Един самолет не се ремонтира в рамките на месец-два, както се ремонтира една лека кола. Така военният министър Красимир Каракачанов отговори на критиката на държавния глава, че нальотът на военните ни летци е опасно малък и това може да застраши живота им и живота на други хора.

Отговорът на вицепремиера и военен министър Красимир Каракачанов бе след като заедно с президента Румен Радев и началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов присъстваха на представянето на анализа за работата на въоръжените сили за 2020 г.

Радев впечатлен от състоянието и подготовката на въоръжените сили

Радев впечатлен от състоянието и подготовката на въоръжените сили

Президентът похвали енергичната работа на Красимир Каракачанов

За намалените нальоти на летците ни, Каракачанов обясни, че когато има един, два или три самолета в една авиобаза, няма как летците да натрупат голям нальот. Когато има повече изправни летателни средства, например осем, летците щели да трупат повече опит.

"Нальотът ще се преодолява, когато постъпят в строя и другите осем самолета Ф-16, блок 70", посочи военният министър.

Правителството одобри до 100 млн. лв. за инфраструктурата за Ф-16
Обновена

Правителството одобри до 100 млн. лв. за инфраструктурата за Ф-16

Парите са за интегрирана система и инфраструктура

По думите му през 2017 г., когато той зае поста военен министър, перспективата била ужасяваща за изтребителната авиация (наличните МиГ) и за щурмовите ни самолети Су-25, които били пред приземяване. Без решението за ремонт на изтребителите МиГ-29 и модернизация на щурмовите самолети Су-25, сега можеше да нямаме никакви военни самолети, смята той.

"Буквално към 2019 г. бяхме пред перспективата в края на годината да няма нито един летящ самолет Су-25, но в момента вече са осем", коментира Каракачанов.

Заразените бойци от коронавирус в армията си са около 2%, което се дължи най-вече на личната дисциплина на военнослужещите. Има няколко починали военнослужещи, като единият е бил преподавател във Военновъздушното училище. "Като цяло ситуацията е под контрол", увери министърът на обраната.

За проекта за Сухопътните войски Каракачанов бе категоричен, че проектът им не е проблемен, но се случвали много неща. За първи път от 90-та година насам основният боен танк в българската армия (Т-72 - б.р) преминава на основен ремонт, напомни Каракачанов.

Започнал е проект за модернизация на 44 от основните ни бойни единици за Сухопътни войски. Проектът за бронираната машина не бил прекратен, а процедурата Каракачанов е предложил да бъде прекратена от МС, защото двете фирми, които останали на финала, предложили цени по-високи от сумата, която е гласувана от парламента.

"Пред мен имаше две алтернативи - или да вляза в парламента да поискам увеличение на сумата, което го смятам за нецелесъобразно не само заради COVID-19, или да търсим други варианти", обясни Каракачанов.

Очаква се военноремонтния завод "ТЕРЕМ", специализиран за техника за сухопътни войски да изготви доклад възможно ли е тази бронирана машина да бъде изградена на базата на усилията на българския военнопромишлен комплекс.

"Когато докладът е готов, ще можем да се ориентираме как да се подходи", каза Каракачанов визирайки, че решенията ще взима следващия военен министър.

"Или да продължи експертизата, или да иска още пари от парламента да продължи нещата", коментира още Каракачанов.

Румен Радев призова правителството да чуе поне оценките на САЩ

Румен Радев призова правителството да чуе поне оценките на САЩ

Президентът не бил опонент, а обективен коректив

Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов обяви анализа за работата на въоръжените сили през 2020 г. като много обективен и отчита една динамична, трудна година, пълна с предизвикателства.

"Общата оценка е, че армията се справи блестящо със задачите", категоричен бе адмирал Ефтимов.

Той увери, че командирите и целия личен състав на въоръжените сили се справили добре с поставените задачи. За критиките на президента за изключително малкия брой нальоти, адмирал Ефтимов изтъкна, че това са функционални зависимости и учебната авиация дава основни нива на подготовка и след това летците усъвършенстват подготовката си.

Държавният глава се тревожи заради ниския нальот на летците ни

Държавният глава се тревожи заради ниския нальот на летците ни

Трябва да получим още осем самолета

Припомняме, по стандарт на НАТО всеки пилот трябва да има 180 летателни часа годишно. България е член на Алианса от 2004 г.