Защо цените на уралския нефт падат драматично с 40%, но у нас цените на горивата не падат. Такъв въпрос задава Делян Добрев от ГЕРБ, който в централата на партията представи два варианта за намаляване на цените на бензина на колонките.
В ГЕРБ са установили причината бензина у нас да е скъп и както Делян Добрев заяви: "Развален е механизмът на конкуренция на пазара", а Лукойл ни продава урала за толкова, колкото струва и сорта брент.
Делян Добрев нарисува на табло с маркер двата варианта, които предлагат. Първият е БЕХ да се намеси в схемата "Литаско" - "Нефтохим Бургас", да купува евтиния уралски нефт и да дава на ишлеме на "Нефтохим Бургас" преработката. Така БЕХ може да пуска на пазара бензин по 2.50 лв. на колонка.
Вторият вариант е държавата да опрости акциза, който прибира, което пак ще намали, по думите на Добрев, бензина с един лев.
Думите на Делян Добрев бяха прекъснати от влизането на лидера на ГЕРБ Борисов в залата, който взе думата след изложението му. Борисов разкритикува, че България не се възползва от дерогацията, извоювана в Брюксел и цените продължават да са високи и то заради "комисионери".
Той се надява премиерът Гълъб Донев и финансовото разузнаване да засекат милиардите парични потоци, които изтичат от България. 3.5 млрд. могат да се върнат към българските граждани, убеден е лидерът на ГЕРБ, тъй като това е годишното потребление на горива у нас.
Борисов заяви и че е готов да се подпише и под "закон за диверсификацията" и вноса на петрол, каквато готовност заяви за природния газ и "Газпром". Чакал и питал вече трети ден къде да отиде и да подпише... "нали това искаха от "Демократична България". Припомняме, че миналата седмица именно от ГЕРБ лансираха идеята за такъв закон.
Борисов даде и съвет към енергийния министър Росен Христов и служебното правителство "колкото и да са самонадеяни и да мислят, че знаят всичко, да си наемат добри адвокати" за преговорите с "Газпром", тъй като те са могъща компания.
"Да не стане така, че един газ да го платим два пъти... Аз като българин не искам да платя за едно нещо два пъти."
По думите на Борисов, когато от ГЕРБ са водили преговори с "Газпром" и когато са успели да намалят цената два пъти, в разговорите е участвала и ЕК. Припомняме, че въпросните "разговори" представляват директива, с която ЕК налага на "Газпром" редица задължения и се позволява свободният пренос на газ на конкурентни цени на пазарите на газ в Централна и Източна Европа, като преди това по съдебен път Брюксел наложи и по-ниски цени след петгодишно антимонополно разследване.
Затова и борисовия съвет от днес към Росен Христов е да поиска експерти от ЕК да се включат, за да "не счупят нещо", защото Борисов не знае "следващото правителството как ще се оправи с толкова много щети и хаос". Припомняме, че тезата ЕК да преговаря за газ с Русия от наше име бе лансирана и от бившия премиер Кирил Петков.
Борисов обеща и брифинг следващата седмица с доказателства защо най-изгодното за Русия правителство е това на Кирил и Асен. Призова обаче журналистите да разследват схемите, по които се източват средства чрез посредници, комисионери и офшорки, заявявайки че това не е тяхна работа. Борисов отново повтори тезата си.
"Нима Русия не знае, че с наши оръжия се стреля там. Всеки трети снаряд е български", намеси и тази тема Борисов, като по думите му и тук играят посредници и се взимат комисионни.
Борисов коментира и мигрантската вълна и трафика, изтъквайки че при управлението на ГЕРБ той е бил 0 и затова са му благодарили лично много европейски ръководители. Цитира и думи на Орбан, Жан Клод Юнкер, Шарл Мишел.
Според Борисов за мигранския поток има два фактора - Турция и ЕК и тяхната воля -Турция да спира, а ЕК да плаща за това. Оградата на границата е само помощно съоръжение, а всичко зависело от живата сила. Пак по думите на Борисов по време на тяхното управление, граничарите се знаели поименно пост по пост от двете страни на границата.
Бившият премиер припомни, че Турция е поела ангажимент към целия ЕС да спира, а пък "аз, заедно с колегите, издействахме финансови компенсации от милиарди евро".
Отправи съвет и към служебното правителство - да поиска пари за охрана на границата от Европа. "320 милиона съм им оставил аз, ако искат да ходят в Брюксел, ще им дадат колкото искат."
