Влошени образователни резултати, отпадане от училище, увеличаване на случаите на насилие и липса на базови знания и умения - това са сред основните предизвикателства пред учениците в България, сочи в свой доклад Детският фонд на ООН (УНИЦЕФ). Докладът е публикуван преди началото на новата учебна година и е част от мотивацията на фонда да започне кампания в подкрепа на учителите под мотото "#учителиТЕсаЯКИ".
Данните от тазгодишното национално външно оценяване в България разкриват влошаване на резултатите на учениците, завършващи IV клас, което допълнително задълбочава т.нар. "образователна бедност", и незначителен напредък при учениците от VII клас както по български език, така и по математика, сочи докладът на организацията.
Докато горните данни разкриват тревожни тенденции за децата в училище, УНИЦЕФ посочва и дълбочината на кризата с ученето, тъй като има и много такива, които не ходят на училище, а почти всеки втори млад човек в България няма основни умения по четене и математика.
Въпреки че Министерството на образованието и науката отчита 40% намаление на дела на отпадналите от училище деца чрез Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система, все още последните данни на Националния статистически институт (НСИ) показват, че 11,2 % от децата на възраст между три и шест години и 5,7% от децата на възраст между седем и десет години не посещават училище, посочват от УНИЦЕФ.
Данните показват и увеличение на почти всички видове насилие, докладвани в училищата, вкл. физически, вербален и кибертормоз, като достигат над 3300 регистрирани инциденти за миналата учебна година. Допълнително почти всеки втори млад човек в България не притежава основни дигитални умения, въпреки че живее в дигитален свят.
Детският фонд на ООН (УНИЦЕФ) констатира и много малък напредък по ангажимента за трансформиране на образованието по рамката "RAPID".
Трансформирането на образованието започва с осигуряването на това всички деца да придобият базови умения - грамотност, математически умения и социално-емоционални умения, които са основа за ученето като цяло.
От организацията настояват за действия и инвестиции, така че да може всеки учител да бъде подкрепен и снабден с необходимите знания и умения, а всяко дете да учи в безопасна и приобщаваща среда.
Затова УНИЦЕФ България започва кампания с мотото "#учителиТЕсаЯКИ". Тя ще се фокусира върху ролята на учителите - основните двигатели на промяната във всяко училище.
projekt
на 15.09.2023 в 14:53:57 #3Zyno .................... не знам чоек. не ги разбирам нещата, не разбирам политиката, не разбирам стратегическите интереси. мен ме интересува какво се случва тук и сега. обаче форнадиции като "отворено общество" и "Америка за България" постоянно "натискат" България и българските политици относно правата на децата, правата на учениците. постоянно има примери за това как се държат учениците, арогнатни, насилие, неуважение на учители, неуважение на родители......и българското общество няма право на реакция защото от подобни НПО-та не разрешават и натиска е много голям. натиска е праз различни фондове и програми. Ако слушаш - ето пари, ако не слушаш - няма пари. и българските политици слушат.....приемат закони които ни кажат....за съжаление този проблем не е само в България. подобно оглупяване се наблюдава в повечето държави в западна Европа. от това което съм чел, си правя следния извод. до преди 30 години, България имаше много високо ниво на средно образование и сравнително богата обща култура, дори това да е през призмата на БКП. преди 15-20 години започна едно опростачване на учениците, образователната система и т.н. общата образованост и обща култура е на все по ниско ниво. децата разполагат с набор 200-300 думи час от които са "ооооо бате", копеЛЛе", "брато"...... и различна комбинация от тези думи. почти никой не ходи в библиотека...... сега вече е....от година на година все по зле. в САЩ и Канада болшинството са прости, по нашите стандарти. нищо не знаят. има една малка част която е много умна, деца които ако имат потенциал се обгрижват и развиват, отиват в скъпи университети. една част платени, една част с препоръки и стипендии..... въпроса е каво искаме да постигнем ние тук. добро ниво на общата образованост и или много прости и малко умни хора както е в САЩ и Канада.....какво искаме......това е важно. аз лично не искам това. подобно нещо се наблюдава при борбата с престъпността. под натиск на НПО-та свързани със САЩ, като "Хелзинкски комитет" се толерира престъпленията на определена етническа общност. внушава се че тези хора може да се само населват където си решат. оказва се че те имат право да населят частна, общинска или държавна собственост и ако някой реши да ги изгони, първо трябва да им осигури къде да се преместят......ако инсистуция излезе и ги изгони веднага излизат от въпросните американски НПО-та и започват да обясняват колко лоши са българите, българските институции.... същите НПО-та които се борят за правата на затворниците, за битовите условия и т.н......в България е голям проблем че Гошо който е изнасилил 2 момичета е "принуден" да живее в килия с още 10 човека и няма собствен санитарен възел. същите НПО-та се борят за това Гошо да излезе по рано на свобода, защото "затвора не е добро място" за превъзпитание. Гошо трябва да излезе след 2-3 години и да му се даде шанс. Гошо след първото изнасилване прави второ, след петата кражба прави шеста, Гошо след третия побой прави четвърти....но от американското НПО- обясняват че ако Гошо бъде осъден на 20 години след след поредното престъпление.....това не било хуманно. това не било справедливо....трябва да му се даде шанс.....да се оправи. колко пъти..... ето сега шофьорите които се хващат за пореден път пияни, дрогирани..... преди имаше имаше идея ако не си платиш глобите да не можеш да излизаш извън България...