Частните обвинители по делото за инцидента на гара Хитрино поискаха 20 години затвор за двамата обвиняеми машинисти, съобщава БНР.
Според тях машинистите трябва да понесат вината си за трагедията.
Основната причина за тежкия влаков инцидент отпреди три години е превишената скорост. Тази теза защити адвокатът на пострадалите Николай Димитров. В пледоарията си той посочи, че машинистите са се возили в неуправляем влак.
Защитата поиска от съда да наложи най-тежкото наказание за двамата машинисти, тъй като деянието е изключително тежък случай със 7 загинали, 30 ранени и много материални вреди.
От своя страна адвокат Димитър Стефанов, който е защитник на втория машинист Димитър Михнев, поиска съдът да постанови оправдателна присъда за неговия клиент. Според Стефанов не е доказано обвинението в частта, че именно скоростта е довела до дерайлирането на влака.
Потвърдената скорост безспорно е над разрешената, но не всякога движението с по-висока скорост от разрешената е причина за едно произшествие, подчерта той.
Делото "Хитрино" ще продължи и следобед с пледоария на останалите защитници на двамата машинисти.
Припомняме, на 17 януари 20 години затвор за подсъдимите поиска и прокурор Маргарита Георгиева.
Преди дни стана ясно, че релсите в Хитрино не са ремонтирани от 1987 г. според превозвачът "Булмаркет". Преди това пък стана ясно, че взривилата се цистерна не е била годна за експлоатация.
Влакова композиция с пропан бутан на фирма "Булмаркет" дерайлира и се взриви на гара Хитрино на 10 декември 2016 година. Седем души загинаха, 29 бяха ранени.
Разрушени бяха къщи, изпочупени дограми. Взривът заличи цели улици. В Хитрино беше обявено бедствено положение, а в цялата страна 12 декември беше ден на национален траур за жертвите от трагедията.
На 25 октомври 2017 г. окръжната прокуратура в Шумен внесе в съда обвинителен акт срещу двамата машинисти, управлявали влака, който дерайлира на 10 декември 2016 година на гара Хитрино. Двамата машинисти - Димитър Михнев и Радослав Петков бяха обвинени, че са управлявали влака в нарушение на правилата.
Делото срещу двамата машинисти започна на 15 януари 2018 г. по съкратената процедура. Двамата не се признаха за виновни.
Първоначалната версия за катастрофата в Хитрино беше висока скорост.
На заседанието по делото в Шумен от 15 ноември 2018 г. бе представена тезата, че причината за мащабната трагедия била предизвикана от печка на твърдо гориво.
Другата версия бе, че незаключена стрелка е предизвикала дерайлирането на товарните вагони. Локомотивът и първите пет вагона от композицията минават без проблеми покрай тази стрелка.