Антикорупционният фонд е направил цялостен преглед на документацията по поръчките за автомобили с повишена проходимост, финансирани от спешната финансова помощ на ЕК през 2016 година и е открил сериозни индикатори за нарушения за Закона за обществените поръчки. И то не само за поръчката от 02.03.2017 г. за закупуване на 290 автомобила с повишена проходимост за нуждите на полицията, която вече е разследвана от ОЛАФ, но и за обявената веднага след нея на 27.03.2017 г. друга обществена поръчка за общо 121 автомобила с повишена проходимост.

Общо по спешната финансова помощ от ЕК по пакет "Спешна помощ" от ЕК за опазване на границите на Европейския съюз от 2016 - 2017 г. са закупени 420 автомобила с повишена проходимост на обща стойност над 23 млн. лева.

Антикорупционният фонд призовава МВР и ОЛАФ да публикуват цялата документация по спешната финансова помощ от Европейската комисия и свързаните с нея обществени поръчки.

АКФ е изпратил анализите, включително и установените индикатори за нарушения, на директора на ОЛАФ, а на 1 февруари 2021 г. е дошло и официално съобщение за препоръка за финансова санкция към МВР заради подмяна на спецификациите на автомобилите с по-ниски и съмнения за злоупотреба със служебно положение при проведените обществени поръчки.

Бивш МВР-шеф от ГЕРБ подписал за джиповете, но нямал друг избор

Бивш МВР-шеф от ГЕРБ подписал за джиповете, но нямал друг избор

Политическите интриги за ОЛАФ, потвърждавали безсилието на създателя им

Според АКФ юридическият преглед на публичната документация, която включва споразумението между МВР и ЕК (с отчетите и измененията по него) и публикуваната от МВР информация за проведени по споразумението обществени поръчки, показват сериозни проблеми, неясноти и индикатори за нарушения, за които смятат, че ще са от интерес не само на българската публика, но и на европейските институции.

От АКФ установяват, че споразумението между МВР и ЕК (по т. нар. "Спешна помощ") е подписано само на английски език, като в две точки в споразумението са договорени доставка на общо 420 "all-terrain vehicles" (англ. "автомобил за всякакъв терен"), от които 350 за нуждите на полицейските управления в граничните райони и 70 за гранична полиция. Единствено за тези 70 има записани минимални технически изисквания, характерни за високопроходими автомобили - минимум 2000 кубически сантиметра мощност на двигателя, задвижване 4х4 и блокаж на диференциал.

Анализът показва обаче и неясна терминология, а това може да се окаже изключително важно: използваният в споразумението термин "all-terrain vehicle" не отговаря на директивите и регламентите на ЕК по категоризация на автомобилите, където верният термин на английски език e "off-road vehicle", преведено в българската версия на актовете на ЕК като "автомобил с повишена проходимост". От цялостния текст става ясно, че се договаря обновяване на парка на МВР точно от автомобили с повишена проходимост, което личи и от договорената сума.

Радев посъветва Борисов да си освежи паметта за автомобилите на МВР

Радев посъветва Борисов да си освежи паметта за автомобилите на МВР

От президенството съобщават, че това е последният им коментар по случая

All-terrain vehicle (ATV) на български език е АТВ и всъщност е друг тип моторно средство за придвижване в пресечени местности, от което по-късно по същата програма са закупени 10 броя, които са предоставени на гранична полиция в Ямбол и Драгоман.

Категоричният извод обаче е, че в споразумението с ЕК липсват специфични параметри и изрични условия за това какви автомобили следва да се закупят (с изключение на 70-те за Гранична полиция), както и няма препратки към референтни нормативни актове.

Липсва и изрично условие за най-късна дата на производство, което да изключи доставка на "залежали автомобили", както е изрично идентифицирано като проблем на процедурата в прессъобщението на ОЛАФ по разследването.

Въпреки терминологичната неяснота, при обявяване и на двете обществени поръчки от март 2017 година, те съдържат в заглавието си и в заглавието на обособените позиции точното законово определение "автомобил с повишена проходимост".

