45 души изгоряха при катастрофа на автобус на магистрала "Струма" в нощта срещу вторник. Сред жертвите има 11 деца, а общият брой на загиналите все още не е уточнен, защото не е изяснено напълно колко души са пътували в автобуса в момента на инцидента. Днешният ден е Ден на национален траур и в двете държави - България и Република Северна Македония.
"На този етап е трудно да се каже каква е причината за тази трагедия, но най-вероятно ще се окаже, че тя не е само една. Има комплекс от причини - от безхаберието не само от страна на нашата държава, а и от цялата обстановка що се касае до пътна безопасност, обучение на шофьори, изпити и всичко останало", заяви Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
Според него, ако на мястото на инцидента е имало ясна и правилно поставена, отговаряща на българките и европейските стандарти маркировка с насочващи стрелки най-вероятно шофьорът е нямало да се заблуди, че най-дясната лента продължава вдясно.
Сериозен фактор е липсата на магистрално осветление - пътищата ни, включително и магистралите ни, са тъмни. Това е национален проблем.
Според инж. Владимир Жиянски фактор за катастрофата, както и при инцидента край Своге, е т.нар "еластична ограда". Той подчерта, че трябва да бъде направен одит на цялата пътна мрежа.
Диана Русинова: Държавата не може да осигури безопасност на пътя
Експертът по пътна безопасност Диана Русинова задава два въпроса - защо е проектирано някакво уширение в крива на "Струма" и защо снощи са текли проверки в багажните отделения на автобусите, а преди това не е правено?
Не всичко е наред с този път, но всички държавни институции излезли и ни убеждавали, че всичко било наред. Не може цялата държава да е впрегната да обяснява, че пътищата са ни наред, това не може да го прави една нормална държава, каза Русинова.
Според нея отново се прави опит вината да се прехвърли само върху водача на автобуса, без да се разследва случилото се. Шофьорът не е карал със 120 км/ч, а е карал с доста по-малко, по мнението на Русинова.
"Ние имаме системен проблем и като страна-член на ЕС имаме ангажимент към пътната инфраструктура и пътната безопасност", категорична бе тя и добави, че България не е в състояние да осигури безопасност на пътя.
Председателят на Българска браншова асоциация "Пътна безопасност" Николай Иванов пък заяви, че трябва всички да си направим изводите как да не се стига до подобни инциденти. На първо място по негови думи безопасността в инфраструктурата трябва да бъде изведена като основен приоритет. Освен това било необходимо да има планиране и финансиране.
Иванов подчерта, че пътното поддържане е основният фактор, касаещ безопасността.
Припомняме, веднага след трагедията на АМ "Струма" на дневен ред отново излезе въпросът с качеството и поддръжката на пътищата у нас.
Кметът на Перник Станислав Владимиров заяви вчера сутринта, че по трасето стават често инциденти, като денивелацията на трасето е голяма.
От МРРБ по-късно обаче отрекоха информацията, че именно там се случват пътнотранспортни произшествия. Сформирана е работна група, която да огледа мястото и състоянието на пътя.
Експертът от Института за пътна безопасност Богдан Милчев пък настоя на това, че маркировката по българските пътища не отговаря на стандартите.
Впоследствие инж. Иван Табаков от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата"заяви, че през вчерашния ден сме станали свидетели на много спекулации за състоянието на пътищата.
Опако
на 24.11.2021 в 13:52:23 #6А Опакото е безумно - шофьорът може да пламнАл преди да натисне спирачката само ако е бил на половинка гроздовица или е бил взривен с адска машина! ------- Добре, ве, бавно развиващ, проучи първо какво е ограничител на скорост и си постави такъв на колата, да не свършиш и ти в пламъци, че с бавния ти мозък, не ти трябва въобще ракийка!
gpg
на 24.11.2021 в 12:32:11 #5За малоумните - отсечката е строена 2002-2004 при министър Костадин Паскалев от БСП при тяхно управление какво ви е виновен Бойко пак. Аз минавам често по Струма а и не само и като човек живял 16 г в Англия и обиколил доста по света смея да твърдя че магистралите на Бойко са си ОК и даже доста добри. Има стари отсечки не правени от него до които не стигна времето да бъдат и те оправени ама нали ***.и прости асфалта не се яде и не ви трябваха магистрали . А иначе дори и в Англия 90% от магистралите не са осветени и също тук там има изтрита маркировка . Ако си карат хората нормално такива ужаси няма да стават ама да ми обвиняваш пътия на почти прав участък и мантинелите е малоумно.
Арахангел Михаил
на 24.11.2021 в 11:52:31 #4Тая иди от ка знае ли как се постига средна скорост от 87,5 км за час на такъв дълъг път? Нека аз да я светна - почти навсякъде, където може, се кара поне със 140. Знам го от опит. Та да не се заблуждаваме, че шоферчето се е влачило там с 90. Това може да се установи и със следствен експеримент по щетите нанесени на рейса и на мантинелата от удара. А липсата на спирачен път показва, че "водачът" е бил напълно отнесен, пред заспиване и не е виждал нищо пред себе си. Наистина и тази безумна мантинела е сложена без никаква нужда и полза, а и без обозначения, което ни кара да си мислим, че катаджийските отговорници по безопасност на движението са пълни безхаберници. Подобни безумни катаджийски умотворения има и на Тракия съвсем близо до Бургас където е отклонението за южното черноморие, а и преди него. А за осветлението - първо осветете целогодишно всички тунели в държавата и сложете в тях записващи камери за да видите какви чудесии стават в тях например как селски камиончета изпреварват в лявата лента вътре мощни коли каращи кротко в средната. А Опакото е безумно - шофьорът може да пламнАл преди да натисне спирачката само ако е бил на половинка гроздовица или е бил взривен с адска машина!
Опако
на 24.11.2021 в 10:31:08 #3Магистралният участък, където е станала трагедията с автобуса от С. Македония, е била строена 2004 г. от македонци, по някакви стари и неприемливи за днешните условия в ЕС правила за сигурност. Но не това е причината за инцидента, няма смисъл да се обвиняват политици, освен за недалновидност, че малко преди да влезем в ЕС, даваме на некомпетентни хора да строят този участък. Вярвам, че разследващите ще заключат, че пожарът е причина за инцидента и смъртта на хората, станало е в движение, без спирачен път - шофьорът е пламнал преди да осъзнае, че трябва да натисне спирачките! Това е ужасна трагедия, заради туби с нафта в багажното, най-вероятно!
насо
на 24.11.2021 в 10:17:15 #2Пътищата са сравнително добре, но липсват маркировка и правилни пътни знаци, осветление, мантинелите, храстите и дърветата са прекалено близо до пътя, и липсва видимост особенно на завои.
dimo-pushkata
на 24.11.2021 в 09:47:22 #1Престъпници, кой слага мантинела с остров на магистрала, да раздели 2 ленти в една посока, вие сте убийци госуда, убийци! После шофьора и космоса виновни ...