Испанският премиер Педро Санчес се срещна с китайския президент Си Дзинпин в понеделник, като заяви, че се надява Европейският съюз да избегне търговска война с Китай, въпреки че Брюксел обмисля налагането на мита върху китайските електрически автомобили (EVs), предава Ройтерс.

Според източник от испанското правителство, Санчес е подчертал, че подобни мерки като допълнителните тарифи на ЕС за китайските електромобили са "предизвикателни" и Испания ще се стреми към договорен консенсус в рамките на Световната търговска организация (WTO).

"Търговската война няма да бъде в полза на никого," каза Санчес, като добави, че иска да създаде равнопоставени условия чрез сътрудничество с китайски компании.

През юни Пекин предупреди, че напрежението с ЕС относно електромобилите може да предизвика търговски конфликт, дни след като Китай започна антидъмпингова проверка на вноса на свинско месо от Европа. През август Китай засили напрежението, започвайки разследване на субсидиите за млечни продукти от ЕС.

Според данни на китайските митници, Испания е изнесла свинско месо на стойност 1,5 милиарда долара за Китай през 2023 г., следвана от Нидерландия с 620 милиона долара и Дания с 608 милиона долара. Испания също е продала млечни продукти на стойност почти 50 милиона долара за Китай през миналата година.

"Искаме да изградим мостове, за да защитим справедливия търговски ред," заяви Санчес пред китайския премиер Ли Цян преди срещата със Си Дзинпин.

Китайски автомобилни производители искат ответни мита върху автомобили от ЕС

Китайски автомобилни производители искат ответни мита върху автомобили от ЕС

Мярката може да засегне бензиновите автомобили с двигатели с голям работен обем

Санчес иска уверения, че Китай няма да отвърне на Брюксел, като повиши собствените си мита върху вноса на големи бензинови автомобили, което би засегнало SEAT - един от най-големите работодатели в Испания.

Пекин наскоро обяви също, че ще разгледа дали европейското бренди и пластмаси като POM-кополимери са били продавани в Китай под пазарните стойности, което може да засегне повече Франция и Германия, отколкото Испания.

Китай активно лобира сред държавите-членки на ЕС да отхвърлят предложението на Европейската комисия за налагане на допълнителни мита до 36,3% върху китайските електромобили на предстоящото гласуване през октомври. Ако срещу тях не гласува квалифицирано мнозинство от 15 държави, представляващи 65% от населението на ЕС, тези мерки ще бъдат въведени.

В консултативно гласуване през юли, Испания, заедно с Франция и Италия, подкрепиха тарифите, докато Германия, Финландия и Швеция се въздържаха.

ЕК въвежда временни мита върху китайските електромобили

ЕК въвежда временни мита върху китайските електромобили

Целта е защита на европейските производители от нелоялна конкуренция