Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебния вътрешен министър Бойко Рашков, в която го сигнализира, че към нея се обръщат граждани, които са принуждавани по два пъти да заплащат една и съща глоба за нарушение на Закона за движението по пътищата.

В препоръката се подчертава, че в повечето случаи гражданите своевременно са си платили задължението, но при заявяване на някаква административна услуга пред органите на МВР или пред НАП, те били информирани, че имат неплатена в срока за доброволно плащане глоба, което пък се използва за основание да им бъде отказано предоставяне на исканата административна услуга.

МВР отказва да предоставя административни услуги на гражданите - например издаването и/или подновяването на лична карта, подмяната на свидетелството за управление на моторно превозно средство и др., допълва тя.

От тези хора се изисква да представят в МВР документ за извършване на плащането, след което от там им се издава удостоверение, че глобата действително е платена, за да послужи пред НАП за отпадане на задължението, алармира общественият защитник.

Да не се отнема книжката за неплатени глоби, реши КС

Да не се отнема книжката за неплатени глоби, реши КС

Според съдиите това е противоконституционна практика, която не допринася за безопасността по пътищата

Диана Ковачева е категорична, че тази практика е недопустима, проява на лошо административно обслужване, а тези случаи поставят основателни съмнения за начина, по който заплащането на глобите се отразяват в информационната система на МВР и за коректността на информацията за неплатени глоби, която МВР подава към НАП.

Тя посочва, че този проблем е дългогодишен. От 2013 г. омбудсманът отправя препоръки към министъра на вътрешните работи за прецизиране на системата за отчет на направените плащания на глобите и за своевременно подаване на тази информация към НАП.

В резултат от МВР са информирали, че от 30.10.2014 г. е въведен Софтуерен инструмент за проверка на платените фишове, електронни фишове и наказателни постановления (НП), като всяко влязло в сила НП или фиш се проверява в него преди да бъде изпратено към съответното териториално поделение на НАП за принудително събиране на глобите.

Ковачева допълва, че впоследствие е внедрена и автоматизирана информационна система. Освен това тя е получила уверение, че са последвали и допълнителни подобрения в системата.

Омбудсманът сезира КС заради спирането на коли на границата за неплатени глоби

Омбудсманът сезира КС заради спирането на коли на границата за неплатени глоби

Промени в Закона за движението се намесват в личния живот и ограничава права

В заключение омбудсманът настоява министър Рашков да я информира какви мерки са предприети за съобразяване на проверките на граничните полицаи с влязлото на 30 март т.г. в сила решение на КС, с което бе преустановено принудителното спиране на граждани за неплатени пътни глоби по границата.

Припомняме, че омбудсманът сезира КС, защото в разгара на миналото лято на стотици граждани, на път за почивка в Гърция, бяха отнемани шофьорските книжки и спирани автомобилите от движение именно заради неплатени фишове за пътно нарушение.