Неправителствени организации настояват за незабавна оставка на председателя на Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата (ДАБДП).

В позиция до премиера се припомня, че на 27 май е отправил призив институциите да покажат резултат и е дал срок един месец. Резултат обаче няма.

Пътната безопасност, която е изключителен експертен въпрос, се превърна в терен за корупция, политически амбиции и скриване на институционална и кадрова немощ, изтъква се в декларацията.

Отбелязва се, че ДАБДП е трябвало да зададе посока, да координира усилията, да изгражда доверие и обща национална стратегия. Ключовата ѝ функция била да информира премиера за пропуските в различните ведомства и да подобри взаимодействието между тях. Шест години след създаването ѝ обаче НПО-тата отчитат липса на диалог и взаимодействие с неправителствения сектор; липса на цялостна държавна политика по пътна безопасност; липса на ясно дефинирани цели, около които всички да се обединят; институциите продължават да не работят в синхрон, а на парче; предприемат се мерки само тогава, когато трагедията е факт; България продължава да е на първо място в ЕС по загинали в катастрофи на глава от населението.

По тази причина представители на неправителствени организации с дългогодишна активна роля в областта на пътната безопасност настояват за незабавната оставка на председателя на ДАБДП Малина Крумова.

ИПБ иска промяна в състава и структурата на ДАБДП или тя да бъде закрита

ИПБ иска промяна в състава и структурата на ДАБДП или тя да бъде закрита

ДАБДП да публикува доклада, с който е предупредила за риск от катастрофи в участъка, където загина Сияна

Те открояват шест мотива за искането си:

  • Вече шест години агенцията не изпълнява основната си функция - да бъде координиращ и водещ орган.
  • Не съществува актуална национална оценка на риска от ПТП, което прави всяка политика неефективна.
  • В кризисни моменти агенцията прехвърля отговорност и подменя истината (случаят със Сияна).
  • Обществото не познава тази институция, не ѝ вярва и не я следва.
  • Агенцията не води, не вдъхновява и не променя.
  • Липсват експертност, визия и лидерство - все качества, от които държавата спешно се нуждае в борбата с войната по пътищата.

"Пътната безопасност е кауза, която изисква обединение - между държавата, институциите и гражданското общество. Вместо да бъде мост между всички нас, ДАБДП се превърна в стена, зад която се крият отговорни лица и администрации, чиито безотговорност и нехайство са причината за поредната катастрофа с жертви", изтъква се в позицията.

Настоящата декларация е подкрепена от 14 неправителствени организации: Николай Попов-баща на Сияна; Европейски център за транспортни политики; Институт за пътна безопасност; Сдружение "Велоеволюция"; Сдружение "Автотехнически експерти по пътна безопасност"; Национално сдружение на пунктовете за извършване на периодични прегледи на МПС; Български автоинструкторски съюз; Сдружение на превозвачите в Европа; Сдружение "Асоциация Пътна Помощ-България"; Сдружение "Искаме справедливост и сигурност на пътя"; Сдружение "Кауза Северозапад"; Сдружение "София днес и утре"; Сдружение "Инициатива за развитие и промяна на община Бойчиновци"; Асоциация за квалификация на автомобилистите в България /АКАБ/=

В декларацията се подчертава, че пътната безопасност в България не може повече да бъде заложник на бездействие.

Когато бездействието убива - мълчанието става съучастие, категорични са неправителствените организации.

Желязков иска резултати от пътните служби до месец или ще уволнява

Желязков иска резултати от пътните служби до месец или ще уволнява

Той разгръща потенциала им с ефективност на пътния контрол чрез координация