Работата по изтегляне на заседналия край Камен бряг кораб Vera Su не се очаква да продължи днес. Причината е лошото време - вятърът е североизточен, силен и по Черноморието има сериозна вълна.

Заради големите вълни в района днес ще се извърши само укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане. Военните се очаква да извършат тази оперция.

Вчера първият опит корабът да бъде изтеглен завърши с провал и изключително бързо. Три влекача се опитаха да помръднат товарния кораб. Едно от въжетата обаче се скъса и мисията се провали.

Опасенията от екологична катастрофа остават.

Транспортният министър като екшън герой спасява Vera SU и морето

Транспортният министър като екшън герой спасява Vera SU и морето

Държавата няма нито план, нито техника за подобни операции

Какво да се прави и какво се случва?

Водолазът Михаил Заимов смята, че има голяма вероятност азотните торове да се изсипят в Черно море. "Това ще стане "с голяма лекота" при истински щорм. Това ще унищожи всичко." Като пример той даде състоянието на река Дунав, което не се е възстановило никога.

Много време се е загубило в изчакване, а според Заимов транспортният министър е трябвало да се задейства още в първия ден. Вчера е било обявено, че се търси помощ от Нидерландия, а пък за да стигнат спасители от там, са нужни поне десет дни. Въпреки че се промотира, че това е фирма, спасявала "Куркс", не е бил потърсен един от водолазите, спускали се към подводницата, който живеел във Варна и бил женен за българка, посочи Заимов.

Според него шефът на ИА "Морска администрация" Живко Петров ще "отнесе всичко", въпреки че има много малко вина, тъй като цялата държава не разполага с ресурс - никакъв. Морска администрация е една административна структура, която издава лицензи основни и се занимава с документооборот. Има звено за спасяване, но то е само проформа и не разполага с никакъв бюджет, въпреки че всяка година има инциденти.

Шефът на "Морска администраци" гледал изтичането на тор, но избрал операцията да продължи

Шефът на "Морска администраци" гледал изтичането на тор, но избрал операцията да продължи

Нямаме техника, корабът е здраво заседнал

30 години нищо не е направено по въпроса държавата да има спасяване - а то е на три нива: спасяване на живот, спасяване на екосистема и спасяване на имущество. "Трябва да се изгради спасителен отряд. Камери, хеликоптери, кораби и то специфични", допълни Заимов. А ако се случи нефтен разлив - нямаме нищо срещу това", допълни водолазът.

България е ратифицирала конвенцията за морско спасяване през 1999 г., но от тогава досега не е направено нищо, за да изпълнява задълженията си по нея. "Питайте политиците, които омазняват този стол, на който седя в студиото, защо и как", призова Михаил Заимов, според когото вината за невъзможността да се направи нещо в момента е политическа, кумулативна - "не мислим за кого гласуваме" и така вече 30 години.

Според него трябва да има заместник-министър, който да е морски човек и "да знае какво е морско спасяване".

На въпрос какво може да се е случило действително, Михаил Заимов заяви, че това е интересен въпрос, тъй като има система за предупреждение. Гранична полиция е звеното, което има нечувано точна представа какво се случва в морето във всеки един момент. Информация трябва да има е трафик контролът. Да се пита, призова Михаил Заимов.

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 16 септември еколози и местни надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.