Българите са купили рекордно малко нови автомобили през 2018 г. Това съобщиха по БНТ по данни на руската агенция "Автостат", която изследва автомобилния пазар в Източна Европа и България. През изминалата година покупките на чисто нови автомобили възлизат едва на 4%.
Изпълнителният директор на Асоциацията на вносителите на автомобили Цветелина Цанева заяви, че всичко се определя от търсенето, тъй като засега няма сериозни механизми, които да ограничават вноса.
Според нея България, като страна с най-малки доходи на населението, ще продължава да купува и най-старите автомобили. Тя припомни, че в средата на миналата година беше прието решение за въвеждане на екотакса за товарните автомобили за над 2000 лева на превозно средство, а също се увеличи и екотаксата за леки автомобили.
Това е една допълнителна тежест за българските граждани, посочи Цанева.
Тя изтъкна, че все още не е ясно какво се случва с тези средства и как те спомагат за подобряване качеството на въздуха и околната среда и допълни, че хората трябва да поискат контрол над парите, събрани от екотакси.
Според данните на Асоциацията на вносителите на автомобили в България се продават предимно дизелови автомобили на възраст между 10 и 12 години - при тях се отчита 50% ръст при продажбите.
По информация на брюкселската неправителствена организация за транспорт и околна среда през 2018 г. България е внесла повече от 100 000 автомобила втора ръка от Западна Европа, като 35 000 от тях са дизелови. Според организацията в следващите години все повече стари дизелови автомобили от Западна Европа ще бъдат експортирани за Източна Европа и Африка.