Максимална присъда от 20 години затвор за подсъдимите машинисти по делото "Хитрино" поиска прокурор Маргарита Георгиева на заседание на Окръжния съд в Шумен, съобщи БНР.

Димитър Михнев и Радослав Петков са обвиняеми за трагедията от 10 декември 2016 г., когато при взрив на дерайлирала цистерна загинаха 7 души и бяха нанесени разрушения в селото.

"Двамата машинисти са еднакво отговорни за настъпилия тежък резултат", обяви в пледоарията си Георгиева. Тя настоя Шуменският окръжен съд да излезе с решение машинистите да нямат право да управляват влакова композиция в срок, който е дори по-дълъг от ефективната им присъда.

"Само скоростта е причина за катастрофата", каза многократно пред съда прокурорът. Товарната влакова композиция е навлязла в гара Хитрино с двойно по-висока скорост от разрешените 40 км/ч.

Релсите в Хитрино не са ремонтирани от 1987 г, твърди превозвачът "Булмаркет"

Релсите в Хитрино не са ремонтирани от 1987 г, твърди превозвачът "Булмаркет"

След 15 години експлоатация е трябвало да се направи ремонт

Държавният обвинител допусна, че двамата машинисти са заспали и заради това не са видели двата предупредителни знака за максимална скорост.

"Източникът на възпламеняване на газовия облак, образувал се вследствие на разкъсаната при катастрофата цистерна, не е установен", уточни тя.

Според адвокатът на машинистите Ивайло Йорданов подобно признание показва, че фактическите обстоятелства по делото не са изяснени.

"За да има осъдителна присъда, всички съществени елементи на доказване трябва да бъдат налице. Само така може да се постанови един стабилен съдебен акт", добави Йорданов.

Очаква се във вторник пред съда ще говори Николай Димитров, защитник на пострадалите при взрива. Ден по-късно съдия Райкова трябва да обяви присъдата на първа инстанция.

Взривилата се цистерна в Хитрино не е била годна за експлоатация
Обновена

Взривилата се цистерна в Хитрино не е била годна за експлоатация

Според нова експертиза цистерната не отговаряла на международните изисквания за превоз опасни товари

Припомняме, че преди дни стана ясно, че релсите в Хитрино не са ремонтирани от 1987 г. според превозвачът "Булмаркет". Преди това пък стана ясно, че взривилата се цистерна не е била годна за експлоатация. 

Влакова композиция с пропан бутан на фирма "Булмаркет" дерайлира и се взриви на гара Хитрино на 10 декември 2016 година. Седем души загинаха, 29 бяха ранени.

Разрушени бяха къщи, изпочупени дограми. Взривът заличи цели улици. В Хитрино беше обявено бедствено положение, а в цялата страна 12 декември беше ден на национален траур за жертвите от трагедията.

Нови вещи лица и нови експертизи по делото за трагедията в Хитрино

Нови вещи лица и нови експертизи по делото за трагедията в Хитрино

Вещите лица са проверени за конфликт на интереси

На 25 октомври 2017 г. окръжната прокуратура в Шумен внесе в съда обвинителен акт срещу двамата машинисти, управлявали влака, който дерайлира на 10 декември 2016 година на гара Хитрино. Двамата машинисти - Димитър Михнев и Радослав Петков бяха обвинени, че са управлявали влака в нарушение на правилата.

Делото срещу двамата машинисти започна на 15 януари 2018 г. по съкратената процедура. Двамата не се признаха за виновни.

Първоначалната версия за катастрофата в Хитрино беше висока скорост.

На заседанието по делото в Шумен от 15 ноември 2018 г. бе представена тезата, че причината за мащабната трагедия била предизвикана от печка на твърдо гориво.

Инженер: Стара цистерна за брак е предизвикала експлозията в Хитрино

Инженер: Стара цистерна за брак е предизвикала експлозията в Хитрино

Адвокат търси първопричината, а прокурорът вижда опит за подмяна на заключението за висока скорост

Другата версия бе, че незаключена стрелка е предизвикала дерайлирането на товарните вагони. Локомотивът и първите пет вагона от композицията минават без проблеми покрай тази стрелка.

През март 2019 г. инженер заяви, че стара цистерна, която е трябвало да отиде за скрап, е причинила трагедията в Хитрино. Ако дебелината на стените на спуканата цистерна бе като на другите в композицията, вероятно нямаше да има проблеми", обясни инженер Димов в съда.