студентиУвеличава се броя на хората с висше и средно образование, а в същото време има спад при завършилите само основно и по-ниско образование. Това става ясно от данните на Националния статистически институт (НСИ).

Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.9% през 2006 г. на 23.2%  през миналата година. Тези завършили средно образование се увеличават от 52.5 на 56.2%. Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява с 5.0 процента - от 25.6 на 20.6%. Това означава, че цели 79.4 процента от населението в най-активната възраст за трудова дейност (25 - 64 г.) е със средно или висше образование.

Положителна тенденция се забелязва и в стойностите на показателя на преждевременно напусналите образованието сред населението на възраст 18-24 години, които продължават да намаляват - от 17.3% през 2006 г. на 14.7% през 2009 г. и на 13.9% през миналата година, посочват от НСИ.

Учебните занятия се водят в 2 096 общообразователни училища, от които 155 начални, 1 360 основни, 12 прогимназии, 166 гимназии и 403 средни общообразователни училища (СОУ).

През учебната 2010/2011 г. броят на учениците във всички видове общообразователни школа е 615.6 хил., от които 111.5 хил. в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на учениците в общото образование намалява с 11.6 хил., или с 1.9 процента, съобщават от НСИ.

Най-голям е относителният дял на учениците, които са напуснали по семейни причини - 9.8 хил., или 50.3%, следван от заминалите в чужбина - 24.5%, и на напусналите поради нежелание да учат - 18.4%.

Броят на децата, настанени в детските градини за тази учебна година е 223.2 хил., което е с 16.4 хил., или с 8.0% повече от броя им през 2006/2007 г. и с 2.5% повече в сравнение с предходната година.

Алтернатива за една много малка част от родителите са частните детски градини. През тази учебна година в страната функционират 49 лицензирани частни забавачки, посещавани от 1 784 деца, представляващи като относителен дял едва 0.8% от общия брой на малчуганите настанени в детски градини.

Ранното чуждоезиково обучение все повече навлиза в началния етап на основното образование. Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I-IV), е 83.4%. Най-голям е делът на изучаващите английски език - 87.6%.

През миналата година основно образование в общообразователните училища са завършили 51.2 хил. ученици, а диплома за завършено средно образование са получили 32.4 хил. души.

Учителите (вкл. директорите и помощник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища през учебната 2010/2011 г. са 47.2 хил., или с 1.1 хил. по-малко в сравнение с предходната година. Учителите са високообразовани - 90.9% имат завършена образователно-квалификационна степен „бакалавър" или „магистър". В учителската професия преобладават жените - 84.6% от общия брой на учителите, сочат данните на НСИ.

Професионалното образование и обучение през учебната 2010/2011 г. се осъществява в 21 училища по изкуствата, 422 професионални гимназии, 5 професионални училища и 36 професионални колежи с прием след средно образование. Общият брой на учащите в професионалното образование и обучение през тази учебна година е 161.5 хил. и в сравнение с учебната 2006/2007 г. намалява с 33.2 хил., или със 17.0%, а в сравнение с предходната - с 3.3 хил., или с 2.0%. В професионалното образование преобладават момчетата, които са 61.0% от общия.

Най-висок е относителният дял на учениците, изучаващи специалности в област „Технически науки и технически професии" - 33.0%. На второ място се нареждат тази, изучаващи икономически специалности в област „Стопански науки и администрация" - 16.8%.

През настоящата учебна година учителите, които работят в професионалните училища, са общо 13.8 хиляди. Преобладаващата част от тях - 92.7%, са високообразовани с придобити образователно-квалификационни степени „бакалавър" или „магистър".

През 2010 г. средно образование в училищата по изкуствата, професионалните гимназии и професионалните училища са завършили с диплома 30.6 хил. души.

В сравнение с предходната година броят на записаните курсисти се увеличава общо с 4.7 хил. души, или с 36.2%. Показателно е желанието на лицата за повишаване или придобиване на нова квалификация, което предоставя допълнителни възможности на пазара на труда, посочват от националната статистика.

Общият брой на студентите в България през учебната 2010/2011 г., включващ записаните в четирите образователно-квалификационни степени („професионален бакалавър", „бакалавър", „магистър" и „доктор"), възлиза на 285.3 хил., което е с 26.6 хил., или с 10.3% повече в сравнение с учебната 2006/2007 година.

За придобиване на образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър" се обучават общо 25.5 хил. студенти, от които българите са 25.3 хил., или 99.0%.

В структурата на студентите по области на образованието най-висок относителен дял заемат обучаващите се по специалности в област „Стопански науки и администрация" - 40.3%,  следван  от този  на  студентите  в  област  „Науки  за  обществото  и  човешкото поведение" - 17.8%,  и „Спорт, туризъм и хотелиерство" - 13.4%.

През учебната 2010/2011 г. за придобиване на образователно-квалификационни степени „бакалавър" и „магистър" се обучават 255.7 хил. студенти. В частни университети се обучават 40.3 хил., или 15.8% от общия брой на студентите. След периода на нарастване на броя на студентите в частни университети през последните години, за 2010/2011 г. се наблюдава спад от 5.9% в сравнение с предходната година.

От чуждестранните студенти най-голямо увеличение се наблюдава при младежите от Турция - от 2.0 хил. през 2006/2007 г. на 4.6 хил. през настоящата учебна година. През 2010/2011 г. те представляват 45.7% от всички чуждестранни студенти у нас, следвани от студентите от Гърция - 12.5%, и Македония - 11.6%.

Броят на новоприетите студенти в магистърски програми след завършена образователно-квалификационна степен („професионален бакалавър" или „бакалавър"), е 23.4 хиляди. От тях 2.3 хил., или 9.9% са записани по програми след завършена степен „професионален бакалавър".

През 2010 г. у нас висше образование, степени „бакалавър" и „магистър", са завършили 53.0 хил. студенти, от които 51.3 хил. са български граждани. Най-висок е относителният дял на дипломиралите се студенти от следните области на образование: „Стопански науки и администрация" - 32.0%, „Науки за обществото и човешкото поведение" - 13.7%, и „Технически науки и технически професии" - 12.4%. Едва по 0.3% от общия брой студенти са се дипломирали в областите „Ветеринарна медицина" и „Математика и статистика".

В частните университети са се дипломирали 13.0% от всички дипломирани в образователно-квалификационни степени „бакалавър" и „магистър".

Броят на преподавателите в университетите и специализираните висши училища е 21.1 хил. през 2010/2011 година. На основна работа са 13.1 хил., или 62.4% от общия им брой.

Към края на миналата година у нас се обучават 4 095 докторанти, като от тях 50.6% са жени. В сравнение с предходната 2009/2010 г. броят на докторантите се увеличава с 245 души, или с 6.4%.

През 2010 г. образователна и научна степен „доктор" са придобили 596 души, от които 285, или 47.8% са жени. При мъжете най-голям е броят им в област „Технически науки и технически професии" - 25.1% от общия брой на завършилите мъже, следван от област „Хуманитарни науки" - 10.3%, и „Здравеопазване" - 10.0%.