Министерството на финансите обмисля отпускането на възмездна финансова помощ за БДЖ.
Това коментира пред журналисти министърът на финансите Владислав Горанов, който участва във форум: "Услугите от общ интерес - двигател на устойчивото развитие и растежа в Европа".
Министър Горанов поясни, че помощта ще е безлихвена в рамките на утвърдената от ЕК държавна помощ за преструктуриране. Помощта ще дойде от фискалния резерв. Надеждата е да бъде ускорена концесията на Летище София, за да бъдат възстановени средствата.
Горанов настоя Министерството на транспорта да положи повече усилия, така че железопътният транспорт да стане естествен приоритет. Той уточни, че следва да се предложат мерки, които да ограничат незаконния автомобилен транспорт, да се прецизират транспортните схеми на автобусния транспорт.
"Проблемите на железницата не са чужди на Министерство на финансите", констатира Горанов. По думите му всяка година няколкостотин милиона отиват за железниците, в това число и за обновяване на железния път.
Ежегодно над 200 млн. лв. субсидии получава БДЖ "Пътнически превози". "Проблемите там са от години. Заварихме над 800 млн. дългове на компанията - вече са намалени на около 300", допълни финансовият министър.
Горанов уточни, че в краткосрочен план от Министерството на финансите се очаква да осигури малко над 20 млн. лв. Малко над 100 млн. лева са необходими за разплащане на облигационния заем.
"Надявам се че до края на тази година ще има напредък по отношение на концесията", коментира Горанов във връзка със сроковете за връщане на възмездната помощ.
Той коментира, че не е проблем само да се плати сметката. Тук трябва да се положат целенасочени усилия жп транспорта да се приоритизира.
Горанов коментира още, че очевидно е трудно на компанията да се справи сама и тук са възможни и допустими дори ограничения на автобусния транспорт, така че да се даде възможност да се приоритизира тази политика.
"Аз не твърдя, че трябва да забраним автобусните превози, но не е нормално на всеки 15 минути да тръгва автобус за Бургас и ние да очакваме, че някой ще се качи на влака", коментира още финансовият министър.
Междувременно изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров обяви, че без държавна помощ БДЖ спира. "Ако няма държавна намеса в БДЖ, а смятам, че това трябва да бъде направено, железницата трябва да спре", категоричен е Владимиров.
"От сметките има изтекли 20 млн. лв. Съдът е определил да бъдат взети 40 млн. лв., като на този етап са изтеглени половината", поясни Владимиров.
По думите му за момента положението в железниците в краткосрочен план е спокойно, защото са побързали да изплатят заплатите на своите служители преди сметките да бъдат запорирани.
"Следващият месец обаче ще бъде много голям проблемът - няма да е само заради заплатите, няма да можем и на доставчиците да плащаме", каза Владимиров.
"Държавата трябва да се намеси с една сума. Миналата година в края тя се намеси, тази година остатъкът трябва да бъде платен", допълни той.
Припомняме, на 26 януари тази година, министърът на транспорта Ивайло Московски разпореди "във връзка с появилите се медийни материали в публичното пространство" в БДЖ да се извърши проверка. Става въпрос за откъс от журналистическо разследване на Нова телевизия, в който откъс се твърди, че в БДЖ са назначени и взимат заплати футболисти, които никога не са имали някакви ангажименти и не са се явявали на работа. Назначаването им е само фиктивно. Според разследването в БДЖ имало и фиктивни ремонти на локомотиви.
Според сигнала локомотивите отиват на ремонт и се връщат развалени. Често локомотивите пристигали със същата неизправност, с която били изпратени за ремонт.
След това от БСП поискаха оставката на транспортния министър. Той заяви, че е готов да си даде оставката, но състоянието на БДЖ не го навежда на подобна мисъл.
На 7 февруари 2018 г. правителството одобри допълнителни плащания от централния бюджет към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията в размер на 30 946 000 лв. Сумата беше предоставена на "Холдинг БДЖ" ЕАД като възмездна финансова помощ, която следва да бъде възстановена до 28 декември 2020 г.
На 30 януари 2018 г. главният прокурор Сотир Цацаров разпореди да се извърши проверка в БДЖ заради сигнали за злоупотреби. Инспекцията беше възложена на Софийската градска прокуратура.
Прокуратурата тогава трябваше да провери твърденията, че в дружеството се извършва некачествен ремонт на локомотивите. Обект на проверката бяха именно сигналите за сключване на неизгодни договори с външни изпълнители на ремонта, както и изплатени трудови възнаграждения без основание на лица, назначени формално в системата на БДЖ.
На 31 май 2018 година стана ясно, че кредиторите по втория облигационен заем на БДЖ са подали иск в Софийски градски съд (СГС) за 40 млн. лв. от главница по заема срещу "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, вследствие на което са запорирани сметки на дружеството.
Облигационерите са в законното си право да изискат дължими средства по съдебен път. Решението на СГС и временният запор на сметките на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД няма да затруднят функционирането на дружеството към настоящия момент, в случай, че бъде намерено решение на възникналата ситуация в краткосрочен план, съобщиха от националния железопътен превозвач.
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски е информиран своевременно за ситуацията, вследствие на което той е уведомил Министерство на финансите и е поискал активиране на държавната помощ, за която има одобрение от ЕК.
Очаква се решение от Министерство на финансите.
Малко след това от БДЖ заявиха, че във връзка със запора на сметките на дружеството, активите на БДЖ няма да се продават, какъвто слух имало в медийни публикации.
След това пък от БСП поискаха от премиера Борисов план за спасяването на БДЖ.