Огромната част от пълнолетните българи се оказват въвлечени в дебата за Истанбулската конвенция. Сериозно е неодобрението към документа. Други теми от публичния дебат в последните дни обаче срещат одобрение - например, проверките на компетентните органи в различни сектори. Това са част от изводите от изследователската програма на "Галъп интернешънъл", независима от външно финансиране.
86% са чули за Истанбулската конвенция. Това на практика означава всички. Сред чувалите 58% не одобряват България да я приеме, а 19% одобряват България да приеме документа. Съотношението е приблизително три към едно. Останалите се колебаят. Във всички социални групи преобладава отрицанието. Известно изключение са привържениците на ГЕРБ, където близо една трета приемат конвенцията, а две пети все пак я отхвърлят.
По този въпрос едва ли има огромна запознатост, но в такива обществени дискусии е важно да се провери най-вече какъв образ се е създал. Общият имидж на конвенцията е негативен за българите.
Източник: Галъп интернешънъл
Припомняме, след като ратификацията на Исатнбулската конвенция мина през Министерски съвет и стигна до Народното събрание се разрази бурен дебат не само в обществото, но и сред политическите партии. Освен от ВМРО и "Атака", от БСП също се обявиха против ратификацията, като дадоха заявка и за организиране на референдум.
Държавният глава също се изказа против ратификацията, като според него сега не е моментът. В последствие от ГЕРБ замразиха придвижването и внесоха искане за тълкуване на документа от Конституционния съд.
От темите от последните дни сериозно се подкрепят най-вече различните типове проверки на съответните контролни органи - проверки на имущество, проверки на кметове, проверките в железниците и т.н. Такъв въпрос са включили още от Галъп.
Например, 78% споделят мнението, че никога не е късно да се проверява нечие богатство. 20% обаче смятат, че вече е много късно.
Източник: Галъп интернешънъл
По повод скорошните разкрития по отношение на железниците, респондентите са помолени да дадат цялостна оценка на БДЖ по скалата от 2 до 6. Средната оценка е 3.2. Тя е доста нисък атестат за общото състояние на железниците, макар и да не е безнадеждно лош.
Обществото е съгласно, че положението с подобни системи като железниците е твърде тежко, но дава и шансове за поправяне.
Въпросът на социологическата агенция е актуален на фона на това, че в края на януари главният прокурор Сотир Цацаров разпореди проверка на хората, които управляват луксозни автомобили и са закупили недвижим имот за над 500 хил. лева.
По данни на държавното обвинение през 2015 г. и 2016 г. 245 лица са придобили недвижими имоти на стойност от 500 000 до 800 000 лева, а 120 лица са придобили имоти на стойност над 800 000 лева
На територията на страната се управляват 50 автомобила "Майбах", 193 автомобила "Бентли", 31 автомобила "Ламборджини", 68 автомобила "РолсРойс" и 93 автомобила "Ферари", са изчислили от прокуратурата.
От приходната агенция са информирали главния прокурор Сотир Цацаров за 365 физически лица, придобили през 2015 г. и 2016 г. недвижими имоти с цена над 500 000 лв.
Паралелно с това след журналистическо разследване гръмна скандал в БДЖ за фиктивни назначения, футболен отбор и теч на финансови средства.
Директорът на БДЖ призна, че има извънреден труд на машинистите, но отрече изнесените в медиите факти, че локомотиви влизат за фиктивен ремонт.