Въвод на танкера не е правен. Гранична полиция е спазила процедурите. Това коментира пред медиите след заседанието на вътрешната парламентарна комисия шефът на гранична полиция Светлан Кичиков по казуса с либийския танкер.
Има инструкция, която регулира начина, по който се извършват граничните проверки и смяната на екипажите, изтъкна той. Пристанищните власти са потърсили от силовото ведомство съдействие за смяна на екипажа.
Имаме писмо, с което ни е казано, че корабът вече има ново име и нов корабособственик, каза Кичиков.
Припомняме, на 7 януари стана ясно, че Либия е решила да задържа всички кораби, акостирали на нейни пристанища, които плават под наш флаг. Това предупреждение бе в отговор на замяната на либийския флаг на танкера "Бадр" с панамски и предаването на управлението на кораба на украински екипаж.
Действието е извършено от частен съдебен изпълнител. То е продиктувано от спор между българска компания и държавата Либия, Панама също е въвлечена в спора. Действията са извършени и с помощта на Българската морска администрация и граничната полиция.
Междувременно Панама алармира, че документите, свързващи кораба с панамската страна, са фалшиви. Това е причината Либия ни обвини в пиратство. Образувани са две досъдебни производства по случая.
Едното досъдебно производство е на Окръжна прокуратура в Бургас срещу частния съдебен изпълнител Тотко Колев. Той бе обвинен, че е превишил правата си. Припомняме, съдебният изпълнител Колев разясни заедно със своя адвокат, че не той не се е качвал на кораба и по време на въвода не е бил в България.
Има и друго, което засяга европейска заповед за разследване относно договор за морска ипотека. Разследва се дали договорът е фалшив. По информация на журналиста Георги Милков, историята започва от ноември 2017 г.
Тогава танкерът е задържан на пристанище Бургас по искане на българска частна фирма, която твърди, че има стари вземания от Либия.
От компанията призоваха случаят да не се политизира.
Премиерът Бойко Борисов разговаря по телефона с либийския си колега по случая.