Борисов за Радев: Както обикновено "крадецът вика дръжте крадеца"

Борисов за Радев: Както обикновено "крадецът вика дръжте крадеца"

Все някой му е виновен на това президентство, недоволства премиерът

Въпреки това обаче, две от общо четирите позиции на двете обществени поръчки не отговарят на посочените спецификации и изисквания, посочват от АКФ и дават разчетите.

Прегледът на документацията показва сериозно разминаване между обявената стойност по позиция 1 на първата поръчка от март 2017 г. - малко над 28 млн. лева без ДДС - и постигнатата цена по крайния договор, публикуван на сайта на МВР, от малко под 12 млн. лв. без ДДС. "Драстичното разминаване от близо 60% от прогнозната цена е индикатор, че някъде по веригата от Брюксел до подаването на офертите в МВР се е получило сериозно разминаване между спецификациите за автомобилите и предвидения за тях бюджет", коментират от юридическия екип на АКФ.

"Икономията" от близо 16 милиона лева също така няма как да е останала незабелязана от ръководството на МВР и това подлага под съмнение техните изказвания за незнание по въпроса.

Значителното разминаване между прогнозна и постигната цена в една обществена поръчка е класически индикатор за нередност, който има нужда от детайлен одит, а такъв не е направен.

От президентството опровергават ОЛАФ за датата на договора за злоупотреба с €6 млн. от МВР

От президентството опровергават ОЛАФ за датата на договора за злоупотреба с €6 млн. от МВР

Договорът бил на 22 февруари 2018 г., а не на 23 март 2017 г

Освен това прегледът на документацията показва, че първата позиция по втората обществена поръчка от 27 март 2017 г. за 51 автомобила се печели от участник без никаква история в бранша (това е фирма, специализирана в доставки на банков софтуер). При нормална (а не "спешна") обществена поръчка такъв участник трудно би спечелил, но в случая МВР е пропуснало да запише иначе традиционното за подобни търгове изискване за опит в предходни доставки на подобни автомобили.

Още един индикатор за потенциално нарушение е, че цената на доставените автомобили е значително по-висока от сходна по параметри поръчка на Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ), проведена същата година.

ГЕРБ към Радев: Не станаха ли твърде много гафовете

ГЕРБ към Радев: Не станаха ли твърде много гафовете

С халосен патрон президентът Румен Радев през лятото вдигнал юмрук

Припомняме, че на я февруари ОЛАФ съобщи, че е открила нередности в процедурата за купуване на полицейски автомобили от 2017 г. по време на служебното правителство. По това време служебен вътрешен министър беше президентският секретар по правни въпроси и антикорупция Пламен Узунов.

Малко след това прокуратурата се дистанцира от доклада на ОЛАФ, а от президентството настояха за пълното изсветляване не само на тази съмнителна доставка на автомобили за МВР от правителството на Бойко Борисов, но и за проверка на изразходваните милиарди левове през последните години, включително в случаите, когато обществени поръчки не се провеждат изобщо.

От ГЕРБ пък изразиха предположение, че целта на президентската институция е да прехвърли отговорността за разследването върху някой друг като опит за разпъване на политически чадър над Пламен Узунов.

Прокуратурата се дистанцира от доклада на ОЛАФ

Прокуратурата се дистанцира от доклада на ОЛАФ

От държавното обвинение не уточниха дали става дума за Пламен Бобоков и Пламен Узунов

Те припомнят, че именно секретарят по правни въпроси и антикорупция на президента вече е разследван и за търговия с влияние. От партията не са изненадани, че от президентството поставят под съмнение работата и на ОЛАФ, тъй като "вероятно се чувстват над закона".

Президентът Румен Радев излезе със своя позиция, в която посъветва премиера Бойко Борисов да освежи паметта си за автомобилите на МВР. 

Зам.-външният министър Георг Георгиев пък видя много сладка далавера в МВР сделката. 

Като юрист Татяна Дончева заяви, че не вижда нищо нередно в поръчка за джиповете на МВР.