Xa-x@v
на 26.08.2022 в 20:11:38 #7Когато след 2 години икономиката е в пълен колапс и плювачите по ГЕРБ започнат да ровят по кофите и да се молят на Борисов за прошка, тогава може да се мисли за завръщане. __________________________________ Пълни глупости пишеш.За сега нещата си вървят и без вас.Големите икономики влезнаха в рецесия и ние ще навлезем.Много добре знаеш,че дали ще е Бойко, Гойко и т.н. в този случай няма значение. Когато идвахте на власт нали голям го вадихте,че ще докажете схемите на предишните и какво доказахте едно голямо нищо.Схемата е изпитана преди вас и по време на вас и след вас така ще бъде, докато не се появят хора с държавническо мислене в България.
vladislav-drozdov
на 26.08.2022 в 17:43:45 #6Уважаеми Draci, Ако аз съм грантаджия, то слънцето изгрява от запад. Може би си прочел написаното, но явно че пак нищо не си разбрал. За твое сведение думата "ДИСКОНТ" / DISCOUNT / е английският термин за "търговска отстъпка" широко прилагон в жаргона на нефтетрейдерите и от думите ти е видно, че до замъгленото ти съзнание е достигнала само една чужда дума. Що се касае до корупцията, то тази схема не е от вчера и за съжаление е приета по времето на управлението на ГЕРБ. Не съм адвокат на ПП или на който и да е от управлявалата България съмнителна коалиция и не мога да твърдя, че някой от тях не се е облагодетелствувал от схемата в условията на поевтиняване на руския нефт за да си затвори очите и да не упражни натиск за отчитане на поевтиняването в доставната цена нефта за България, което при всички случаи не може са стане бързо. Що се касае до пресконференцията на ГЕРБ мога да кажа само едно " Бледно Уотсън".
vladislav-drozdov
на 26.08.2022 в 16:51:47 #5Уважаеми писачи от ГЕРБ и им подобните. За вас и за такива като вас една малка безплатна лекция на тема ЦЕНООБРАЗУВАНЕ НА ГОРИВА В БЪЛГАРИЯ. Надявам се, че при цялата ви липса на природна интелигентност (за знания въобще не говоря ) няма да оспорите следните изходни данни: 1. Лукойл, Москва е собственик на: -рафинерията в Бургас чрез дъщерна компания -най-големия дистрибутор на горива в България и съответно на основната маса акцизни, оборудвани с контролна апаратура хранилища за горива чрез втора дъщерна компания -нефтетрейдера Литаско, регистриран в Швейцария 2. Схемата на работа на Лукойл в България е следната: - Литаско, Швейцария купува суров нефт от руски и друг произход на пазара,.като цените по които го купува са вътрешна работа на самото швейцарско дружество - Литаско доставя нефта до рафинерия Бургас за своя сметка и го преработва в горива по договор за преработка на ишлеме като заплаща на рафинерията стойността на преработката. При това запомнете: доставеният суров нефт не е обект на митническо облагане - Литаско остава собственик на получените при преработката горива и ги продава нека бензиностанциите, а на фирмата-дистрибутор на едро и дребно (относно собствеността на тази фирма вж.по-горе) - при преминаването на горивата на митническата границата България вносителят заплаща ДДС и акциз, които се начисляват над цената на едро и които вносителят гарантира с револверни банкови гаранции -преминалите границата и данъчно изчистени горива постъпват в собствените хранилища на дистрибутора имащи статута на акцизни складове и оборудвани съгласно изискванията с цел точно установяване и постоянен мониторинг на количествата постъпили и извозени от хранилищата -от хранилищата горивата се доставят до бензиностанциите на дистрибутора или до тези на други клиенти Гореказаното, отнасящо се до горивата продавани на бензиностанциите го е разбрал дори г-н Делян Добрев, макар и не съвсем докрай. А сега да се спрем на ценообразуването на упоменатите горива. Основният принцип е: собственикът на горивата Литаско продава горивата на дистрибутора на Лукойл по цени определени на основата на международните котировки публикувани от агенцията Платт'с Ойлграм, като за основа се вземат котировките ФОБ МЕД база Генуа/Лавера, които при сегашните цени на нефта са над 1000 долара за метричен тон. При наличието на скъп долар равен на еврото, колкото и да ни се иска горивата ще струват без акциз и ДДС поне 2000 лева на тон. Давам пример с цените на бензин А95 с международна цена - около 1150 долара за тон или закръглено 2300 лева. При условно относително тегло на бензина 0,7 кг/л то цената на литър ще бъде 1,96 лв/литър без акциз и ДДС и без премия (надбавка) за вносителя.