Предлага се всички автобуси, които извършват превоз на редовни линии, да бъдат освободени от тол такси. Автобусите извършващи служебни и случайни превози да бъдат включени в обхвата на бъдещата тол система.
Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков на брифинг след първия обществен консултативен съвет по въвеждане на тол системата.
МРРБ предложи на превозвачите обхватът на платената републиканска пътна мрежа да е около 5900 км, близо 6000 автомагистрали, първи клас и частично втори клас пътища. Технически с електронната система ще бъдат покрити всичките 10 800 км пътища.
От Министерството приеха да бъдат освободени от третокласните пътища. Затова тарифите на тол таксите ще бъдат преработени и ще са различни според класа на пътя - автомагистрала, първи или втори клас. Таксите ще имат различна ставка и според категориите на превозните средства в зависимост от тонажа им, броя на осите и екологичния им клас.
На 16 август ще бъдат покрити всички пътища от републиканската пътна мрежа със стационарни камери.
Нови отсечки от пътната инфрастуктура ще попадат в обхвата на тол системата. Ще се измерва и контролирането натоварване на оси, ще се следят извънгабаритните товари, ще се следи 24-часов режим трафикът на леки и тежкотоварни автомобили по републиканските пътища, увери Нанков.
Прогнозите след редуцирането на обхвата и размера на тарифите са за около 600 млн.лв. приходи от тол такси за първата година от въвеждането й. Заедно с постъпленията от над 250 млн.лв. от електронни винетки, общо годишният приход от електронната система за събиране на пътни такси се очертава да е над 850 млн.лв.
Тежкотоварните автомобили, които имат GPS система, няма нужда да купуват нови бордови устройства или маршрутни карти, обясни директорът на Националното ТОЛ управление проф. Олег Асенов.
Доставчиците на декларирани данни преработват суровите GPS данни в т.нар. тол декларации - маркират къде по маршрута си превозното средство е преминало по участъци с тол такса, и подават информацията към Националните доставчици на услуги, които от своя страна препращат към Националното тол управление, обясни той.
Заместник-министър Нанков подчерта още, че не може да става въпрос за монопол, защото на българския пазар има около 70 фирми, които доставят декларирани данни, а в процедура за Национален доставчик на услуги на различен етап са 4 компании.
Над 30 експерти от различни национални организации се включиха в консултативния съвет, посочи Нанков и допълни, че са обсъдени нормативните промени с отлагане търговската експлоатация на тол системата. Обсъдена бе и състоянието на системата към момента.
Припомняме, че по-рано днес в парламента от БСП заявиха, че в държавата се е сгромолясал още един провален ангажимент на властта - тол системата.
През април регионалният министър Петя Аврамова успокои, че част от пътищата в обхвата на ТОЛ системата ще бъдат без такса.
Преди това пък от БСП критикуваха абсурдно високите тол такси.