Постигането на конституционно мнозинство практически е възможно чрез обединението на три основни партии - ПП/ДБ, ГЕРБ/СДС и ДПС. Конституционен проект от страна на ГЕРБ/СДС все още няма, но предложенията, които излизат от ДПС показват, че тяхната визия за промяна на съдебната система твърде малко съответства на визията на ПП/ДБ. Това заяви пред News.bg политологът Огнян Минчев относно проекта за промени в Конституцията, който представиха от ПП/ДБ.
По думите му една промяна на толкова сложна и значима система като съдебната власт трябва да включва цялостна концепция за нейното развитие, а не смяната на определени нейни елементи. Това не означава, че не бива да бъде променян статута на една или друга позиция в съдебната система, но има съмнения, доколко тези промени биха довели до необходимите резултати, свързани с реформиране, коментира Минчев.
Той очаква труден парламентарен дебат и постигане на нелесен компромис за конституционните промени в съдебната власт. Нелесен компромис означава въвеждане на промени, които ще бъдат отново частични, ще бъдат отново недостатъчни и ще бъдат резултат на едно споразумяване, което може да отвори други ниши за пробиване на съдебната система от страна на частни интереси, накърняващи нейната независимост, изтъкна Огнян Минчев.
Минчев добави, че БСП, Възраждане и "Има такъв народ" са политически партии, които не притежават нито сериозен капацитет, нито сериозно желание да допринесат за съществена промяна на Конституционните текстове. Трите партии ще използват конституционния дебат като платформа за политическа пропаганда, очаква той.
Минчев не е изненадан, че ДПС пази определени елементи на статукво в съдебната система, защото ДПС е източник на това статукво. Ако ние имаме проблем със статута на главния прокурор, този проблем не е само конституционен, свързан с приетата през 1990 г. Конституцията през, а проблемът е свързан с употребата на статута на главния прокурор от страна на съзрелите олигархични кръгове в политиката, сред които ДПС заема водещо почетно място. Ролята на ДПС не може да предизвика особено илюзии. Надежди по отношение на ДПС може да има дотолкова, доколкото са притиснати от обстоятелствата, свързани с неизбежното приемане на геополитическите императиви на съвременността. ДПС е притисната от този императив и може би ще направи някакви компромиси. Истинските цели и желания на ДПС е съхраняване на колкото се може по-голяма част от статуквото, добави Минчев.
Минчев заяви, че зависи от самата парламентарна динамика и до каква степен ПП/ДБ, ГЕРБ/СДС и ДПС ще се споразумеят за бърза писта в Конституцията.
Иначе Огнян Минчев поясни, че това не е цялостен проект за конституционни промени, а са няколко основни акцента за промени в конституционните разпоредби, свързани с няколко проблема: институционалната структура на съдебната власт, позициите на главния прокурор, позициите на двете части на ВСС на съдийската и прокурорската колегии, проблемът за управлението на страната в условията на предизборна кампания чрез премахване статута на служебно правителство и ограничаване мандатите на кметове на община и смяната на българска национален празник с датата 3 март с друга.
Премахването на статута на служебния кабинет
Ако някои се притеснява, че управляващото правителство ще използва процеса на подготовка на избори, може да бъде обсъден вариант, при който парламентът да излъчи едно временно правителство, което да организира изборите с представители на всички политици, но повече не можем да толерираме положение на нещата, при което един представителен статут като този на парламента да бъде овластяван за макар и кратък период от време с цялата еднолична власт в държавата посредством статута на служебното правителството, подчерта Огнян Минчев. Практическата злоупотреба с този статут прави крайно нежелателно съхраняването на тази конституционна разпоредба и нейната промяна, настоя Минчев.
"Контролът върху изпълнителната власт трябва да остане контрол на парламента, а не на президента", изтъкна Минчев.
Ограничаване на управлението на кметовете до 2 мандата
Огнян Минчев се съмнява в предложението за ограничаване на кметските мандати до два мандата. Има кметове, които са за смяна било след първия или втория мандат, но има и доста успешни кметове. Кметът, за да бъде наистина ефективен на своята позиция, трябва да има много силни позиции в структурите по места и в общественото мнение и дори да се ограничат до два мандатите на един кмет, ако той е важна регионална фигура в своята община, той ще слезе от кметската позиция, но ще успее да поставим свое протеже за следващия трети мандат, което ще е продължаващо скрито управление. Скритото управление е по-лошо от явното управление, посочи политологът.
Промяната на националния празник - адекватна ли е точно сега?
Темата за националния празник е адекватно да бъде повдигната, защото обществото е разделено по този повод, но и няма да се обедини в обозримо бъдеще. Важно е да бъде иницииран дебат и да бъде взето решение за приемане на ден за национален празник, който да е максимално обединителен, настоя Минчев. Разделението, което се ожесточава след политическите събития за оценката на ролята на Русия в историята и настоящето прави 3 март ден на целенасочено разширяващо се противопоставяне в обществото, а не ден на национално обединение.
3 март ще си остане важен празник на България, но като ден символ на националната независимост, трябва да бъде приет друг ден, настоя Огнян Минчев.
Преди два дни в социалните мрежи Огнян Минчев отправи призив за реално социологическо проучване на нагласите по фундаментални проблеми.
Това не е призив за референдум, а за ангажиране на стойностни социолози, които разполагат с авторитет и с доверие не само в академичните, но и обществените среди в България. Ангажиментът цели да се проведат социологически изследвания и сондажи, които нямат за цел да отразяват политическите съотношения на момента, а които биха могли да се фокусират върху основни позиции на българското обществено мнение по ключови национални проблеми като европейското членство на България, българското обществено мнение към войната в Украйна и общественото мнение за Еврозоната. Това са теми, които са обект не само на проучване, а и манипулиране и изпълняване на политически поръчки от страна на пазарни социологически субекти, които оповестяват резултати, целящи манипулиране на обществото относно тези ключови за живота на обществото въпроси.