Тримата членове на съвета на директорите на БДЖ са подали оставка. Това е станало в сряда, 7 ноември, късно вечерта.
Подалите оставка са председателят на борда Велик Занчев, който е и зам.-министър на транспорта, главният изпълнителен директор Владимир Владимиров и финасиста на железопътната компания Филип Алексиев, съобщи Нова телевизия.
Информацията е потвърдена от министъра на транспорта Росен Желязков. Оставките са депозирани в кабинета на министъра. Той ще се запознае с мотивите и ще се произнесе в определения от закона срок.
Сега държавните железници са в тежко състояние. От години липсват здрави локомотиви и вагони, с които да се движат влаковете. Това поставя под риск както здравето и живота на пътниците, така и на обслужващия персонал.
Припомняме, на 31 май стана ясно, че седмица по-рано са запорирани 40 млн. лева от сметките на БДЖ. Кредиторите по втория облигационен заем, който беше предоставен на "Холдинг БДЖ", са запорирали сметките на "БДЖ Пътнически превози". Уверението от ръководството на дружеството тогава беше, че няма да се продават активи на БДЖ.
Съвсем скоро след това - на 4 юни, стана ясно, че част от сградата, където е централата на БДЖ, е обявена на търг от частен съдебен изпълнител. Обявена е за продажба като офис с над 1800 кв. м площ. Исканата цена е повече от 7 млн. лева. Срокът за подаване на оферти е до 2 юли.
Почти на финала на крайния срок ръководството на БДЖ успя да договори споразумение с банките кредитори по Втори облигационен заем на дружеството. С решението бе прекратена (засега) продажбата на всички активи.
След това - на 4 юли, от МС предоставиха финансова помощ почти 104 млн. лв. за погасяване на задълженията си към облигационерите. Точният размер на сумата за Министерството на транспорта е 103 728 000 лв. Парите се предоставят на "Холдинг БДЖ" ЕАД като възмездна финансова помощ, която следва да бъде възстановена до 28 декември 2020 г.
Междувременно от гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт определиха като пагубна политиката на железниците. От сдружението, в което членуват доста бивши кадри на БДЖ, настояват, че от 2007 г. досега са изразходвани около 3,8 млн. лв. за подмяна на железопътната инфраструктура. Въведената в експлоатация и модернизирана инфраструктура е предназначена да поддържа конвенционални линии - специално преустроени за скорости от 200 км/ч на 160 км/ч.
На 18 юли от правителството отпусна до 100 млн. лева целево финансиране за "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД през 2020 г. за новите влакове. Това решиха на днешното правителствено заседание министрите от кабинета "Борисов-3".
"Проектът за инвестиционен разход "Придобиване на нов подвижен състав за нуждите на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД" беше одобрен от правителството.
На 12 октомври КЗК спря обществена поръчка за 42 влака "БДЖ-Пътнически превози". Търгът с бюджет от 675 милиона лева бе подготвян в продължение на две години.
На 31 октомври БДЖ получи година отсрочка за изплащане на дълговете си. Почти по същото време бе поръчан и одит от новия транспортен министър Росен Желязков.