Отдавна е ясно, че на България са необходими нови бойни самолети.
МиГ-овете, с които разполагаме са доста стари (голяма част от тях са с изразходван летателен ресурс), поддръжката им е скъпа, но най-вече - не отговарят на задачите, които постави пред българската военна авиация членството на страна в НАТО.

Широко известният Стратегически преглед на отбраната определи закупуването на нови - до 20 бр. модерни многоцелеви самолети, които ще трябва да използваме през следващите 25 – 30 години.

Сама по себе си това е много скъпа техника и цената (финансовата стойност на проекта може да достигне до 1,5 млрд. долара) предопределя изострената борба между големите фирми–производители.

Очаква се изборът да бъде направен до края на 2007 г., а първите самолети да бъдат получени през 2009 – 2010 г.

Надпреварата вече стартира, а тежкият избор ще зависи основно от политиците.
Той ще се основава на военно-техническа експертиза за предпочитания от българските военни модел и на програмите за съпътстващите офсетни сделки (според изискванията на правителството, те трябва да са на стойност не по-малко от 80% от цената на самолетите и допълнителното оборудване към тях).

Никак не са маловажни обаче политическите аспекти на такава сделка – те могат да наложат да бъде предпочетен не „най-добрият” (във финансово и техническо отношение) кандидат и дори да доведат до „сваляне” предварително обявената цена.

Основните кандидати за поръчката са шведско-британската фирма Gripen с JAS-39, американските Lockheed Martin с F-16 и Boeing c F-18 Супер Хорнет, но се очаква интерес да проявят още френската Dassault с Rаfal и евроконсорциумът EADS с известния - EF 2000.

Някои от тях, вече обявиха предварителни цени и дори започнаха проучвания за възможните офсетни програми.

F-16 без допълнителни „екстри” ще струва 48 млн. долара; F-18 ще бъде около 53 млн. долара и ще включва 3-годишно обслужване на машините, а също и тренажорите и обучението на летците и специалистите по поддръжката; от Gripen намекват, че техните самолети ще бъдат по-евтини от американските – около 41 млн. долара.

Според някои специалисти е възможно при преговорите да се постигнат и по-ниски „политически” цени.
Всички компании обещават гъвкави схеми за разплащане и значителни капиталовложения в българската икономика, зависещи от желанията и възможностите на българското правителство.

F-16 ще остане на въоръжение във ВС на САЩ до 2015 г. (производството му се прекратява през 2008 – 2009 г.) и това вероятно ще се отрази на цената на поддръжката на самолетите след този период, въпреки че към момента той е „най-масовият” боен самолет в армиите на Алианса.

Предлаганият вариант на F-18 е по-нов (произвежда се от 3 години) и ще остане „на служба” във ВС на САЩ около 30 години - ако България закупи този изтребител, тя ще бъде първата страна след САЩ, която го притежава.

До скоро “преференциите” на военните бяха по-скоро в сферата на анонимните предпочитания.
Но те вече са направили своя избор (макар и с уговорката „засега”!) – F-18.
Началникът на ГЩ на БА, ген. Колев заяви, че единствено този самолет реално е „многоцелеви”, докато останалите се „доближавали” до тази категория; че това е машината, която най-точно и пълно отговаря на техните необходимости и дори сравни изборът между F-16 и F-18 с избор между Трабант и Ролс Ройс при приблизително близки цени.

По този начин, военните прехвърлиха топката в полето на политиците и оставиха решението на тях.

Дали ще се „вслушат” в думите на генералите или този въпрос ще се превърне в основа за ново неразбирателство между военното и цивилно ръководство в Министерство на отбраната - предстои да разберем.

Но този въпрос е доста по-маловажен в сравнение с едно друго измерение на проблема за закупуването на новите самолети - достатъчно богати ли сме, за да си купуваме стари неща?

Все пак става въпрос за огромни суми, които години наред ще бъдат плащани от българския данъкоплатец.



F-18
Тип - многоцелеви боен самолет
Екипаж: 1 или 2 (във F вариант)
Въоръжение: 20 мм оръдие (вградено в корпуса) и 11 точки за външно окачване на въоръжение (общо – 26 варианта на въоръжение)
Двигатели - 2 бр. General Electric F414-GE-400 с 97,9 kN мощност
Дължина - 18,31 м
Височина - 4,88 м
Площ на крилото - 46,45 м2
Тегло - празен – 13 864 кг
Вътрешни резервоари – 8 060 литра
Външни резервоари (до 5) - 7439 кг
Максимално външно натоварване - 8050 кг
Максимално тегло при излитане – 29 937 кг
Максимална скорост - над Mach 1.8
Ускоряване – по-малко от 70 сек от Mach 0.8 до 1.2 на височина 10 700 м
Скорост при кацане - 263 km/h
Максимална оперативна височина - над 15240 m
Боен радиус - до 1230 km
Бойно време във въздуха – до 2 часа и 15 мин
Оперативна цена – по-малко от 6000 долара на час

