Отборите на техническите университет в София и Варна представиха официално енергийно-ефективните автомобили, с които ще се състезават в 28-то издание на инициативата за икономия на гориво „Шел екомаратон-Европа".

Стартът на демонстационната обиколка на площада пред НДК беше даден лично от образователният министър Сергей Игнатов. Преди това той изтъкна, че студентите, създали автомобилите на бъдещото, са част от гордото настояще на България. Радващото по думите на Игнатов е, че е налице връзката между наука, образование и бизнес.

Изключително важна е тази мрежа, изградена от бизнес, образование и наука защото успехът се крие именно в нея, независимо, че по стара традиция тези три групи все още си говорят през медиите, коментира министърът.

За първа година страната ни ще бъде представена в състезанието за устойчива мобилност с електромобил със зареждаща се от електрическата мрежа батерия. Електромобилът е проектиран от бъдещите инженери от университета в София. Очакванията са той да изминава минимум 100 км с един киловат часа енергия по време на състезание. Отборът на ТУ Варна е подобрил и усъвършенствал бензинов прототип за четвъртото им участие в „Шел екомаратон-Европа". Студентите са изчислили, че трябва да направят 1500 км пробег с 1 л гориво.

Електромобилът на студентите от столицата, който носи името „Еко-1" обаче не успя да направи своята демонстрационна обиколка, тъй като малко след старта изгасна и около него се насъбраха конструкторите му, за да отстранят проблема.
Автомобилът „Орел" на варненските студенти успешно направи показна обиколка пред събралите се представители на медиите и граждани.

В началото студентите представиха накратко характеристиките на двата автомобила. Електромобилът „Еко-1" се захранва от 3-килограмова литиево-йонна батерия с капацитет 0,5 киловат/часа като в предвидено с едно зареждане да бъде изминат 20-километров или 40-минутен пробег. Студентите са заложили на аеродинамичната форма на електромобила, вдъхновен от природата - купето е във формата на водна капка, което ще сведе до минимум въздушното съпротивление и ще увеличи енергийната ефективност на превозното средство.

„Орел"-ът на варненските студенти пък е с подобрен аеродинамичен дизайн и интериор за по-голям комфорт на пилота. Изцяло нова и усъвършенствана е ходовата част, а шасито е олекотено.