Кофас - една от най-големите международни компании у нас за застраховане на финансови и търговски рискове, предупреждава за възможни сериозни сътресения в индустрията свързана с автомобилостроенето.
В последния анализ на компанията се посочва, че според последните данни от Търговския регистър, в България към момента има 558 компании, чиято основна дейност попада в категорията "Производство на автомобили, двигатели и части за влагане в автомобилната индустрия".
Макар на пръв поглед тази цифра да не изглежда особено внушителна, тя отразява само част от по-широката картина на автомобилната индустрия в страната.
Експертите на Кофас смятат, че в действителност, още хиляди компании оперират в тясно свързани и допълващи сектори, които зависят от състоянието на основния автомобилен пазар и биха били засегнати от нарастващата несигурност в него.
"За България това би означавало намаляване на поръчките, съответно и спад в производството и износа на българската продукция в европейската автомобилна индустрия. Последните данни на Националния статистически институт (НСИ) отчитат рязък спад в промишленото производство до -8,3% на годишна база след три последователни спада от декември 2024 г. (съответно -3,9%, -3,3% и -3,5%). Преработващата промишленост продължава да дърпа индекса надолу, но едва с 3,3%, докато основната причина е енергийния сектор (-30% на годишна база), откъдето идва и цялостния спад. На месечна база, през март 2025г производственият индекс е -3,6% спрямо -0,5% месец по-рано. За съжаление, няма изгледи ситуацията в европейския автомобилен сектор да се стабилизира, вземайки предвид и други утежняващи фактори като зеления преход, натиска за преминаване към електрически превозни средства, евтиният внос от Китай, неконкурентоспособността на Европа, както и търговската война и налагането на митата от страна на САЩ" , каза Пламен Димитров, управител на Кофас за България.
Анализаторите на Кофас посочват, че независимо от на пръв поглед положителните данни за автомобилната индустрия в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), по-дълбокото вглеждане в тях разкрива един много по-сложен и все по-нестабилен финансов пейзаж.
"Зад ръста на приходите се крият нарастващи разходи, намаляващи маржове и тревожно нарастване на корпоративния дълг. Ако не се вземат мерки, тези промени могат да изложат на каскадни финансови затруднения дори стабилни производители и доставчици", пише в анализа на Кофас.
Пак там се обръща внимание на факта, че автомобилната индустрия в ЦИЕ е дълбоко интегрирана в ЕС и в световен мащаб: Полша е изнесла превозни средства (или компоненти) на стойност 35 млрд. щатски долара през 2024 г. (11% от общия износ), а износът на автомобили от Румъния представлява 35% от националния износ.
В България оперират близо 10 хил. компании, ангажирани с търговия на едро на автомобилни резервни части, както и още над 9 хиляди, които се занимават с продажба на нови и употребявани автомобили.
В сектор "Производство на батерии и автомобилни акумулатори" в страната ни са локализирани едни от най-големите производители в лицето на Монбат и Ел Бат, а стотици други български фирми оперират в секторите "Производство, ремонт и търговия с автомобилни гуми", "Производство на електрически мотори, генератори и трансформатори" и "Производство на алуминий и други леки метали".
Експертите на Кофас подчертават, че заплахата от налагане на мита от страна на САЩ поражда опасност от внезапни сътресения в търсенето - прекият износ за САЩ остава скромен, но косвените рискове по веригата на доставки могат да бъдат значителни.
"Тъй като производителите на автомобилни компоненти работят с рентабилност под 10%, дори скромни забавяния на поръчките могат да доведат до ликвидни затруднения за по-слабите групи", се казва в анализа на компанията.
Данните на Кофас сочат, че през първото полугодие на 2024 г. броят на подадените молби за несъстоятелност сред доставчиците на автомобили в ЦИЕ е нараснал с 15%.
Заключението на компанията е, че на фона на нарастващите производствени разходи, търговска несигурност и динамично променящи се потребителски нагласи, автомобилната индустрия в Централна и Източна Европа е изправена пред сериозни предизвикателства.
В подобна среда проактивното управление на риска не е въпрос на избор, а необходимост за устойчивост и конкурентоспособност.