Федерацията на транспортните работници (ФТР) към КТ "Подкрепа" алармира в отворено писмо за необходимост от дофинансиране на общинските транспортни дружества в град София - "Столичен Автотранспорт" ЕАД, Столичен Електротранспорт" ЕАД, "Метрополитен" ЕАД и "Център за градска мобилност" ЕАД. Писмото е адресирано до председателите на парламентарните групи и на комисиите по бюджет и финанси и по транспорт и съобщения в 47-то Народно събрание.

Фандъкова: Има опасност от разреждане на линии на градския транспорт

Фандъкова: Има опасност от разреждане на линии на градския транспорт

Повишаване на цената на билетчето не е решение, смята кметът

Федерацията изказва безпокойство за бъдещето на градския транспорт в столицата и за социалния статус на работещите в него. "През изминалите две години се наложи дружествата да функционират на пълни обороти при много ниско ниво на ползваемост на предоставяната услуга, а именно да реализират дейността си при разходи надвишаващи приходите, т.е. да генерират задължения към контрагенти и финансови загуби. Работниците, които по численост са над 8000 човека не спираха да упражняват труда си с ясното съзнание, че рискуват здравето и живота на себе си и на близките и роднините си. Същите тези работници допринесоха за това транспортните дружества да реализират на територията на град София изминати по над 60 млн. километри маршрутен пробег на година. И когато към ковид обстановката прибавим интензивно нарасналите цени на електроенергия и горива, с огромно притеснение констатираме, че липсата на адекватни мерки и решения, свързани с отпускане на финансови средства от държавния бюджет, води до некачествена услуга или липса на каквато и да е такава. Това категорично ще катализира социално напрежение, изразяващо се в протестни действия и гражданско неподчинение", заявяват от синдикалната организация.

3 млн.лв. са сметките за ток на метрото

3 млн.лв. са сметките за ток на метрото

Има риск градският транспорт на София да спре

Федерацията на транспортните работници цитира следните данни за приходи на дружествата от превозни документи:

Дружество

Приходи 2019 г. /млн. лв./ с ДДС

Приходи 2020 г. /млн. лв./ с ДДС

Приходи 2021 г. /млн. лв./ по оперативни данни с ДДС

Прогноза 2022 г. /млн. лв./ с ДДС

"Център за градска мобилност" ЕАД

124.47

87.18

88.48

93.6

"Столичен Електротранспорт" ЕАД

6.6

1.21

1.47

3.29

"Столичен Автотранспорт" ЕАД

8.13

1.72

2.52

3.90

"Метрополитен" ЕАД

31.32

21.18

24.53

30.7

Общо

170.5

111.29

117

131.49

От синдиката изтъкват, че данните показват рязък спад на приходите, като разликата от между 2019 и 2021 г. е 53 млн лв. по-малко приходи от превозни документи.

Над 90 млн.лв. субсидия на автотранспорта предвижда Бюджет 2022

Над 90 млн.лв. субсидия на автотранспорта предвижда Бюджет 2022

Комисията по транспорт в парламента прие на първо четене бюджета за 2022.

В писмото са приложени и следните данни за приходите в обществения транспорт по години и източници (с ДДС):

Година

Столична община

/млн. лв./

Държавен бюджет

/млн. лв./

Превозни документи

/млн. лв/

Общо

/млн. лв./

Километри маршрутен пробег

/млн. км./

2017

100.6

28.3

164.7

293.6

58.7

2018

101.8

37.9

167.6

307.3

60.3

2019

117.6

33.8

170.5

321.9

61.5

2020

133.8

28.8

111.3

273.9

62.9

2021 /по оперативни данни/

150 / 11.5

30.4

117

310.4

63.1

2022 /прогноза/

150

21

131.5

302.5

66.1

Ето и конкретните констатации на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа", на база на цитираната статистика:

  1. През годините Столична община увеличава размера на средствата, които отпуска за обществен транспорт.
  2. През годините приходите от държавния бюджет от компенсации за преференциални карти са в пропорция 1:5 спрямо средствата отделяни от общината, като прогнозата за настоящата година е да бъдат 1:7.
  3. Независимо от увеличената цена на билета за еднократно пътуване, се наблюдава нарастване на приходите до 2019 г., впоследствие приходите рязко спадат, поради пандемичната обстановка, като през 2021 г. отново има ръст на приходите от превозни документи спрямо 2020 г., който е незначителен и крайно недостатъчен за покриване разходите на дружествата.
  4. С цел предоставяне на по-качествена и своевременна услуга на живеещите и временно пребиваващите на територията на град София, дружествата през годините реализират ръст на изминатите километри маршрутен пробег. Съпоставката между 2017 и 2021 г. сочи, че пробегът се е увеличил с 4,4 млн. км. Както се вижда, ръстът на общите приходи изостава значително от нарастването на изминатите километри. При 293.6 млн. лв през 2017 г. и реализирани 58.7 млн. км. до прогнозните за 2022 г. 302.5 млн. лв. приходи за 66.1 млн. км. Или приходите спрямо 2017 г. ще бъдат с 8,9 млн. лв. в повече, а километричния пробег трябва да бъде със 7,4 млн. км. в повече.
Разреждат линиите на градския транспорт във Варна

Разреждат линиите на градския транспорт във Варна

Заради високите цени на горивата

"Към всичко това трябва да добавим тежката енергийна криза, в която се намира Европейския съюз и която, поради либерализирането на енергийния пазар в България, се отразява изключително негативно върху градския транспорт", се казва още в отвореното писмо.

