Варненският апелативен съд потвърди тежките присъди на машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков, които са подсъдими за тежката катастрофа на гарата в Хитрино, съобщи news. lexs.bg.

В началото на миналата година окръжният съд в Шумен осъди първия машинист на влака Михнев на 15 години затвор, а колегата му Петков получи наказание от 10 години лишаване от свобода.

Един от изводите в техническите експертизи е, че железният път и съоръженията в гара Хитрино макар и недобре поддържани, са били технически изправни. Настоящият състав също счита, че пътят не е в пряка причинна връзка с настъпилия резултат", обявиха днес от апелативния съд във Варна. Според вещите лица дерайлирането на влака е било предотвратимо при задействане на "екстрено спиране" (използване на пневматичната автоматична спирачка и електрическо спиране), като по този начин влакът би навлязъл в отклонителния коловоз с разрешените 40 км/ч.

Апелативните съдии се съгласяват, че пътят също е бил в лошо състояние, че влакът изобщо не е трябвало да спира в населеното място и машинистите не са били уведомени за промяна в разписанието, но заявяват, че въпреки това, до инцидента е нямало да се стигне, ако са карали с разрешената скорост.

Подсъдимите са били длъжни да предвидят настъпването на общественоопасния резултат, имайки предвид превозвания опасен товар, навлизането в населено място, при това с двойна на позволената скорост", заявяват още апелативните съдии.

Припомняме, на първа инстанция главният машинист беше осъден на 15 години затвор, а помощникът му - на 10 години лишаване от свобода.

Влакова композиция с пропан бутан на фирма "Булмаркет" дерайлира и се взриви на гара Хитрино на 10 декември 2016 година.

Разрушени бяха къщи, изпочупени дограми. Взривът заличи цели улици. В Хитрино беше обявено бедствено положение, а в цялата страна 12 декември беше ден на национален траур за жертвите от трагедията.

На 25 октомври 2017 г. окръжната прокуратура в Шумен внесе в съда обвинителен акт срещу двамата машинисти, управлявали влака, който дерайлира на 10 декември 2016 година на гара Хитрино. Двамата машинисти - Димитър Михнев и Радослав Петков бяха обвинени, че са управлявали влака в нарушение на правилата.

Делото срещу двамата машинисти започна на 15 януари 2018 г. по съкратената процедура. Двамата не се признаха за виновни.

Първоначалната версия за катастрофата в Хитрино беше висока скорост.

На заседанието по делото в Шумен от 15 ноември 2018 г. бе представена тезата, че причината за мащабната трагедия била предизвикана от печка на твърдо гориво.

Другата версия бе, че незаключена стрелка е предизвикала дерайлирането на товарните вагони. Локомотивът и първите пет вагона от композицията минават без проблеми покрай тази стрелка.