10 пъти по-малко са часовете за нальот на българските военни пилоти в сравнение с тези на колегите им от НАТО.
Това стана ясно от думите на командващия ВВС ген. Цанко Стойков, който часове след катастрофата с вертолет Ми-17 над Пловдив посети авиобаза Крумово.
По стандартите на Алианса нальотите, които трябва да имат летците на хеликоптери, вертолети и самолети трябва да бъдат 180 летателни часа годишно за всеки един от летците.
Според документите, около 140 часа полет може да са на самолети, вертолети или хеликоптери и 40 на съответните тренажори. Загиналите български пилоти имат по 17 - 18 летателни часа за 2018 година.
Липсата на ресурс е причината да се лети толкова малко, обясни генерал-майор Цанко Стойков.
Командващият ВВС предполага, че вертолетът е бил технически изправен. Това се различава от първите версии за технически проблем, довел до катастрофата.
Ген. Цонков припомни, че преди всеки полет хеликоптерите се проверяват обстойно.
Припомняме, около 20:30 часа в понеделник, 11 юни, при изпълнение на тренировъчен полет вертолет Ми-17 от 24-а авиобаза Крумово губи височина и пада от около 30 м.
При инцидента загинаха двама души, а трети беше ранен. Загинали са командирът на екипажа Пламен Пантелеев и помощник-пилотът Стоян Неделчев. Третият член на екипажа - бордният инженер Алексей Каменов, е хоспитализиран и е в съзнание.
При получаването на сигнала е изпратена линейка с дежурния авиолекар от формированието, както и дежурна пожарна с лекаря на летище Пловдив.
Пожарните автомобили обливали вертолета. Военен караул и военна и гранична полиция на летище Пловдив са подсигурили района, обясни ген. Стойков. Тази сутрин започна източването на керосина от катастрофиралия вертолет.
Екипажът е тренирал аварийно-спасителни работи от висене над суша в района на летище Пловдив. Метеорологичната обстановка е била подходяща. Вертолетът внезапно се е завъртял, загубил е височина и е паднал на десния борд, обясни ген. Стойков.
Същият ден с вертолета са изпълнени пет летателни задачи. За командира на екипажа кап. Пантелеев това е първи полет за смяната, за втория пилот е трети полет, а за бордния техник това е четвърти полет за летателната смяна, каза командирът на ВВС.
Към момента заради разследването са спрени тренировъчните полети във всички авиобази. Единствените полети, които могат да се извършват, са за въздушен контрол и за аварийно - спасително осигуряване.