%.

Тогавашното правителство не е дало възможност на БДЖ да кандидатства за финансиране за заем, например от Европейската инвестиционна банка, където лихвите са около и под 3% . Проучване на инициативата е показало, че заради тези действия, дружеството заедно с данъкоплатците, са ощетени с над 50 млн. лв. (25 млн. евро) само заради по-високите лихви.

Гражданите настояват виновните да понесат своята отговорност, а Европейските институции да спрат да бъдат наблюдател на ликвидирането на железопътния транспорт в България, обявяван иначе за приоритетен на европейско ниво.

"Считаме, че ако БДЖ бъдат оставени да фалират, инвестициите на ЕС в железопътната инфраструктура в България, колкото и малко да са те на фона на инвестициите в пътища и софийското метро, заради държавната ни политика, ще се окажат дадени напразно, тъй като в България ще остане без пътнически железопътен превоз (услуга).
Така България няма да може да изпълни заложеното в Бялата книга на транспорта на ЕС", коментира Веселин Кирев от инициативата.

Запорирането, предлагането за продажба на части от централата на БДЖ се случваj дни преди 130 годишнината на БДЖ.

Снимка 361583

Източник: Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт

От инициативата цитират и Бялата книга на транспорта на ЕС, приета през 2011 г.:

- До 2030 г. 30 % от товарите в автомобилния транспорт над 300 км трябва да се прехвърлят към други видове транспорт, например железопътен или воден, и 50 % до 2050 г., като се улесняват от ефективни и екологични товарни коридори Постигането на тази цел също така ще изисква развитието на подходяща инфраструктура.

- До 2050 г. да се довърши европейската високоскоростна железопътна мрежа. До 2030 г. да се утрои дължината на наличната високоскоростна железопътна мрежа и да се поддържа гъста жп мрежа във всички държави-членки. До 2050 г. по-голямата част от пътническия транспорт на средни разстояния трябва да се осъществява по релсов път.

БДЖ отрича де се е запалил локомотив

БДЖ отрича де се е запалил локомотив

Прегрял е дизеловият двигател

Припомняме, кредиторите по втория облигационен заем, който беше предоставен на "Холдинг БДЖ", са запорирали сметките на "БДЖ Пътнически превози". Причината за запора е, че дъщерна компания към БДЖ е солидарен длъжник с холдинга. Стойността на запора е 40 млн. лв.

Два дни по-късно министър Владислав Горанов обяви, че Министерството на финансите обмисля отпускането на възмездна финансова помощ за БДЖ. Горанов поясни, че помощта ще е безлихвена в рамките на утвърдената от ЕК държавна помощ за преструктуриране. Помощта ще дойде от фискалния резерв. Надеждата е да бъде ускорена концесията на Летище "София", за да бъдат възстановени средствата.