Според писмената експертиза след подновяването на жп стрелка №5 с нова през 1987 година до момента на произшествието в Хитрино, не са извършвани ремонти или реконструкция на железния път и стрелките в този район.
Това съобщават от фирма "Булмаркет".
Според Инструкцията за ремонтите на дълготрайните материални активи в Национална компания "Железопътна инфраструктура", след 15 години експлоатационен срок, трябва да се реализира планов ремонт. Още повече, че обемът на превозваните товари в периода 2000 - 2016 година надвишава пределно допустимата граница от 80 милиона бруто тона с 2,5 до 8,3 пъти.
Според вещите лица на гара Хитрино е следвало да се извърши основен или минимум два средни ремонта, като отбелязват, че има разлика между двата вида ремонт. А изводът, който се налага е, че железният път е с просрочени междуремонтни срокове.
Отбелязно е още, че не може еднозначно да се определи конкретно каква скорост ще бъде опасна за преминаване през жп стрелки № 1 и №5 при това състояние на железния път.
Преди няколко дни стана ясно, че взривилата се цистерна в Хитрино не е била годна за експлоатация.
Припомняме, влакова композиция с пропан бутан на фирма "Булмаркет" дерайлира и се взриви на гара Хитрино на 10 декември 2016 година. Седем души загинаха, 29 бяха ранени.
Разрушени бяха къщи, изпочупени дограми. Взривът заличи цели улици. В Хитрино беше обявено бедствено положение, а в цялата страна 12 декември беше ден на национален траур за жертвите от трагедията.
На 25 октомври 2017 г. окръжната прокуратура в Шумен внесе в съда обвинителен акт срещу двамата машинисти, управлявали влака, който дерайлира на 10 декември 2016 година на гара Хитрино. Двамата машинисти - Димитър Михнев и Радослав Петков бяха обвинени, че са управлявали влака в нарушение на правилата.
Делото срещу двамата машинисти започна на 15 януари 2018 г. по съкратената процедура. Двамата не се признаха за виновни.
Първоначалната версия за катастрофата в Хитрино беше висока скорост.
На заседанието по делото в Шумен от 15 ноември 2018 г. бе представена тезата, че причината за мащабната трагедия била предизвикана от печка на твърдо гориво.
Другата версия бе, че незаключена стрелка е предизвикала дерайлирането на товарните вагони. Локомотивът и първите пет вагона от композицията минават без проблеми покрай тази стрелка.
През март 2019 г. инженер заяви, че стара цистерна, която е трябвало да отиде за скрап, е причинила трагедията в Хитрино. Ако дебелината на стените на спуканата цистерна бе като на другите в композицията, вероятно нямаше да има проблеми", обясни инженер Димов в съда.