Rafale
Тип – многоцелеви изтребител
Екипаж: 1 (2 във вариант В)
Въоръжение – 14 външни точки за окачване на въоръжение
Двигатели - 2 x Snecma M88-2 с по 49 kN мощност
Дължина - 15,27 м
Височина - 5,34 м
Площ на крилото - 45,70 м2
Тегло – празен - от 9,4 до 9,9 t Вътрешен резервоар – 4 500 кг
Вътшни резервоари – 7 500 кг
Максимално външно натоварване - 9500 кг
Максимално тегло при излитане – 24 500 кг
Максимална скорост – над Mach 1.8
Скорост при кацане - 220 км/ч
Максимална скорост при изкачване – над 350 м/сек
Максимална оперативна височина – 16 765 м
Пробег при излитане – до 600 м
Пробег при кацане - 450 м
Боен радиус – 1 850 км
Бойно време във въздуха – над 3 часа

Saab JAS 39 Gripen
Тип - многоцелеви изтребител
Екипаж - 1 (2)
Въоръжение – 8 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 1 x Volvo Aero Corporation RM12 (F404-GE-400) с мощност 54 kN
Дължина - 14,1 м (14,75 м – при двуместен вариант)
Височина - 4,5 м
Тегло - празен - 7400 кг (7700 кг при двуместен вариант)
Максимално външно натоварване - 4200 кг (може да се повиши до 5300 кг)
Максимално количество гориво – 2 270 кг вътрешно и 3 външни резервоара по 1 100 л
Максимално тегло при излитане - 13000 кг (може да се повиши до 14000 кг)
Максимална скорост – около Mach 1.8
Максимална скорост на малки височини - Mach 1.15
Скорост на изкачване до 10 060 м - 2 мин; до 14000 м - 3 мин
Ускоряване - 30 s от Мach 0.5 до Mach 1.1
Пробег при излитане – около 400 м при основна конфигурация
Пробег при кацане – около 500 м
Боен радиус – около 800 км
Далечина на полета с външни резервоари - 3000 км.

F-16C Fighting Falcon
Тип - многоцелеви изтребител
Екипаж- 1 или 2 (във версия „D”)
Въоръжение – вградено 20 мм многоцевно оръдие и 11 точки за външно окачване на въоръжение
Двигатели - 1 x General Electric F110-GE-129 or Pratt & Whitney F100-PW-129 с мощност до 131,6 kN при форсиране
Дължина - 15,03 м
Височина - 5,09 м
Площ на крилото - 27,87 м2
Тегло – празен - до 8 809 кг
Вътрешен резервоар – до 3105 кг
Максимално външно натоварване – 7 225 кг
Обикновено бойно тегло – от 10 660 кг до 10 810 кг с около 50% гориво
Максимално тегло при излитане – 19 187 кг
Максимална скорост - над Mach 2.0 на височина 12 200 м
Максимална оперативна височина – над 15 240 м
Радиус на действие – до 1 605 км
Максимална далечина на полета – до 4215 км

MIG MAPO MiG-29
Тип – изтребител
Екипаж: 1
Въоръжение – едно вградено 30 мм оръдие и 6 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 2 x Klimov RD-33 с мощност 2 x 53,3 kN
Дължина - 17,32 м
Височина - 4,73 м
Площ на крилото - 38,0 м2
Тегло – празен – 10 900 кг
Гориво – 4 555 л
Външен резервоар – 1 500 л
Максимално външно натоварване – 3 000 кг
Максимално тегло при излитане – 15 240 кг
Максимална скорост - Mach 2.3 на височина 12 000 м и Mach 1.2 на височина на морското равнище
скорост при изкачване до 6 000 м – около 55 сек
Оперативна височина около 20000 м.
Пробег при излитане - 250 - 300 м с форсиране
Пробег при кацане - окло 600 - 700 м
Максимална дължина на полета – около 2 100 км с външен резервоар

Eurofighter EF2000 (Typhoon)
Тип - многоцелеви изтребител за завоюване на въздушно превъзходство
Екипаж -1 (в тренировъчния вариант -2)
Въоръжение - вградено 27 мм. оръдие и 13 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 2 x Eurojet EJ200 с мощност 2 x 60 kN
Дължина - 15,96 м.
Височина - 5,28 м.
Площ на крилото - 50 м2
Тегло – празен – 10 995 кг
Капацитет на гориво - 4000 кг
Външно натоварване - до 8000 кг
Максимално тегло при излитане - 23000 кг
Максимална скорост – над Mach 2.0
Максимална скорост на малки височини - 1390 км/ч
Минимална скорост - 203 км/ч
Оперативна височина – 16 765 м
Скорост на изкачване до 10 600 м при скорост Mach 1.5 - 2,5 мин
Пробег при излитане – по-малък от 700 м
Пробег при кацане – по-малък от 700 м
Далечина на полета - до 3 700 км
Боен радиус – до 1390 км
Време за обслужване – 9 човекочаса за летателен час