КТ "Подкрепа" с голямо безпокойство следи процедурата по приемане на бюджетите за 2025 г. Синдикатът е притеснен за овладяването на дефицита, нивото на разходите и политиката по приходите.
В своя позиция, адресирана до министъра на финансите Теменужка Петкова, премиера Росен Желязков и председателя на Народното събрание Наталия Киселова КТ Подкрепа посочва, че обявената дата за внасяне на проекта на бюджета за 2025 година в Министерския съвет - 14 февруари създава предпоставки за напрегнатост, недостатъчно време за обстойно запознаване и изготвяне на аргументирани становища, съответно вероятност от грешки.
Синдикатът отбелязва, че успоредно трябва да е извървяна процедурата в Националния съвет за тристранно сътрудничество, да са одобрени от управителните тела осигурителните бюджети на НОИ и НЗОК, преди внасяне на проектите на бюджети в Министерския съвет и съответните доклади към тях, отчитайки и нормативното изискване, че така нареченият удължителен закон за бюджета има действие до 31 март 2025 г. В позицията си те изтъкват, че не е ясна какви мерки ще бъдат приложени за намаляване на дефицита до 3 процента. Според КТ Подкрепа е налице и неяснота в политиката по доходите - гарантиране повишаването на възнагражденията на работещите на фона на значително увеличените цени на основни стоки и услуги от 1 януари 2025 г.
Синдикатът отправя 10 предложения към властта. Това са:
- Не по-късно от 29 януари 2025 г. да започнат консултации в комисиите към Националния съвет за тристранно сътрудничество, на база основни положения, политики и предложения на министерство на финансите, НОИ и НЗОК, които да залегнат в проектите на закони за бюджетите им за 2025 г.,
- Въвеждане на необлагаем минимум, актуализация на минималния и максималния осигурителни доходи, анализ и актуализиране на размера на минималната работна заплата, както и на ръст на възнагражденията на работещите в обществения сектор поне с 10%.
- Политики по заетостта - недопускане на съкращения в обществения сектор и държавните предприятия, и активна политика по насърчаване на заетостта.
- Социална политика, с цел адекватно актуализиране на размерите и условията, свързани с правата за получаване и размерите на социалните помощи и социалните пенсии, включително политиките за преодоляване на бедността (енергийна, водна, транспортна, по европейски критерии за фрагментация) и неравенствата.
- Политики, свързани с енергийния преход, ефекти върху цените, стандарта на домакинствата, енергийната бедност и конкурентоспособността на българската икономика.
- В срок до 5 февруари да се представи на членовете на НСТС проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 година, както и проектите на Закони за Държавното обществено осигуряване и за НЗОК, заедно с докладите към тях.
- Не по късно от 12.02.2025 г. да се проведе заседание на НСТС.
- Проектът на Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 година да се одобри от Министерския съвет и да се внесе в Народното събрание, най-късно до 14 февруари 2025 година, за да има достатъчно време за задълбочено разглеждане в комисиите, в пленарна зала, включително изслушване на мнението на социалните партньори и достатъчно време за предложения между двете заседания.
- Проектът на закон за бюджета за 2025 година следва да бъде приет до 20 март 2025 година, като се гарантира че няма да се влезе в процедура по приемане на нов удължителен закон.
- Необходимо е изготвяне на подзаконовите актове (Постановлението за изпълнение на Държавния бюджет и други) и съгласуването им да е приключило до 3 дни от приемането на бюджетите за 2025 г. от Народното събрание, така че към 31 март 2025 г. всички актове да са приети, обнародвани и влезли в сила.
КТ "Подкрепа" подчертава, че последните проучвания за 2024 година сочат задълбочаване на подоходните и икономическите неравенства, които важат с пълна сила и за България. Богатството на милиардерите е нараснало три пъти по-бързо през 2024 г., отколкото през 2023 г., посочва синдикатът. Междувременно броят на хората, живеещи в бедност, почти не се е променил от 1990 г. насам.
КТ " Подкрепа" призовава за незабавно активиране на работата на работните групи и комисии, поради блокирания към днешна дата социален диалог и растящото напрежение сред хората. Синдикатът призовава за:
- Приемане на устойчиви средносрочни политики по доходите, заетостта, инвестициите;
- Транспонирането на Директивата за адекватните минимални работни заплати;
- Насърчаване разширяването на обхвата на колективното договаряне, с цел обхващане на 80% от наетите лица;
- Справедлива данъчна политика, съобразена с целите, прокламирани от ЕС и приети от България за борба срещу бедността и преодоляване на подоходните неравенства;
- Необходимостта от преглед и приемане на политики, свързани с преодоляването на дефицитите в осигурителните системи;
- Изследване на причините и намиране на решения, водещи до нормализиране на свръхвисоките цени на електроенергията в региона;
- Отлагане на либерализацията на пазара на електроенергия за битовите потребители поне с 3 години;
- Преглед на зелените политики от гледна точки интересите на българския народ и местната икономика;
- Анализ на състоянието на реалната икономика, както и причините за затваряне на предприятия през последните години. Намиране и прилагане на решения, включително чрез държавни инструменти за опазване на производствените мощности и работните места.