Институтът за пътна безопасност (ИПБ) настоява за промяна в състава и структурата на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) или тя да бъде закрита.
В своя позиция ИПБ подчертава, че агенцията се държи като неправителствена организация с нестопанска цел, а не като държавна институция, която е отговорна за състоянието на безопасността на движението по пътищата.
Освен това ИПБ настоява в отворено писмо премиерът Росен Желязков да нареди на ДАБДП да публикува своя доклад, с който е предупредила за риск от катастрофи в участъка, където загина 12-годишната Сияна и да стане ясно на кои институции е предоставен доклада, какви мерки са предприети и за кои отсечки.
Институтът за пътна безопасност посочва, че на 4 април по БТВ председателят на ДАБДП Малина Крумова съобщава, че преди не е правена нарочна проверка на въпросната отсечка, но по повод инцидента е извършена такава като до дни се очакват резултати. Също така е посочила, че в доклада на агенцията за 2023 г. конкретната отсечка от път I-3 е идентифицирана като "участък с повишена аварийност" на база на статистиката за ПТП. След инцидента се разбра, че МВР, Община, НПО-та и граждани са подавали сигнали за въпросния участък. Сигналите са подавани до АПИ и тя не е предприела мерки, уточнява ИПБ.
На 8 април по БНТ Крумова повтаря същото за доклада, като заявява следното: "Ако му бяха обърнали внимание, най-вероятно трагичният случай нямаше да се случи", посочва още ИПБ и напомня, че ДАБДП е пряко подчинена на министър-председателя с цел указанията за управление на безопасната пътна инфраструктура да се изпълняват незабавно.
Институтът напомня и изнесените данни от Министерството на вътрешните работи, което през 2024 година е подало над 13 000 сигнала за лоши пътища. Над 50 000 сигнали са подадени и от организации и граждани. Това прави средно на ден над 150 сигнала за лоши пътища. ИПБ изтъква, че обработката, оценяването им и насочването на ресурси за гарантиране на безопасността на пътната инфраструктура изисква централизирана информационна система, каквато ДАБДП трябваше да създаде още през 2019 година, както и цялостна оценка за риска от ПТП в изпълнение на Директива 2019/1936.
И пак цитира председателят на ДАБДП, според която 96% от катастрофите се дължат на грешки на водача, но не се стигало до заключение какво е предизвикало тези грешки и да се потърси превенция в бъдеще.
Според ИПБ изводите на Малина Крумова са меко казано притеснителни и поставят редица въпроси относно дейността на агенция, нейната ефективност, какъв обем работа е извършена за над 6 години и какъв принос има за пътната безопасност. Институтът напомня, че ДАБДП е създадена през 2019 година след настояване от страна на ИПБ след катастрофата край Своге, при която загинаха 20 души. Целта беше да се спре с междуинституционалното прехвърляне на отговорности, а министър-председателят да има инструмент за управление и намаляване на риска от ПТП и да извършва мониторинг на състоянието на безопасността на пътищата ни, изтъква още ИПБ.
В заключение Институтът за пътна безопасност е категорична, че ДАБДП се държи като неправителствена организация, а не като държавна институция и се обръща към всички политически партии да вземат отношение за промяна на състава и структурата на ДАБДП или да бъде закрита, понеже никой не се нуждае от още една паразитна структура.