Световните производители на автомобили са сред водещите противници на действията срещу климатичната криза. Това показва ексклузивен анализ на начина, по който големите корпорации осуетяват или подкопават инициативите за намаляване на газовете с парников ефект, пише британското издание "Гардиън".
Изследването, направено специално за "Гардиън", разкрива, че въпреки че автомобилната индустрия излиза с публични изявления, които подкрепят инициативите за климата, като например увеличаването на електрификацията, през последните четири години тя излива милиони долари чрез индустриални асоциации в лобизъм за оспорване на опитите за справяне с глобалното затопляне.
Това става въпреки многократните предупреждения, че планетата е в хватката на глобално извънредно положение по отношение на климата.
Проучването е проведено от InluenceMap, независима изследователска група.
Доказателствата са събрани чрез оценка на размера на всяка компания и лобистките дейности. Изследователите са оценили десетки хиляди изявления, съобщения за политики и лобистки кампании от 250-те най-големи индустриални корпорации и търговски асоциации.
InfluenceMap са използвали дефиниция за това какво представлява лобизма, изготвена от подкрепеното от ООН "Ръководство за отговорен корпоративен ангажимент в политиката за климата".
Изследването е разкрило, че от 2015 г. насам автомобилните гиганти Fiat Chrysler, Ford, Daimler, BMW, Toyota и General Motors са сред най-категоричните противници на регулациите, които да помогнат на страните да изпълнят тавана от 1,5 градуса увеличение на средната температура на планетата, заложен в Парижкото споразумение за климата.
За четирите години оттогава лобирането от страна на автомобилната индустрия в САЩ и Европа се е опитало да блокира, забави или осуети инициативите за регулиране и намаляване на емисиите от транспортния сектор, който е отговорен за 15 процента от световните емисии на газове с парников ефект, и забавянето на преминаването към електрически превозни средства, се казва в доклада.
Едуард Колинс, който е автор на анализа, изтъква: "Корпорациите оказват голямо влияние върху дневния ред на климатичните промени не само чрез физически емисии, но и чрез влияние върху политиките за климатичните промени, въведени от правителствата по целия свят. Секторът упорито се опитва да подкопае нарастващите стандарти по отношение на емисиите от превозните средства и икономията на гориво. Чрез своето лобиране автомобилните компании забавиха прехода на сектор, който поглъща огромна част от търсенето на петрол в световен мащаб."
"Гардиън" са се свързали с всички посочени автомобилни компании. Повечето са заявили, че са поели ангажимент за намаляване на емисиите и промяна на автопарка им към модели с по-ниски емисии, но преходът трябвало да вземе предвид други фактори, включително пазарната реалност, предпочитанията на клиентите и развитието на инфраструктурата.
Ford са отрекли, че са настоявали за отмяна на регулациите за вредни емисии в САЩ. Те са посочили скорошното си споразумение с щата Калифорния за повишаване на стандартите за пробег на газ и намаляване на вредните емисии.
InfluenceMap са определили 33 корпорации като най-категоричните противници на действията за ограничаване на климатичните промени. Шест от тях са автомобилни компании, а останалите предимно петролни и газови компании, както и енергийни фирми.
Опитите за лобиране се разкриват, докато страните все повече си поставят цели за постепенно спиране на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене - Холандия и Норвегия до 2025 г., Германия, Индия и Китай до 2030 г., а Франция и Великобритания до 2040 г.
Влиянието, упражнявано от автомобилните компании, е насочвано и подпомагано от индустриални асоциации, включително базирания в САЩ Автомобилен алианс, както и Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) и Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA). Всички тези групи имат високопоставени фигури от големите автомобилни компании в своите управителни съвети.