веднага същите американски НПО-та ревнаха че така се ограничават правата на свободно движение на хората. и в крайна сметка натиска е от американски НПО-та. не знам дали са виновни американците.......... дори ако щеш записа на Кирчо който излезе че всичко е съгласувано" с посолството".....е показателен с кой какво и как се съгласува. ето последните години ни натрапват да празнуваме чужди празници - хелоин, свети Валентин, деня на благодарността.... обясняват ни че ако сложиш някъде българското знаме и признак на комплексарщина. бил ли си в САЩ. там флага на САЩ се вее навсякъде. ама никой не говори че са комплексари. учебната програма на децата - постоянно отпадат български автори. увеличава се броя на чуждестранните автори. е в крайна сметка ние не познаваме собствената си история, собствените си писатели, но знаем всички английски писатели. децата не могат да четат и пишат, но записват да учат право, медицина, инженерни науки....как очакваш човек който няма базови познания да завърши тези университети. а най лошото е че ги завършват с отличен. дискотеките в студентски град са пълни с "отличници" които не ходят в университета но по време на изпитите има 5 и 6...... така че не знам кой е виновен. дали българските политици и институции които се поддават на натиска, дали американските НПО-та които ни натискат, притискат и изнудват. имах "удоволствието" да работя с едни строители преди време. преразказвам тяхната история. те казват следното. българските политици не са корумпирани. корупция няма, но.....има следната практика. фондация "ХХХХ" иска да дари или да съ-финансира някакъв проект в България. строителството реално струва 5 милиона. за изпълнител обаче се наема близък например дъщерята, сина или зетя на някой политик, кмет, депутат или друг "важен" човек. всичко е законно, честно, документално изрядно. на въпросната строителна фирма се заплаща сумата от 6 милиона. главния изпълнител взима въпросните 6 милиона, 5 милиона отиват за реално изпълнение, а 1 милион остава.........като всички знаят че реалната сума е 5 милиона. но 1 милион остава.....всичко е законно. това не е рушвет. това не е подкуп, тук няма конфликт на интереси защото подобни НПО-та са обществени организации, не са свързани официално със САЩ, няма изискване за обществени поръчки, няма изискване да се декларират подобни делки, няма никакви изисквания. и след като няма изисквания, "ХХХХХХ" може да сключи договор за 6, за 7 или за колкото си иска милиона......и това не е рушвет. същия натиск го има върху училища и училищни директно. американската фондации отпуска 10 милиона за подпомагане на българските училища. за да имаш достъп то тези пари, трябва да отговаряш на определени изисквания, да водиш определена училищна политика......ако се съгласиш на техните условия ще има пари, ако не се съгласиш......няма пари така че....не вярвам че има заговор срещу България и че всички са против България. не вярвам в конспирации. просто гледам какво се случва, как се случва, защо се случва, какви се ефектите и резултатите. в крайна сметка не знам дали са виновни САЩ че си гледат техния интрес, или са виновни българските политици че не гледат и не защитават българския интерес. но не може а се отрече че законите на България са синхронизирани с тези на САЩ и западна Европа. така че този модел на закони, лично за мен не работи. аз не мога да кажа че в България има институции които работят, хората са долни, нещата се случват както трябва....няма значение дали говорим за образование, здравеопазване, отбрана, административни услуги.... а най лошото е че подобни неща се случат в целия "западен свят". ние тук си мислим колко е прекрасно в САЩ или западна Европа, но се оказва че е :прекрасно" само там където са богатите и белите. там където мнозинството са черни, латиноси за САЩ или африканци за Европа......е страшно. вече не новина за престрелка в САЩ в която са убити 5 човека. това е ежедневие. не е новина че някъде в западна Европа полицията опитала да арестува някакъв престъпник от африкански произход и при опит за бягство престъпника катастрофирал и загинал и после следват няколко дни протести, бунтове, запалени автомобили и магазини....и всичко това не е новина, а в голямата си част това се получава от натиска на НПО-та които винаги под една или друга форма са свързани със САЩ. като тук под САЩ въобще не слагам самите американци. те като хора са превърнати в жертва както в цяла Евроап и частно в България. САЩ и нейните стратегически интереси нямат нищо общо интереса на обикновения американец, на обикновения европеец и т.н. САЩ няма пари за обществено образование, обществено здравеопазване.....има застраховки, има кредити....ако имаш пари учиш, яко нямаш теглиш кредит.....ако искаш да учиш в добро училище. но има пари за войни, за бази по цял свят.... така че ти кажи дали САЩ има вина или не за качеството на образованието в България, а и не само за образованието....предполагам няма да кажеш че фондации на Сорос, Гейтс и разни други милиардери нямат нищо общо със САЩ и с тяхната външна политика...
Zyno
на 15.09.2023 в 11:51:45 #2#2 викаш, американците и европейците направиха българчетата неграмотни? Живееш в някакъв много объркан филм, в който цял свят се опитва да затрие България ...
projekt
на 15.09.2023 в 10:35:10 #1Мдаа..... 50% глупави хора..... Браво, похвално. да благодарим на "посолството" нашите закони са съгласувани и синхронизирани с европейските и американските. Тук разни американски НПО-та обясняваха как не трябва да се натискат учениците да учат, да им се карат, да им пишат двойки, да ги гонят от час..... Учениците се депресирали, имали чувства..... Ето това е резултата. А тези неграмотни деца след време ще имат техни семейства и техни деца. Какво да очакваш от неграмотни и не възпитани родители, какви се очаква да техните деца...... Браво, браво, браво....... респект, респект, респект.....