ГЕРБ успя да приватизира типично леви теми, сред които увеличаване на пенсиите, на доходите, инвестиции в здравеопазването и образованието. Това коментира социологът и политолог Стефан Георгиев. Той представи на пресконференция традиционния медиен мониторинг на парламентарните избори през 2017 г, изготвен от Института за социална интеграция (ИСИ).
Според Георгиев с това говорене ГЕРБ се опитва да мобилизира избиратели, които не са типично десни, а по-скоро център или такива, които са разочаровани и не са мотивирани да гласуват. Това е нормално, предвид паритетната позиция между БСП и ГЕРБ на тези избори.
Това говорене е характерно за тези предсрочни избори. БСП не правят изключение. Те също няма откъде да вземат повече леви избиратели. Затова залагат на типичното патриотично говорене, свързано с опазването на националните граници, страховете от бежанската вълна, националната сигурност и стимулирането на българското производство, характерно за патриотите. Така, БСП, която през последните години на изборите се представяла като силно европеизирана, облечена в костюм, за тези избори "пак била сложила калпака".
Анализът на посланията е достъпен на интернет платформа, разработена от ИСИ. Той включва повече от 11 000 думи. Анализът отчита, че и БСП, и ГЕРБ говорят за Европа, но в различен контекст и посока. Основната тема е икономиката на държавата. ГЕРБ застъпват тезата за повече самоинициатива, а БСП за повече държава и подкрепа от нея. В тази връзка и двете партии често комуникират ролята на държавата. Други теми, характерни за двете партии са: младите хора, престъпността, доходите, образованието.
Количественият мониторинг, изготвен от ИСИ за изследвания от период от 24 февруари до 16 март, е обхванал 20 медии и 4645 информационни единици. Обект на наблюдение са 10 партии и коалиции, както и три ключови институции - МВР, ЦИК и президент, които имат пряко отношение към изборния процес. Според анализа най-често попадащата в медиите партия е ГЕРБ с 2712 единици, следвана от БСП с 2088 единици, ДПС - 506, Реформаторски блок - Глас народен - 429, Обединени патриоти 315, ДОСТ - НПСД - 285, АБВ - "Движение 21" с 281 единици, "Нова Република" - 224, "Да, България" - 223, "Воля" - 201 единици.
По-голяма част от партиите и коалициите, подкрепяли или близки до кабинета "Борисов 2", са положително отразявани. БСП, която доскоро беше в опозиция, попада в негативния спектър на отразяване.
ДПС и Воля са отразявани преди всичко неутрално.
Отрицателно от някои медии са отразявани "Да, България" и ДОСТ и НПСД.
При лидерите на партиите картината е сходна. Най-често попадащ в полето на наблюдаваните медии политик е Бойко Борисов. На следващо място е Корнелия Нинова. Съотношението между двамата е приблизително 3:2. Прави впечатление, че останалите лидери са попадали в медиите значително по-рядко. На трето място, но далеч по-назад е Веселин Марешки.
По-малките партии са отразявани средно 8 пъти по-рядко от ГЕРБ и 6 пъти по-рядко от БСП. Партия ГЕРБ, заедно със своя лидер, е най-позитивният образ, обект на мониторинга. Институциите пряко свързани с изборния процес се отразявали обективно и безпристрастно.
Прави впечатление, че някои сайтове и информационни агенции не отбелязват платеното съдържание, което е цитирано като такова в други медии, въпреки че съществувала законова разпоредба за това.
58eng
на 16.03.2017 в 16:26:55 #1Деси Антова, много моля ,пишете за този който дърпа конците на ББ и Нинова,обещавам ви неподправен интерес от моя страна. Иначе става смешно,да ни представяте изборнете постижения на жалки личности и партийки. Първо Нинова изгрява от нищото,с биография,която по-добре да не се споменава. Оглавява партийка със затихващи функции ,раздирана от вътрешни ежби за "кокала". На изборите за президент,лидерът на управляващите и прави "подарък" ,издигайки най-неизбираемия си кандидат и след това предизвиква парламентарна криза,само за да се "направи на мъж"...И когато за тези подвизи никой не трябва вече да го има на сериозно даже ако се кандидатира за "отряден председател" , вие оповестявате дебати, проценти...Много несериозно....