Две фирми, събиращи тол такси и плащания за електронни винетки от името на Агенция "Пътна инфраструктура" като национални доставчици на услуги, са получили 57 млн.лв. от комисионни. Те вземат по 7% от стойността на всяка винетка и тол такса. Това съобщи в предаването "Студио Хъ" на телевизия "7/8" заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов.

Той посочи, че това е притеснително, а на въпрос от него към бившия ръководител на тол управлението - Олег Асенов, защо са точно тези две фирми, той не е отговорил. Зам.-министър Христов направи сравнение, че преди 2019 г., когато винетките са били хартиени, отделът, който се е занимавал със събираемостта в АПИ, е бил от 12 души, които са получавали комисионна само от 1,5%.

За по-широк обхват на тол системата, настоява НПО

За по-широк обхват на тол системата, настоява НПО

Те рушат пътища

Заместник-министърът каза, че за изграждането и управлението на тол системата са сключени 28 договора. Основният е за изграждане на системата за 180 млн.лв. с "Капш Трафик сълюшън". По-късно в процеса на проектиране и изграждане са сключени още 27 отделни договора за 46 млн.лв. за допълнителни дейности. "Седем месеца след сключване на основния договор е сключено споразумение с промени на основни елементи по основния договор, но се запазват финансовите параметри, като става дума за допълнителни възлагания на дейности", посочи Христов. Той допълни, че в същото време в тол управлението няма звено, което да следи изпълнението на тези договори, както и няма утвърден вътрешен правилник за дейността на службата.

Заместник-регионалният министър обърна внимание, че от 295 изградени контролни точки (камери) на системата функционират около 30 броя. По думите му това поражда въпроса защо е било платено да се изградят 295 точки. "Кой носи отговорност за парите, дадени за камери, които не работят. Освен това от 295 контролни точки - 195 са стари преброителни пунктове на АПИ, на които са сложени само камери. Тоест, "Капш" са изградили само 100 контролни точки. В същото време точките и центровете за данни към тях - за над 100 млн.лв., не са застраховани", коментира Христов.

Години трябвали на тол система, за да стане печеливша

Години трябвали на тол система, за да стане печеливша

Около 70 млн. лв. се равняват тези 200 хил. нарушения

Той посочи, че е затруднена комуникацията с "Капш", откъдето не дават информация с колко души екип поддържат софтуера на системата, а за това те получават 2 млн.лв. на месец по силата на петгодишен договор. С дружеството има и 4 споразумения, които са конфиденциални. Едно от тях гласи, че "Капш", които би трябвало да осигуряват поддръжка, нямат ангажимент да доставят резервни части за тол системата, а е ангажимент на АПИ. "Сега ако един ТИР бутне рамка, никой не знае какво ще се прави", подчерта Христов.

Той припомни, че от старта на тол системата на 1 януари 2019 г. за първата годината са събрани 392 млн.лв. от винетки. За 2020 г., когато вече се плащат и тол такси от товарни коли, са събрани с 592 хил..лв. по-малко. "Над 80% от тази събираемост е от винетки. Ако бяхме оставили АПИ да събира винетките, а тол управлението - тол такси, сметката щеше да е скандална. Т.е. българският данъкоплатец продължава да издържа цялата система с таксите за винетки", коментира Христов. Според него ако тол системата продължи да функционира по този начин още 50 години резултатът ще е същия.

Тол системата – все още автомобилите плащат след движението на тировете

Тол системата – все още автомобилите плащат след движението на тировете

Събраното покрива почти разходите, но почти

"Твърденията на Асенов, че спадът на приходите се дължи на коронавируса и намалелия трафик са неверни. Въпросният господин е бил външен консултант при изграждането на тол системата, а след изграждането той я оглавява. Тук се преплитат интереси", каза Христов. Той запита и защо Олег Асенов е изключил 200 км оптична мрежа, заложена в проекта за свързване на граничните пунктове и оставя връзката да е през мобилни оператори. "Г-н Асенов не отговори също защо е избран най-скъпият вариант на тол системата. В същото време при най-скъпата електронна система има необработени 200 000 нарушения за 70 млн.лв., защото се вкарват ръчно", каза Христов. "Не може да купиш най-скъпата тол система и да имаш 200 хил.необработени глоби за 70 млн.лв. Това е парадокс, откъдето и да погледнеш", отбеляза той.

Вече има договор за 24-часов мониторинг на тол системата

Вече има договор за 24-часов мониторинг на тол системата

Към IT експертите в Националното тол управление прикачват и колегите им от КАПШ

Зам.-министър Захари Христов подчерта, че при изграждането на тол системата е трябвало тол управлението да бъде единствено управление на системата. След това се оказва, че то не може да управлява системата и предоставяме договор на "Капш" за 140 млн.лв. за срок 5 години да управлява системата.