В тази връзка синдикатът посочва данни и за нарастващите разходи за електроносителите:

Дружество

01.07.2020 г.-01.072021 г

01.07.2021 г.-01.112021 г.

01.112021 г.-31.12.2021 г.

01.01.2022 г.-31.03.2022 г.

"Столичен Електротранспорт" ЕАД

117.66 лв./ MWh

172.51 лв./ MWh

237.27 лв./ MWh

485.07 лв./MWh

Дружество

01.07.2020г.-30.09.2020 г.

01.10.2020г.-31.01.2021 г.

01.08.2021г.- 31.08.2021 г.

01.10.2021г.- 31.10.2021 г.

01.11.2021г.- 31.11.2021 г.

"Метрополитен" ЕАД

95.00лв./MWh

105.00лв./MWh

229.28лв./MWh

395.91 лв./MWh

443.09лв./MWh

"Столичен Автотранспорт" ЕАД

Прогнозна цена 2021 г.

Реална средна цена 2021 г.

Цена към

15.12.2021 г.

Природен газ

26 лв./MWh

83 лв./MWh

250 лв./MWh

Дизелово гориво

1.40 лв/литър

1.61 лв/литър

1.89 лв./литър

От федерацията отбелязват, че данните показват увеличение на разходите за енергоносители през 2021 г. спрямо 2020 г. както следва: "Столичен Електротранспорт" - 3 млн. лв.; "Метрополитен" - 8 млн. лв. "Столичен Автотранспорт" - 10 млн. лв.

19 населени места в община Казанлък остават без обществен транспорт

19 населени места в община Казанлък остават без обществен транспорт

Служителите на фирмата превозвач пък остават без работа

Синдикатът цитира и справка за увеличение на енергоносителите за 2022 г.

Година

"Метрополитен" ЕАД / лв. с ДДС

"Столичен Електротранспорт" ЕАД / лв. с ДДС

"Столичен Автотранспорт" ЕАД / лв. с ДДС

Общо

2020

12,422,987 лв.

9,958,101 лв.

16,806,637 лв.

39,187,725 лв.

2022

32,113,487 лв.

30,267,442 лв.

49,600,000 лв.

111,980,929 лв.

Разлика

19,690,500 лв.

20,309,341 лв.

32,793,363 лв.

72,793,204 лв.

"Посочените данни ясно илюстрират необходимостта от още близо 73 млн. лв. за енергийно осигуряване на дружествата, или със 185% в повече спрямо 2020 г., което означава, че предвидените компенсации от държавата за месеците 12.2021 г. и 01.2022 г. са в недостатъчен размер и не биха довели до оздравяване състоянието на предприятията. Изброените дружества имат обща задлъжнялост към контрагенти в размер на над 40 млн. лв. Само един от примерите е "Метрополитен" ЕАД, което дължи 8 млн. лв. на МВР за охрана, за период от 6 месеца. Също така в дружествата предстои на база тригодишно споразумение между синдикатите и Столична община, увеличение с 10% на основните заплати на работниците, считано от 01.03.2022 г.", заявяват от Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа".

Във връзка с увеличените цени на енергоносителите, очакваните разходи според синдиката за 1 километър маршрутен пробег за 2022 г. са разчетени, както следва: "Столичен Електротранспорт" ЕАД - 9,02 лв./км; "Столичен Електротранспорт" ЕАД /електробуси/ - 9,02 лв./км; "Столичен Автотранспорт" ЕАД - 4,95 лв./км; "Метрополитен" ЕАД - 22,80 лв./км.

От федерацията допълват, че с оглед на така предоставените прогнози за финансиране на общинския транспорт в София през 2022 г. са необходими 503 млн. лв. с ДДС, а към момента предвидените средства за разплащане на транспортната задача от приходи от продажба на превозни документи е 131 млн. лв. с ДДС, предвидени са и средства в размер на 150 млн. лв. с ДДС от бюджета на Столична община, както и 21 млн. лв. с ДДС за преференциални карти от държавния бюджет. "Изчисленията показват, че след премахване на възможността за изплащане на 5% разумна печалба на дружествата /допустима по регламент 1370/, която е в размер на 23 млн. лв., необходимата допълнителна сума за съществуването на дружествата от масовия градски транспорт в София е 178 млн. лв.", подчертават от синдиката.ФТР "Подкрепа" настоява да бъдат предвидени и отпуснати на общинските транспортни дружества от държавния бюджет по регламент 1370 допълнителни средства в размер на 178 млн. лв.

Барбалов: Има опасност градският транспорт в редица общини да спре

Барбалов: Има опасност градският транспорт в редица общини да спре

Пътникопотокът е намалял трайно заради пандемията

"Федерация на транспортните работници към КТ "Подкрепа" не е политически обвързана организация. между местната и изпълнителна власти избираме интересите на работниците и на тази база ясно, свободно, но и категорично заявяваме, че, ако не бъдат увеличени заплатите на работниците, така че да отговарят на ръста на инфлацията и/или не бъдат изплатени навреме, както и ако бъдат изплатени в намален размер, ще пристъпим към всички законови форми на противодействие", категорични са от синдикалната организация.