Служители в БДЖ, които разкриха далавери около фиктивни ремонти на локомотиви и куп други нарушения в дружеството, са освободени от работа, съобщи offnews.bg.
Експертите от отдел "Вътрешен контрол" в "БДЖ - Товарни превози", които осветлиха далаверите, са освободени от длъжност като формалният повод за това е, че целият отдел се закрива.
В същото време обаче само тримата "неудобни" служители са получили заповеди за освобождаване, докато останалите им колеги са преназначени на други длъжности.
Изгонените служители - Петър Бръснаров, Борислав Илиев и Георги Нешев. Заповедта за освобождаването е от вчера, 30 май.
Припомняме, именно Петър Бръснаров беше един от служители, които оповестиха за порочни практики в БДЖ.
Стана ясно и че веднага след вчерашното освобождаване на служители управителят на "БДЖ - Товарни превози" Любомир Илиев издал заповед, с която разпоредил Бръснаров, Илиев и Нешев "да не бъдат допускани в административни сгради и обекти на БДЖ, както и да не им се предоставя информация и документи по никакъв повод".
Във връзка с това Петър Бръснаров коментира: "Въпрос е защо след като според ръководството ние сме виновни, няма фиктивни ремонти, няма извънреден труд, безстопанственост и футболисти не ни уволни дисциплинарно. Взимаха ни обяснения изпратихме им подробен доклад с документи за фиктивните ремонти-какво стана. След като сме виновни и лъжем защо не ни уволниха."
Бръснаров недоумява защо управителят на БДЖ изпитва страх от освободените служители. "Ако всичко е наред, ако няма престъпления, корупция и злоупотреби в това дружество от какви документи се плаши да не излязат наяве в публичното пространство", пита той.
Бръснаров предполага, че с освобождаването на тримата началството на дружеството се опитва "да сплаши и затвори устата" на всички други служители.
"Не са ли се замислили господата от борда на директорите, колко смешни, жалки и страхливи изглеждат в очите на хората с подобно закриване на отдел, за да могат да се отърват от трима служители", отсече още Бръснаров. По думите му с действията си ръководството на БДЖ показва само безпомощност пред истината.
Припомняме, на 26 януари тази година, министърът на транспорта Ивайло Московски разпореди "във връзка с появилите се медийни материали в публичното пространство" в БДЖ да се извърши проверка.
Става въпрос за откъс от журналистическо разследване на Нова телевизия, в който откъс се твърди, че в БДЖ са назначени и взимат заплати футболисти, които никога не са имали някакви ангажименти и не са се явявали на работа. Назначаването им е само фиктивно. Според разследването в БДЖ имало и фиктивни ремонти на локомотиви.
Според сигнала локомотивите отиват на ремонт и се връщат развалени. Често локомотивите пристигали със същата неизправност, с която били изпратени за ремонт.
След това от БСП поискаха оставката на транспортния министър. Той заяви, че е готов да си даде оставката, но състоянието на БДЖ не го навежда на подобна мисъл.
На 7 февруари 2018 г. правителството одобри допълнителни плащания от централния бюджет към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията в размер на 30 946 000 лв. Сумата беше предоставена на "Холдинг БДЖ" ЕАД като възмездна финансова помощ, която следва да бъде възстановена до 28 декември 2020 г.
На 30 януари 2018 г. главният прокурор Сотир Цацаров разпореди да се извърши проверка в БДЖ заради сигнали за злоупотреби. Инспекцията беше възложена на Софийската градска прокуратура.
Прокуратурата тогава трябваше да провери твърденията, че в дружеството се извършва некачествен ремонт на локомотивите. Обект на проверката бяха именно сигналите за сключване на неизгодни договори с външни изпълнители на ремонта, както и изплатени трудови възнаграждения без основание на лица, назначени формално в системата на БДЖ.
По-рано днес, 31 май 2018 година, стана ясно, че кредиторите по втория облигационен заем на БДЖ са подали иск в Софийски градски съд (СГС) за 40 млн. лв. от главница по заема срещу "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, вследствие на което са запорирани сметки на дружеството.
Облигационерите са в законното си право да изискат дължими средства по съдебен път. Решението на СГС и временният запор на сметките на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД няма да затруднят функционирането на дружеството към настоящия момент, в случай, че бъде намерено решение на възникналата ситуация в краткосрочен план, съобщиха от националния железопътен превозвач.
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски е информиран своевременно за ситуацията, вследствие на което той е уведомил Министерство на финансите и е поискал активиране на държавната помощ, за която има одобрение от ЕК.
Очаква се решение от Министерство на финансите.
Малко след това от БДЖ заявиха, че във връзка със запора на сметките на дружеството, активите на БДЖ няма да се продават, какъвто слух имало в медийни публикации.
След това пък от БСП поискаха от премиера Борисов план за спасяването на БДЖ.