Отборите на техническите университет в София и Варна представиха официално енергийно-ефективните автомобили, с които ще се състезават в 28-то издание на инициативата за икономия на гориво „Шел екомаратон-Европа".
Стартът на демонстационната обиколка на площада пред НДК беше даден лично от образователният министър Сергей Игнатов. Преди това той изтъкна, че студентите, създали автомобилите на бъдещото, са част от гордото настояще на България. Радващото по думите на Игнатов е, че е налице връзката между наука, образование и бизнес.
Изключително важна е тази мрежа, изградена от бизнес, образование и наука защото успехът се крие именно в нея, независимо, че по стара традиция тези три групи все още си говорят през медиите, коментира министърът.
За първа година страната ни ще бъде представена в състезанието за устойчива мобилност с електромобил със зареждаща се от електрическата мрежа батерия. Електромобилът е проектиран от бъдещите инженери от университета в София. Очакванията са той да изминава минимум 100 км с един киловат часа енергия по време на състезание. Отборът на ТУ Варна е подобрил и усъвършенствал бензинов прототип за четвъртото им участие в „Шел екомаратон-Европа". Студентите са изчислили, че трябва да направят 1500 км пробег с 1 л гориво.
Електромобилът на студентите от столицата, който носи името „Еко-1" обаче не успя да направи своята демонстрационна обиколка, тъй като малко след старта изгасна и около него се насъбраха конструкторите му, за да отстранят проблема.
Автомобилът „Орел" на варненските студенти успешно направи показна обиколка пред събралите се представители на медиите и граждани.
В началото студентите представиха накратко характеристиките на двата автомобила. Електромобилът „Еко-1" се захранва от 3-килограмова литиево-йонна батерия с капацитет 0,5 киловат/часа като в предвидено с едно зареждане да бъде изминат 20-километров или 40-минутен пробег. Студентите са заложили на аеродинамичната форма на електромобила, вдъхновен от природата - купето е във формата на водна капка, което ще сведе до минимум въздушното съпротивление и ще увеличи енергийната ефективност на превозното средство.
„Орел"-ът на варненските студенти пък е с подобрен аеродинамичен дизайн и интериор за по-голям комфорт на пилота. Изцяло нова и усъвършенствана е ходовата част, а шасито е олекотено.
dk
на 05.06.2012 в 20:04:51 #20Ами хората си го казват - създали, направили! Едно време за дипломни работи правехме прримерно разрез на двигател или нещо подобно което да е полезно за училището, действащ модел на нещо си и така нататък Хората са си поиграли, покефили са се и толкоз. Ако им дадат и някоя пара, още по-добре. Но те самите не се изхвърлят да наричат творбата си изобретение, а някои тука ги величаят за изобретатели. Чест им прави на дечурлигата, че не се изхвърлят. А иначе за изделията - разбира се, че за транспорт не стават, но са едно влизане в дебрите на някои науки. Едно е да учиш основите на аеродинамиката, друго е да направиш модел, трето е да го изпипаш така, че да има минимално съпротивление. Направата на подходяща ефективна трансмисия също изисква доста познания, ако са я правили те де. Трябва да си бог на съпромата и да имаш възможност да употребиш най-подходящото. Самата изработка изисква умения. Електротехниката - заряда на литиевата батерия е цяла философия, за да поеме възможно по-вече и и да остане дълготрайна. Батерията може да е била с вграден контролер, но има и батерии без контролери. И още куп сръчности. Ако попаднат на подходящо место, може един ден и да дадат повод за гордост, пожелавам им го!
mimii
на 09.05.2012 в 03:50:01 #19Но за 1 литър втечнен водород не знам колко кубика газообразен водород ще трябват, май са бая киловати.
Mr_Brooks
на 09.05.2012 в 03:47:34 #18и както се случва винаги при българските пишман изобретеня...нещо не било както сме го разбрали .. лекарство против рака ли не изобретихме .. кола на вода ли не бе .. изобретение с което харцхим у дома 1000 пати по малко ток ... БГ компютър ли .. Та вече гледам с усмивка на всяко БГ нововъдение . Ако сме изобретили нещо реално до сега предполагам че е устройство за подправка на банкоматни карти и ниакоя друга шашма ..
mimii
на 09.05.2012 в 03:34:28 #17Максимално можеш да произведеш с електролиза 280 литра чист водород с 1 Kw за час, ако ти говори нещо. Не Окси Водород! Окси водорода е 420 литра с един киловат.
lotsopa
на 09.05.2012 в 01:28:34 #16Какво е новото тука, дори в ТНТМ едно време учениците правеха повече модели. Нещастни студенти, и един още по-нещастен министър Игнатов. Единият лъже нещо, а другият мижи. Мижи-да-те-лажем Българистан. Докато стойностните млади хора напускат.
