Венецианската комисия одобри пакета от законодателни промени, свързан с отговорността на Иван Гешев, но според нея е необходимо разследване, което да не включва само главния прокурор, съобщават от lex.bg.

Припомняме, че Надежда Йорданова, бившият министър на правосъдието, през юли огласи проект за изменения в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), Закона за съдебната власт (ЗСВ) и Наказателния кодекс (НК). Целта на този пакет от законодателни мерки бе да се създаде механизъм за търсене на наказателна отговорност на главния прокурор при данни за извършено престъпление.

Надежда Йорданова: Решението на ВСС за Иван Гешев беше очаквано

Надежда Йорданова: Решението на ВСС за Иван Гешев беше очаквано

Главният прокурор запази поста си

От становището на Венецианската комисия става ясно, че подхода в законопроекта е правилен, но не и достатъчен. Според комисията тези промени биха могли да повишат отчетността на главния прокурор само ако се преразглеждат и структурите на Висшия съдебен съвет, както и на неговата Прокурорска колегия.

Комисията напомня, че от парламентарната квота в Прокурорската колегия не трябва да влизат прокурори, а представители на други правни професии.

Според Венецианската комисия може да има проблеми при евентуално разследване на главния прокурор или по-конкретно със самата процедура по назначаване на избрания на случен принцип съдия за ad hoc прокурор, който да разследва.

Считайки отчетените забележки в становището, комисията отправя следните конкретни препоръки към законовите промени:

  • Изискванията за избираемост на ad hoc прокурор трябва да бъдат регламентирани по-подробно.
  • Кандидатите за длъжността ad hoc прокурор следва да дадат съгласие за включването им в списъка на желаещите да заемат тази длъжност и съгласие да бъдат назначени за такива.
  • Законопроектът трябва да уреди случаите, при които ad hoc прокурор е временно и трайно отстранен от длъжност и процесуалните последици от това.
  • Обхватът на съдебния контрол върху процесуалните действия на ad hoc прокурора трябва да бъде регламентиран още по-подробно;
  • Законопроектът трябва да определи обхвата на общия йерархичен прокурорски контрол над ad hoc прокурора и да уреди необходимите изключения и процедурни гаранции;
  • Да се въведе механизъм за пресяване на явно неоснователни жалби срещу главния прокурор.
Зарков слага край на политическото кадруване на главни прокурори

Зарков слага край на политическото кадруване на главни прокурори

Той не знае кое ще надделее между евроатлантизма и съдебната реформа в съставянето на кабинет

Припомняме, че част от промените в съдебната система са поставени като условия и в изпълнение на поетите ангажименти от България по националния План за възстановяване и устойчивост, които трябва да бъдат приети до края на годината и от които зависят плащания за България.

Първоначално проектът за създаване на фигура на временен прокурор, който да може да разследва главния, бе посрещнат с учудване от Комисията към Съвета на Европа, тъй като такъв правен статут не съществува в европейските държави. Искането и нуждата да се създаде механизъм за контрол над главния прокурор у нас датира още от 2009 г. от решението на съда в Страсбург, който постанови, че бившият главен прокурор Никола Филчев е възпрепятствал разследване на убийството на прокурор Николай Колев, който бе прострелян пред дома си през 2002 г.