Според писмената експертиза след подновяването на жп стрелка №5 с нова през 1987 година до момента на произшествието в Хитрино, не са извършвани ремонти или реконструкция на железния път и стрелките в този район.

Това съобщават от фирма "Булмаркет".

Според Инструкцията за ремонтите на дълготрайните материални активи в Национална компания "Железопътна инфраструктура", след 15 години експлоатационен срок, трябва да се реализира планов ремонт. Още повече, че обемът на превозваните товари в периода 2000 - 2016 година надвишава пределно допустимата граница от 80 милиона бруто тона с 2,5 до 8,3 пъти.

Взривилата се цистерна в Хитрино не е била годна за експлоатация
Обновена

Взривилата се цистерна в Хитрино не е била годна за експлоатация

Според нова експертиза цистерната не отговаряла на международните изисквания за превоз опасни товари

Според вещите лица на гара Хитрино е следвало да се извърши основен или минимум два средни ремонта, като отбелязват, че има разлика между двата вида ремонт. А изводът, който се налага е, че железният път е с просрочени междуремонтни срокове.

Отбелязно е още, че не може еднозначно да се определи конкретно каква скорост ще бъде опасна за преминаване през жп стрелки № 1 и №5 при това състояние на железния път.

Печка предизвикала взрива в Хитрино със 7 загинали и заличени цели улици

Печка предизвикала взрива в Хитрино със 7 загинали и заличени цели улици

Защитата не приема тази експертиза

Преди няколко дни стана ясно, че взривилата се цистерна в Хитрино не е била годна за експлоатация. 

Припомняме, влакова композиция с пропан бутан на фирма "Булмаркет" дерайлира и се взриви на гара Хитрино на 10 декември 2016 година. Седем души загинаха, 29 бяха ранени.

Разрушени бяха къщи, изпочупени дограми. Взривът заличи цели улици. В Хитрино беше обявено бедствено положение, а в цялата страна 12 декември беше ден на национален траур за жертвите от трагедията.

На 25 октомври 2017 г. окръжната прокуратура в Шумен внесе в съда обвинителен акт срещу двамата машинисти, управлявали влака, който дерайлира на 10 декември 2016 година на гара Хитрино. Двамата машинисти - Димитър Михнев и Радослав Петков бяха обвинени, че са управлявали влака в нарушение на правилата.

Нови вещи лица и нови експертизи по делото за трагедията в Хитрино

Нови вещи лица и нови експертизи по делото за трагедията в Хитрино

Вещите лица са проверени за конфликт на интереси

Делото срещу двамата машинисти започна на 15 януари 2018 г. по съкратената процедура. Двамата не се признаха за виновни.

Първоначалната версия за катастрофата в Хитрино беше висока скорост.

На заседанието по делото в Шумен от 15 ноември 2018 г. бе представена тезата, че причината за мащабната трагедия била предизвикана от печка на твърдо гориво.

Другата версия бе, че незаключена стрелка е предизвикала дерайлирането на товарните вагони. Локомотивът и първите пет вагона от композицията минават без проблеми покрай тази стрелка.

През март 2019 г. инженер заяви, че стара цистерна, която е трябвало да отиде за скрап, е причинила трагедията в Хитрино. Ако дебелината на стените на спуканата цистерна бе като на другите в композицията, вероятно нямаше да има проблеми", обясни инженер Димов в съда.

Инженер: Стара цистерна за брак е предизвикала експлозията в Хитрино

Инженер: Стара цистерна за брак е предизвикала експлозията в Хитрино

Адвокат търси първопричината, а прокурорът вижда опит за подмяна на заключението за висока скорост