Снимка 676623

Източник: Yettel

Маргита Колчева и Ивана Попова

Зад истинския и траен успех стоят както много целенасочена работа, така и още повече проучвания, отчетност и анализи. За голяма компания като Yettel този принцип е движеща сила както в телеком бизнеса, така и в отношението ѝ към зелените и социални каузи.

От години насам темата за устойчивостта е ключова за бизнеса, като инвеститори и заинтересовани лица все по-често гледат ESG рейтингите на компаниите (Environment, Social and Governance - околна среда, социални въпроси и управление - три основни фактора за измерване на устойчивостта на инвестициите).

Но докато за някои ESG се превръща просто в нова тема за PR, Yettel показва, че наистина влага сериозни усилия в тази посока, зад които стоят реални политики, стратегическо мислене, измерими цели и резултати.

Компанията е сред първите в страната, които доброволно въвеждат новата европейска Директива за корпоративна устойчивост (CSRD) и заложените в нея стандарти за отчитане на устойчивостта (ESRS), преди още това да се изисква по закон.

"Промяната започна с това да обясним на колегите ни новостите в отчитането на разбираем, човешки език, така че да не ги възприемат като нещо сложно и далечно. В процеса на работа с тях видяхме, че с новите стандарти можем не само да докладваме данни, но и да покажем реалните политики и действия, които стоят зад думите", коментира Маргита Колчева, мениджър "Устойчиво развитие" в Yettel България.

Тя и ESG експертът в компанията Ивана Попова обясняват пред News.bg за кампанията "Отговорният бизнес" защо всъщност отчитането на данните за устойчивост е толкова важно, какво е специфичното на новите стандарти за отчитане и защо те са ключът към истински трайните и стабилни резултати.

В поредицата "Отговорният бизнес" ви представяме позитивните примери за това как чрез благотворителни инициативи корпоративният свят може да оставя положителна промяна в средата наоколо.

Нова рамка за прозрачност и доверие

CSRD и ESRS поставят началото на общоевропейска рамка за докладване на устойчивостта, която цели повече прозрачност, съпоставимост и достоверност на данните, които компаниите публикуват.

"До момента различните компании докладваха по различни стандарти - според изискванията на борсата, на която са листнати, или на инвеститорите, към които се обръщат - Yettel например използваше досега отчитане по GRI стандарт (Глобална инициатива за отчетност). Това обаче водеше до липса на единен подход. Новите стандарти обединяват правилата, така че всички бизнеси да говорят на един език", обяснява Ивана.

Основен елемент в новата рамка е т.нар. оценка на двойната същественост (Double Materiality Analysis) - двупосочен анализ, който разглежда не само как бизнесът влияе върху околната среда и обществото, но и как климатичните и социални фактори влияят върху самата компания.

"Ако преди сме анализирали как ние влияем върху климата, сега трябва да установим и как климатът влияе върху нас. Това е новата перспектива, която променя начина, по който мислим за устойчивостта", допълва тя.

Маргита добавя, че сега се прави много по-обстойна оценка на всяка една тема в доклада - от климатични промени до нови задаващи се регулации. Проверява се каква е вероятността даденото нещо да се случи, до какви последствия може да доведе, как тези последствия ще бъдат остойностени. И в целия този процес се включват различни експерти, включително и от финансовия отдел на компанията.

Да бъдеш стъпка напред

Решението на Yettel да въведе новите стандарти - още преди те да станат задължителни, не е било просто формалност. Компанията го приема като стратегическа стъпка за подготовка, обучение и усъвършенстване на вътрешните процеси.

"Нечакането на последния момент е мантра, която изповядваме. Това ни дава комфорт да се подготвим вътрешно - колегите, системите, целия бизнес. Да видим как се случва докладването на практика, преди то да ни бъде наложено от регулацията", подчертава Маргита.

По думите ѝ ранното въвеждане е и израз на корпоративна култура, ориентирана към прозрачност. "Винаги сме се стремили да сме стъпка напред - не защото искаме да сме първи, а защото така изграждаме доверие - както вътре в компанията, така и пред външните заинтересовани страни", обяснява ESG мениджърът на Yettel България.

Докладът като огледало на реалните действия

Въвеждането на CSRD е изискало от Yettel по-задълбочен анализ и детайлизиране на данните, но и описването на практиките, които преди са съществували неформално в компанията, в официални политики.

