Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на търговци на хранителни продукти и лекарства да подвеждат клиентите си за цените или за условията, при които могат да се възползват от актуални промоции и намаления.

Заблуждаващ ценоразпис на павилион за бързо хранене е един от последните случаи, по които контролният орган се е произнесъл. Инспекторите установили, че търговецът не дава информация посочената цена на даден артикул за брой или за единица мярка се отнася. Обявено е, например: „пилешка пържола – 100 гр., 1.60 лв.”. Клиентът остава с впечатлението, че дължимата от него сума ще бъде изчислена след претегляне на продукта на база посочената цена за 100 гр. На практика обаче цената е за брой, а количеството винаги се оказва по-малко от 100 гр. По такъв начин потребителят е заблуден, че срещу обявената цена ще си купи повече от това, което реално получава.

Друг наскоро установен и забранен от КЗП търговски трик е свързан с непълна информация за условията на промоция в бар. Търговецът е обявил оферта „поръчваш два коктейла, плащаш един”, но не е посочил съпътстващото я задължително условие питиетата да бъдат еднакви. Ако клиентът избере различен вид коктейли, не може да се възползва от промоцията. Това обаче става ясно едва при представянето на сметката, което обикновено се случва непосредствено преди напускането на заведението.

Некоректно провеждане на промоция от страна на аптека е друго нарушение, пресечено от контролния орган. Върху плакат на витрината на въпросната аптека и в разпространени от нея рекламни брошури е анонсирана отстъпка от 25%, а реално предоставяната е 20%. Проверката на КЗП доказала, че дори и върху издавания касов бон е записано „-25%”, но реално от общата стойност на покупката се приспадат само 20%. Същата схема търговецът е приложил и по отношение на друга актуална промоция, при която се рекламира, че определен набор от артикули за даден период от време могат да бъдат закупени с намаление в размер на 20%, без това да се случва.

Подобни некоректни практики засягат уязвими групи потребители, които обикновено са с влошено здравословно състояние и ниски покупателни възможности.

За всяка от нелоялните практики законът предвижда санкция до 30 000 лв. и забрана за прилагането им в бъдеще. При повторно нарушение глобата може да достигне до 50 000 лв.