Към тази цена трябва да прибавим 710 лв акциз на 1000 и или 0,71 лв на литър. Като ги сумираме получаваме данъчната основа от 2,67 лв за начисляване на ДДС 20% или 0,53 лв/литър или след начисляването на ДДС бензинът франко рафинерия с платени акциз и ДДС ще струва 3,20 лв/литър. Като добавим разходите за вътрешен транспорт, съхранение и печалбата на дистрибутора достигаме цени от 3,35-3,50 лв/литър. Всъщност Литаско продава бензина на дистрибутора с търговска отстъпка от 8 - 10% от цената на едро или 0,25-0,32 лв/литър,което дава възможност на бензиностанцията бензинът да струва 3,19 - 3,20 лв/литър при минимална печалба на дистрибутора. А сега отново да се върнем към казаното на брифинга на ГЕРБ и да видим вярно ли е това, което те казват и възможно ли е да се намалят цените на горивата чрез снижаване цената на доставеният нефт, предвид факта че другите разходи са условно постоянни, както и ставката на акциза. 1. Първо твърдение на ГЕРБ: Лукойл ни продава скъпи горива. Невярно. Горепосочените примерни разчети ясно показват, че основните причини за скъпите горива са скъпият нефт и внимание - скъпият долар. През 2008 година цената на нефта беше съпоставима със сегашната, но курсът на долара към еврото беше средно 1,4 долара за евро. Смятам,че задачката колко е оскъпяването на нефта за сметка на курсовата разлика всеки може да реши сам. 2. Можем да снижим цените на горивата ако отчетем дисконта (отстъпката) от цената на нефта сорт Юралс ( а не Уралски нефт, който термин Делян Добрев въведе в нефтената търговия ) от 40%. Невярно. -на първо място руските нефтени компании продават нефт сорт Юралс с такива отстъпки далеч не на всеки. Сигурно е едно: дори да създадем българска държавна фирма и тя да купува нефта, тоняма никаква гаранция,че в условията на сегашните натегнати отношения с РФ въобще ще получим някаква отстъпка, да не говорим за 40%. С други думи - замине можем да купим евтино, а да бръкнем в джоба на доставчика Литаско няма как. -след като държавата ни е допуснала схема "преработка на ишлеме от един възложител" и де факто е признала абсолютното му монополно положение няма начин тя да се включи в закупуването и доставките на нефт, докато не изтласка Литаско(Лукойл) от веригата на доставка на нефт и последваща дистрибуция на едро. Затова в предишния си кратък коментар посочих, че засега първата необходима стъпка е ликвидирането на посоченото монополно положение, но някои писачи, които очевидно знаят само да гласуват сътвориха поредния си опус. И последно: при съществуващата несъвършена схема на доставка на нефт и продажба на горива постъпленията от акциз и ДДС от същите е 15% от приходите на държавния бюджет. ГЕРБ пропусна да ни отговори на въпроса как ще запазим размера на бюджетните приходи при предлаганите от тях "схеми". Жалко, но да промениш съществуващата устояла се система на доставки на нефт и търговия с горива не е като да раздаваш европари. С други думи: повече работа и по-малко демагогия и предизборен популизъм. Извинявам се за приблизителните разчети,които имат за цел да покажат логиката без претенции за точност.
lacoste
на 26.08.2022 в 15:11:45 #4Делян не си е мил потката затова нюза смърди
no-noi
на 26.08.2022 в 13:12:27 #3Чудо на чудесата слепия прогледна и видя че не са снесли на него и взе да говори
vladislav-drozdov
на 26.08.2022 в 12:56:10 #2Казаното на брифинга на ГЕРБ е най-доброто свидетелство за пълната некомпетентност на Борисовото герберотиквочервенотиквеничковче и неговия безсрамен популизъм. Предложените от Делян Добрев схеми за поевтиняване на горивата са пълна глупост това лесно може да бъде доказано. Единственото реално нещо, което българската държава за момента може да направи е да приложи стриктно спрямо Лукойл-Нефтохим и неговия дистрибутор Лукойл-България всички разпоредби на антимонополното законодателство и да ограничи обема на преработката на ишлеме на Литаско до 35% от мощността на рафинерията и делът на дистрибутора на едро до същите 35% от общото количество горива на пазара на едро. Това би било едно добро начало. По-нататък следва да се намери решението за намаляване на себестойността на произвежданите от рафинерията горива и намаляване на разходите свързани с логистиката, складирането и реализацията на горивата.
james1
на 26.08.2022 в 12:48:19 #1Цялото общество, всички българи трябва да се обединим срещу жълтопаветниците от ПП и ДБ! Да пресечем каналите им за корупция, да им спрем милионите, които отиват семейно-олигархичния кръг Петков-Лорер -Василев!