Haho
на 08.05.2012 в 23:45:47 #15sVirkata | 08.05.2012 19:16 А на тоз серсем "бах" бих искал да задам въпроса, този водород откъде ще го вземе?Аз преди 42 години едвам изкласих СПТУ то с една троика по химия,но доколкото си спомням водород в свободно състояние няма(освен ако не смята да го импортира от слънцето).За да се разложи водата на водород (и кислород) нека някой по сведущ от мен каже какво коли4ество енергия(електри4ество) е необходимо? Примерно за производството 200м(куби4ески) водород.Навремето другарката казваше, 4е при реакция на метал с киселина се отделят водород...А откъде метали в кенефестан?Остави металите...ами киселина откъде.Заводите отдавна бяха приватизирани и ликвидирани. -------------------------------------- Споко Свиракисан, то едно време и прабаба ти не разбираше как коня и каруцата бяха заменени от двигател с вътрешно горене, ама се случи! Техническа еволюция друже!
bah
на 08.05.2012 в 19:35:21 #14Автомобила на бъдещето е с водороден двигател и преди време български студенти също са конструирали такъв и изпробвали в Германия.За жалост финансовата система все още смуче пари от нефта и едва ли ще даде шанс подобни автомобили да се карат в близкото бъдеще
Haho
на 08.05.2012 в 18:09:24 #13x-man Пълни глупости........ тия "автомобили" няма да могат и 100км. да изминат........ камо ли 1500. ----------------------------- ЕЕеее, бива ли така да омаловажаваш труда на младите български изобретатели. В книжката по експлоатация на автомобила им пише, че с 1 литъл, минава 1 км, а останалите километри се карат с бутане, ала Фред Флинстоун!
x-man
на 08.05.2012 в 17:54:00 #12@динев Да си купиш части от Интернет и да направиш някакво подобие на автомобил не е някакво велико постижение. Къде е иновацията ?! Иначе относно въпроса ти защо ние не си направим ?! Отговорът е много прост, нас не ни спонсорира шел........ а и после няма какво да го правим този "автомобил" .
x-man
на 08.05.2012 в 17:49:48 #11Пълни глупости........ тия "автомобили" няма да могат и 100км. да изминат........ камо ли 1500.
Янакиев
на 08.05.2012 в 17:45:52 #10Лошото на въпросните ел мобили че освен за детски играчки - за друго не стават.. При евентуален насрещен вятър - ще бъдеш отнесен и захвърлен в случайна посоко. Не може да бъде натоварен повече от 80 кг. Само в идеални условия е възможно движение. Само при слънце е възможно движение. Пропадането в дупка по-дълбока от 10 сантиметра неминуемо води до спиране на МПС-то. Просто тягата не е достатъчна за реална употреба, иначе стават за децата по парковете да си играят в тях.. . жалко че трябва да разбия фантазиите им може би някой ден, когато имаме поне 80% КПД на соларните клетки ще стане тази работа...
el viejo
на 08.05.2012 в 17:44:18 #9В България сме царе да създаваме безсмислени неща, губейки времето на иначе кадърни хора!
Zoya
на 08.05.2012 в 16:48:51 #8Динев, не само, че уважавам труда им, но съм безкрайно радостна за успеха. Странно "племе" сме. Щом някой постигне нещо, веднага го 'натирват в казана". Но това е само в БГ. В чужбина ни уважават и искат нашата помощ.
Zoya
на 08.05.2012 в 16:43:14 #7"Соломончо", или си направи чи..я , или се хвърли от някой по-висок блок..................................................
динев
на 08.05.2012 в 16:41:38 #6Господа уважавайте труда на момчетата и момичетата от университета. Ако вие можете да направите такова нещо, тогава говорете. А за това, че има такива в интернет, нека си има, направи такова и ти и тогава ги иронизирай. Всъщност не знам защо, но всеки път щом българин изобрети нещо, все се намира някой да каже, че е прост, а всъщност този който го казва не може да го направи. Айде спрете да обиждате и се захванете за работа и вие да се докажете.
Zoya
на 08.05.2012 в 16:40:22 #5БРАВО-О-О !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NaN
на 08.05.2012 в 16:36:16 #4ilianka_back | 08.05.2012 15:05 много са кухи студентчетата от Булгаристан ---------------------- Урод гаджалски, марш да лижеш ибрика на мюфтията!!!
NikB
на 08.05.2012 в 16:18:24 #3Браво, браво! По китайските сайтове е пълно с подобни задвижвания на цени от 150 до 2500 долара.
Lomski
на 08.05.2012 в 16:04:15 #2ЖороБекама90
на 08.05.2012 в 15:25:41 #1Браво