"Докладът за устойчивост не е просто документ. Той е огледало на това, което реално се случва в компанията. Затова ние превърнахме редица наши практики в официални политики - например политиката за отговорен маркетинг, която преди беше неписано правило, но вече я има ясно разписана", обяснява Маргита.

Ивана допълва, че с новите стандарти за отчитане на устойчивостта вече не може просто да се посочи, че компанията е направила нещо и да се свърши дотам.

"Сега вече трябва да отговорим на много повече въпроси - как го направихме; с кого го направихме; защо го направихме; какво очакваме да постигнем с това и как ще го надградим на годишна база...", обяснява тя.

Сред нововъведенията е и анализ на климатичните промени с хоризонт до 2030 г., а след това и между 2030 г. и 2050 г. - в три сценария: оптимистичен, песимистичен и без промяна. Така компанията оценява как различните климатични условия биха повлияли на инфраструктурата ѝ, на офисите и магазините, на база на които ще подготви и планове за адаптация.

Данните - новата валута на доверието

Едно от най-големите предизвикателства според Yettel е управлението на данните, които стоят зад докладите.

"С въвеждането на директивата, данните се превръщат във валута на доверие. Грешките или непълнотите могат да доведат не само до репутационен риск, но и до обвинения в т.нар. "грийнуошинг", отбелязва Ивана.

Компанията вече е въвела процеси за проверка и проследимост на всяка стойност в доклада, за да гарантира точност и пълна прозрачност.

Освен това обучава екипите си, така че те да разбират стратегическия смисъл зад събирането на данни, а не да го възприемат просто като още административна тежест.

По-малко бюрокрация, повече действие

Въпреки общоевропейския дебат за "умора от регулации" и бюрократично натоварване, Yettel вижда смисъл в новата директива.

"Истината е, че нямаме доказателства за подобрение на климатичните процеси. Напротив - виждаме как природата ни напомня за последствията. Затова фокусът трябва да е не върху това дали да действаме, а как да действаме по-умно", казва Маргита.

Според нея целта на "пакет Омнибус" на Европейската комисия не е отстъпление от Зелената сделка, а оптимизация - "по-малко бюрокрация, повече реални резултати".

Резултатите вече са видими. За 2024 г. Yettel България е намалила емисиите си в Обхват 1 и 2 с 60%, а в Обхват 3 - с 44% спрямо 2022 г.

По думите на Ивана основен принос има договорът за закупуване на електроенергия от възобновяеми източници за следващите 10 години, подобряването на енергийната ефективност, както и промяна в методологията при пресмятане на емисиите в Обхват 3.

Световният Greenhouse Gas Protocol (GHG Protocol) разделя емисиите от парникови газове на три обхвата: Обхват 1 - директни емисии от собствени или контролирани източници; Обхват 2 - емисии от закупена енергия; Обхват 3 - всички други индиректни емисии в рамките на веригата на стойността на компанията.

Компанията продължава да работи активно и върху ангажиране на своите доставчици с въпросите на устойчивостта - тема, която ще бъде ключова в следващите години. "Важно е да вървим заедно по пътя към устойчивостта - не като натиск, а като партньорство, защото само така можем да постигнем реални промени", посочва Маргита.

Поглед напред

До 2030 г. в глобален мащаб групата e&PPF Telecom Group, от която Yettel България е част, има за цел да постигне 47% намаление на емисиите от обхват 1 и 2 и 25% от Обхват 3. Локално в България Yettel вече е изпреварила тези цели. Но, както подчертава Маргита, важното е не само да се достигнат числата, а да се разбере смисълът.

"Знанието как всяко бизнес решение влияе върху въглеродния отпечатък е следващата стъпка. Това е осъзнат подход, който ни помага да вземаме по-отговорни решения - и като компания, и като хора."

Въвеждането на новата директива за корпоративна устойчивост не е просто административно изискване - то е крачка към по-зряло, отговорно и прозрачно корпоративно управление.

Yettel България показва, че когато устойчивостта се превърне в реална част от бизнес културата, тя не само подобрява имиджа, но и изгражда доверие, вдъхновява служителите и създава стойност за обществото.

"Всяка малка стъпка в позитивната посока е важна. Не очакваме промяната да се случи за една нощ - важното е да тръгнем заедно по пътя", завършва Маргита Колчева.

---

А какви са другите положителни примери за корпоративна отговорност, можете да видите в специалната страница на проекта ни "Отговорният бизнес".